• Millam3

Har gjort KUB...orolig nu

Känns inget vidare just nu. Fick 1:183 i risk och ligger därmed bland dem man rekommenderar moderkaksprov. Nackspalten var 3 mm och det är ganska mycket...

Remiss är skickad till fostermedicin, och jag hoppas verkligen att jag får en tid snabbt. Står inte ut att vänta i ovisshet... Känns som all lycka och förväntan plötsligt bara byttes ut i chock och ångest. Om barnet är svårt sjukt så att vi måste göra en abort vill jag göra det så snart som möjligt.
    Den låg därinne och sparkade och hade sig, såg ut att må bra och var otroligt söt 
    Hinnorna "hängde" ned lite men det sa hon att de får göra, men det känns inte heller bra...är så rädd att jag ska få missfall eller att barnet är så sjukt att jag måste göra abort. Vill inte!

Det känns som att bara för att den hade bred nackspalt så måste det vara något. Någon som har erfarenhet av bred nackspalt med ändå fått friska barn, eller känner någon som har varit med om liknande.

Usch jag mår så dåligt! Plötsligt känns inte ett beslut om abort speciellt självklart om det "bara" är Downs syndrom.... Jag har ju sett den här lilla nu och är kär.

Jag var inte alls beredd på det här, trodde verkligen inte att vi skulle få någon större risk. Jag är 31 år och vi har två friska barn sedan innan, inget genetiskt ärftligt vad vi vet.

Hur ska jag klara av att vänta på besked? Någon annan som fått "dåliga" siffror på KUB?

• Svar på tråden Har gjort KUB...orolig nu
  • killan

hej
    vi fick 1:2 på resultatet på kubtestet. Blodprovet visade bra men nackspalten var 5mm. vi gjorde ett fostervattenprov, fick vänta i tre veckor på resultatet o bebisen var friskt, Gjorde även ett extra hjärt ul för det kan vara en risk att det är ett hjärtfel om det blir mycket vätska inackspalten men på det ultraljudet kunde dom inte se något fel heller :)  så ge inte upp det är så liten risk att bebisen är sjukt. lycka till

• coerulea

Vi fick sannolikheten 1:68 för DS och 1:122 för andra trisomier. Vi gjorde FVP i v 15 som visade att allt ser normalt ut. Att vänta på att få göra provet och sen på svaret var jättejobbigt, men det känns bra att ha gjort det.
    Hoppas du får tid snart och slipper vänta. Lycka till!

• Millam3

Tack snälla!
    Ser att vi kanske inte fick så dåliga siffror ändå och att allt faktiskt kan vara bra med bebisen. Jag var så himla oförberedd bara, vet inte varför, det finns ju risk att det blir så här för vem som helst.
    Känner mig rätt orolig inför moderkaksprovet på måndag nu, och sen vänta vänta vänta... Jag gillar inte att vänta (speciellt inte på sånt här).
    Tack för att ni delade med er! Jag känner större hopp om en frisk bebis nu. Skönt att allt såg bra ut för er!

• Kottemor

Fick en risk på 1:30, genomgick moderkaksprov som visade på ett barn utan kromosomavvikelser.

Sitter nu med en 5 veckors prins i famnen, fullt frisk

• Strella

Hoppas verkligen att det går bra för dig.

Jag fick en nackspalt på 5,6 och 1/18 i risk om jag minns rätt. Gjorde sedan ett FVP som tyvärr visade på DS. Det var jätte jobbigt att få detta resultat men jag och maken hade pratat igenom det och var överens om att vi ville avbryta vid ett negativt svar. Avbrytandet gjordes i v. 17 och på något sätt hade jag känt på mig under hela tiden att något var galet.

Anledningen till avbrytandet var att vi ville inte utgå från att föda ett skadat barn med allt som det innebär. Är nu gravid igen och kommer fatta samma beslut igen om jag hamnar i samma situation, vilket jag hoppas att jag slipper.

Eftersom man har ett val så var valet "enkelt" och skulle jag föda ett barn som var sjukt ändå så skulle jag älska de barnet lika mycket.

Lycka till och hoppas att du får ett positiv resultat.

• kasa01

Hej! Vi gjorde vårt MKT i torsdags, går nu o väntar på besked. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av mig själv, just idag känns allt kolsvart. ÄR IVF patient och har kämpat i 3 år för den här graviditeten. Vet inte vad jag ska ta mig till om vi får ett dåligt svar...

Millam2, hoppas ditt test gick bra idag. När skulle du få svar? Vad sa de ang missfalls risk efter prov? Lycka till m allt.

• Millam3
    Hej igen.
    Det är inte bra med min lilla bebis Gråter Idag var vi och gjorde mkp och fick dåliga nyheter redan innan. I onsdags hade fostret 3mm nackspalt och vi fick en risk 1:183, men nu när de tittade på fostret med ul innan så visade nackspalten på 7 mm vilket alltså är 4 mm större på mindre än en vecka. De gav oss inget stort hopp nu utan någonting är ju väldigt fel, det är kört.
    De sa ingenting om varför men menade att när det ökat så snabbt är det inte bra. Jag var enl. dr i v 14, dvs 13+ ?
    De sa att de skulle ringa så fort de fått svaret, denna veckan trodde de i alla fall. Jag hatar att  VÄNTA, speciellt när jag vet att jag inte kommer att få behålla min lilla bebis i alla fall. Känner att nåt är väldigt fel... 
    Kasa01: Förstår verkligen din jobbiga väntan. Håller såå tummarna för dig! Vad hade eran bebis för nackspaltsmått och hur långt gången var du vid KUB? Missfallsrisken glömde jag att fråga om, men jag har inte hört ngn som fått det pga mkp eller fvp. 

Jag som tänkte att varför skulle jag vara den där 1 på 183 när jag gick dit, kände mig ganska positiv.
    Nu är allt svart.

Tack för allt stöd och lycka till ni andra! Håller tummarna hårt för er andra som väntar på svar.
  • kasa01

Millam2, fy vad jobbigt... Men i så fall skulle min bebis nackspalt också kunna öka på det viset! Jag var i v 13 när vi gjorde KUB för en vecka sen, nu i v 14. Under tiden de gjorde MKP'et sa de inget om den hade ökat eller ej, men det hade bara gått två dagar sen KUB. Vi fick 2,4 mm nackspalt, men blodprovet var tydligen inte så bra heller.

Men du, än finns det väl hopp, eller? Har läst om dem som haft väldigt stor nackspalt men ändå fått bra svar. Vad sa läkarn??? Att det var kört? Det kan de väl ändå inte säga utan svar? Men jag förstår att det känns jobbigt nu, jag tycker detta är piss på riktigt. Hade som du trott att allt skulle se bra ut, nu när vi ändå kommit så här långt. Hoppas att du trots allt får ett bra svar.

• Strella

Jag håller tummarna att det ska gå bra och att ni ska slippa avbryta som jag gjorde.

Jag vet vad ni går igenom, det tar på krafterna denna ovisshet.

Jag hade tänkt att berätta för alla om graviditeten efter Kubtestet men sen när de inte gick bra så berättade jag inte för någon mer än min chef vilket jag tyckte var skönt när jag kom tillbaka till jobbet så var det ingen som visste. Jag kände att det sista jag ville var att alla skulle tycka synd om mig. Jag har i efterhand pratat med mina närmsta vänner och jag blev förvånad över att alla sa att de hade gjort precis som oss.

• WillhiamsMamma

Hej allesammans. Jag ska göra KUB på tisdag nästa vecka och jag är redan innan livrädd. Min sambos lillebror har DS. Jag är 24 år så om det skulle visa så är det ju troligtvis pga ärftlighet. Jag har en son sen innan (annan pappa) och han är fullt frisk. Oron dit och oron innan svar kommer inte bli någon höjdare. :(

Svar på tråden Har gjort KUB...orolig nu