• Anonym

Städar upp hos en missbrukande bekant. Hur få bort mögel?

Jag håller på att städa hos en bekant som pga sitt missbruk inte kunnat sköta sitt hem (därav anledningen till att jag är anonym).

Helt fel forum kanske, men jag har en massa porslin som stått länge i en diskmaskin och jaa.. det är mögel.
    En full maskin med porslin är ganska så mycket och att kasta allt vore för denna person jätte tufft då det inte finns ekonomi till nytt.

Hur ska jag rengöra detta på bästa sätt? Har nu spolat av allt och lagt det i vattenbad med klorin.. tror ni det räcker? Man ska ju ändå äta på det här sen..

Tacksam för tips! 

• Svar på tråden Städar upp hos en missbrukande bekant. Hur få bort mögel?
  • Lena

hårda ytor som porslin och metall blir rena, plast skulle jag dock kasta. Jag tycker att en maskindisk på högsta tempepratur tar död på allt.

• Dimitra
    Lena skrev 2011-06-08 18:25:36 följande:
    hårda ytor som porslin och metall blir rena, plast skulle jag dock kasta. Jag tycker att en maskindisk på högsta tempepratur tar död på allt.
    Utom mögel Obestämd Jag fick mögelangrepp på några tallrikar som stått länge i vitrinskåpet och jag lyckades inte får bort det med maskindisk, klorin eller nånting annat jag kunde komma på.
    The Dimitra universe.
  • Anonym

Själva diskmaskinen vill jag inte använda, den är rätt angripen den med. Jag har ju fått bort möglet till den mån att det inte längre syns men hur vet man att det är rent?

• Dimitra
    Anonym skrev 2011-06-08 18:31:45 följande:
    Själva diskmaskinen vill jag inte använda, den är rätt angripen den med. Jag har ju fått bort möglet till den mån att det inte längre syns men hur vet man att det är rent?
    Hoppas innerligt att du får svar på den frågan

Mina tallrikar ser också rena ut, inget mögel nånstans. Efter några dagar kommer prickarna igen
    The Dimitra universe.
  • Taggiz
    Anonym skrev 2011-06-08 18:31:45 följande:
    Klorin och ättika är effektivt. Klorin tar ju död på bakterier och så även ättika. Om du redan haft det i bad med klorin så gnugga med ättika så har du nog gjort allt du kan mot möglet och jag skulle tippa på att det är så borta som det kan bli. 
  • Nyfiken gul

lägg det i klorinbad över natten.

är något sprucket, krackelerat eller det fattas bitar i porslinet så kan möglet ligga där och gro - kasta allt sånt.

kör diskmaskinen tom med dubbel dos av maskindiskmedel. Kör den tom några gånger så blir även den ren. ta bort alla armar och silar och diska med klorin och rejält med diskmedel så försvinner allt skit som sitter där vattnet inte kommer åt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dimitra
    Nyfiken gul skrev 2011-06-08 18:40:46 följande:
    lägg det i klorinbad över natten.

är något sprucket, krackelerat eller det fattas bitar i porslinet så kan möglet ligga där och gro - kasta allt sånt.
    Kanske det som är mitt problem. Porslinet är gammalt och kanske innehåller sprickor i glasyren som jag inte ser.
    Nyfiken gul skrev 2011-06-08 18:40:46 följande:
    kör diskmaskinen tom med dubbel dos av maskindiskmedel. Kör den tom några gånger så blir även den ren. ta bort alla armar och silar och diska med klorin och rejält med diskmedel så försvinner allt skit som sitter där vattnet inte kommer åt.
    Ja, och ättika i sköljmedelsfacket. Det använder jag när jag rengör diskmaskinen
    The Dimitra universe.
  • Anonym

Tack! Visste väl att jag skulle få bra tips här ;)

Svar på tråden Städar upp hos en missbrukande bekant. Hur få bort mögel?