• ViVäntarLois

Hur länge kan nyfödd sitta i bärsjal?

Fick idag hem vår trikåsjal till dottern, 11 dagar gammal. Vilken succé! Både vi föräldrar och lillan älskar den :) Hon sover hur gott som helst i sjalen och skulle nog helst sitta där jämt. Men finns det risk att de belastar ryggen eller något om de sitter för länge? Hon sitter upprätt mot bröstet i grodstllning.

• Svar på tråden Hur länge kan nyfödd sitta i bärsjal?
  • skånegås

Så länge hon inte protesterar
    Just grodställningen är bra för deras ryggar, bättre än att ligga platt på rygg... sen har man ju upp barnen för amning och blöjbyten, annars har mina bott i sjalen första halvåret

• Kraxa

Ett tips är att inte sluta bära när trikåsjalen inte längre "räcker till". Det är då det börjar bli riktigt mysigt! Finns ju hur många olika modeller på vävda sjalar, sele, meitai osv som gör att jag fortfarande bör min snart två år gamla son varvat med lillan som är fyra månader.

• Flickan och kråkan
    Kraxa skrev 2011-06-08 19:58:14 följande:
    Ett tips är att inte sluta bära när trikåsjalen inte längre "räcker till". Det är då det börjar bli riktigt mysigt! Finns ju hur många olika modeller på vävda sjalar, sele, meitai osv som gör att jag fortfarande bör min snart två år gamla son varvat med lillan som är fyra månader.
    Kan bara hålla med. Finns inget härligare än att ha en glatt tjattrande, fladdrande 2-åring på ryggen . min yngsta har passerat 2 år nu och vill helst bara gå och cykla.......snart slut med bärandet .
  • Machapuchare

När liten var nyfödd satt han i sjalen hela dagarna. Samma gjorde storebror.  
    En ergonomisk bärsele, typ Manduca, är guld värd när de blir såpass tunga att man hellre har dem på ryggen. 

Svar på tråden Hur länge kan nyfödd sitta i bärsjal?