• Johanna 487

kan det vara mask?

hej, skulle jättegärna vilja ha svar.

jag hade för nån vecka sedan springmask, köpte receptfritt på apotek men det funkade dock inte. fick en "effektivare" medicin utskrivet från en dr. vermox heter det, men jag känner fortfarande att de är kvar. tog tabletten i förrigår.. är så rädd att min 1månads dotter ska bli smittad. när försvinner maskarna? finns det en chans att de finns kvar? känner mig så äcklig.

och en till fråga. har läst på internet att man kan bli blek,mörk under ögonen, tappa matlusten och bli nervös för minsta lilla om man har binikemask. någon som haft det? har även svaga smärtor i mage och buk ibland.. kan det bero på en binikemask eller är det bara jag som får för mig?

skulle vara jättesnällt om nån kunde svara.

• Svar på tråden kan det vara mask?
  • GulTussilago

Ja det är ju rätt stor skillnad på springmask och binnikemask... Springmask är jättevanligt medan binnikemask inte är det.

Behandlar man springmask måste man vara noggrann med att städa, byta sängkläder etc extra ofta under behandlingstiden, dessutom ska behandlingen upprepas efter ett par veckor. (vet inte om det även gäller vermox)

• Johanna 487

okej, jo vi har städat en massa tvättat i princip allt i huset o är stenhårda med hand hygienen.. använder alltid handsprit efter vi tvättat händerna.

ang. binikemasken. jag har ju vart väldigt blek o mörk runt ögonen.. det va jag under hela graviditeten. men om man inte känner nå hunger, kan de bero på binikemask? eller MÅSTE det vara tvärtom?

tacksam för svar!

• La Lola
    Johanna 487 skrev 2011-06-08 16:54:00 följande:
    okej, jo vi har städat en massa tvättat i princip allt i huset o är stenhårda med hand hygienen.. använder alltid handsprit efter vi tvättat händerna.

ang. binikemasken. jag har ju vart väldigt blek o mörk runt ögonen.. det va jag under hela graviditeten. men om man inte känner nå hunger, kan de bero på binikemask? eller MÅSTE det vara tvärtom?

tacksam för svar!
    Finns det anledning för dig att tro att du ätit något som innehållit binnikemaskägg?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • GulTussilago

Var det under graviditeten så skulle jag snarare tippa på järnbrist! Det är vanligt

Om man har binnikemask så är man antingen väldigt hungrig, eller inte hungrig alls.. Det är sällsynt i Sverige men man kan få det utomlands

• Johanna 487

La Lola: Nej, jag åt sushi för ungefär 3-4 veckor sedan sen så kan jag ha varit dum och ätit nån frukt utan att ha skjölt av det.

GulTussilago: Nej alltså under graviditeten så hade jag brist på järn så jag fick ta och knappra i mig hjärntabletter sen så blev allt ok igen. Men har alltid vart blek under hela graviditeten, är ju fortfarande blek än idag och väldigt mörk under ögonen. Kan inte bero på sömnbrist för jag får ju ungefär 6-7 timmar sömn varje dag. Jag känner mig knappt hungrig, väldigt sällan. Ibland måste jag tvinga i mig mat för att kunna ge min dotter tillräckligt med näring via bröstmjölk.

Brukar ha smått ont i magen då och då och små smärtor i buken, det liksom hugger. Vet inte om det kan bero på att livmodern drar ihop sig eller om de kan bero på binikemask. I avföringen (förlåt om jag tar upp detta) så har det legat vita saker, nästan som små nötter. kan det vara ägg ifrån binikemask eller är dess ägg mikroskopiska?

tacksam för svar!

• La Lola
    Johanna 487 skrev 2011-06-08 17:13:37 följande:
    La Lola: Nej, jag åt sushi för ungefär 3-4 veckor sedan sen så kan jag ha varit dum och ätit nån frukt utan att ha skjölt av det.

GulTussilago: Nej alltså under graviditeten så hade jag brist på järn så jag fick ta och knappra i mig hjärntabletter sen så blev allt ok igen. Men har alltid vart blek under hela graviditeten, är ju fortfarande blek än idag och väldigt mörk under ögonen. Kan inte bero på sömnbrist för jag får ju ungefär 6-7 timmar sömn varje dag. Jag känner mig knappt hungrig, väldigt sällan. Ibland måste jag tvinga i mig mat för att kunna ge min dotter tillräckligt med näring via bröstmjölk.

Brukar ha smått ont i magen då och då och små smärtor i buken, det liksom hugger. Vet inte om det kan bero på att livmodern drar ihop sig eller om de kan bero på binikemask. I avföringen (förlåt om jag tar upp detta) så har det legat vita saker, nästan som små nötter. kan det vara ägg ifrån binikemask eller är dess ägg mikroskopiska?

tacksam för svar!
    Fast av frukt får du ju inte binnikemask.
    O fisk till sushi fryser man för att ta död på ev parasiter i de.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Johanna 487

det har du rätt i!

men, läste om symptom ang binikemask.
    magont,ont i buken, blodbrist, ingen aptit, hård avföring m.m
    vet inte om det är jag som bara intalar mig själv att jag har det.
    vågar knappt gå på toa..

Svar på tråden kan det vara mask?