• Anonym (undrar)

be om stödfamilj?

Hur vänder man sig om man skulle behöva en avlastningsfamilj någon helg i månaden eller liknande? Eller iallafall prata om olika alternativ som finns?
    Jag blev mamma som 18 åring, och mitt barn är nu 9 månader och jag tar hand om honom helt själv. Det händer att han är hos pappan, men det är inte ofta. Och jag har ingen i familjen som kan hjälpa mig med avlastning och stöd.
    Hittills har allt gått bra och det går fortfarande bra, men på grund av mycket stress den senaste tiden har jag hamnat i en depression och jag får gå på samtal 1 gång i veckan för detta + har börjat äta antidepressiva tabletter. Jag känner i nuläget att jag skulle behöva lite hjälp med sonen under tiden som jag mår såhär. Kanske att han är någonstans någon dag i månaden eller liknande. Är det möjligt?  Och kommer socialen anse mig som en dålig mamma om jag ber om hjälp eller kanske till och med anse mig som en olämplig mamma för att jag mår dåligt?

• Svar på tråden be om stödfamilj?
  • EmmieK

Snarare tvärtom. Hellre att du ber om hjälp och visar att du bryr dig om dig och din son. Värre är det i fall dom anser att du verkligen mår dåligt och inte vart öppen med det eller bett om stöd för att klara av vardagen.

Ang din fråga om hur du gör... Du ringer till socialkontoret i din hemstad och ber om att få prata med en handläggare och berättar sedan för honom/henne om vad det är du vill göra - i detta fallet lägga in en ansökan och kontaktfamilj/stödfamilj och sedan blir du kallad på ett möte för att se vilka behov av en familj då har.

Lycka till!

• Mariaaa

Tvärt om. Soc kommer nog se dig som en mogen och ansvarstagande mamma som vågar be om hjälp.

• EmmieK
    Mariaaa skrev 2011-06-08 19:57:27 följande:
    Tvärt om. Soc kommer nog se dig som en mogen och ansvarstagande mamma som vågar be om hjälp.
    Helt klart..
  • Luloo

Kan bara hålla med Mariaaa

dessutom kommer du lättare att kunna komma ur depressionen om du får lite andrum

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • Anonym (undrar)

Tack för svaren. Jag har inte mått dåligt länge, och det är inte så att jag inte klarar av att ta hand om barnet. Men jag får nästan aldrig vila och kan inte riktigt fokusera på att må bättre. Vilket jag skulle behöva. Min kurator undrade om jag hade någon som kunde ta sonen någon dag varannan vecka eller liknande så att jag fick sova ut. Men det har jag inte. Om jag hade haft det skulle jag inte behövt hjälp. Men i och med att jag inte har det i nuläget känns det som det enda alternativet

• EmmieK

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver och jag tycker absolut att du ska ansöka om en kontaktfamilj. Det spelar ingen roll hur dåligt du mår eller hur länge det pågått. Man kan behöva avlastning, stöttning och några som kan ge en tips, råd och hjälp med olika saker... Det behöver alla... Och har man då inga nära släktingar eller vänner som kan ställa upp så kan man få rätt till en kontaktfamilj.. Det fick jag!

• smulpaj01

Egentligen tycker jag att alla som är helt ensamstående bör ha rätt till avlastningsfamilj, så jag tycker absolut du ska prata med soc om det.

Lycka till

• Linaek

Som det redan skrivits.. Soc kommer att ta dej för en ansvarsfull förälder och jag tycker att du ska göra  det så du orkar med dej själv och ditt barn. Är man helt själv utan avlastning så kan det bli väldigt tungt.

Lycka till Hjärta

• Anonym (jag har...)

Hej TS!

Jag har helgfamilj till mina två flickor på 5 resp 9 år. kanon! Men soc har oftast som regel att inte ge helgfamilj till barn som är under 3 år. Jag var iaf tvungen att vänta tills min yngsta var 3 år innan jag fick det.

För att soc anser att mamman är viktigast för barnet fram till 3 års ålder m.m. det kanske är olika i andra kommuner, vad vet jag men i de 3 olika kommuner jag bott i så har denna regel alltid hängt med. Men du har ju verkligen behov av iaf nån natt i lugn o ro..så jag hoppas de hjälper dig.

Hoppas det löser sig för dig.............*kram*

• Anonym

måste de inte öppna utredning på barnet för att söka stödfamilj??
    när jag ringde och frågade så sa dem de... se inte så bra ut i papper va??=/

• Linaek
    Anonym skrev 2011-06-30 22:48:12 följande:

måste de inte öppna utredning på barnet för att söka stödfamilj??
    när jag ringde och frågade så sa dem de... se inte så bra ut i papper va??=/

Du får nog skilja på utredning och utredning.
    Klart att dom utreder när man söker stödfamilj det dom utreder är behovet av stödfamilj dom vill se om det kanske kan vara som så att pappan kan ta mer del av barnet. Dom gör ingen utredning som om det vore ett lvu/sol behov
    Fakum är att det finns mammor som hellre vill ha stödfamilj än att låta pappan ha sitt barn pga hämnd.
  • Anonym (2.5 år)

Vi är stödfamilj åt ett barn som är knappt 2 ½ år 2 helger i månaden. Så att det är 3 år beror säkert på omständigheterna.

Mycket moget övervägande att be om hjälp.
    Lycka till!

• jeppsson
    Anonym (2.5 år) skrev 2011-07-01 13:09:16 följande:
    Vi är stödfamilj åt ett barn som är knappt 2 ½ år 2 helger i månaden. Så att det är 3 år beror säkert på omständigheterna.

Mycket moget övervägande att be om hjälp.
    Lycka till!
    Det där med en 3 års gräns stämmer nog inte längre. Har träffat  barn som varit under 3 o ibland långt under 3 s
    vars föräldrar fått kontaktfamilj!
    En god vän till mig har ett tvilling par varannan helg och dom är strax över 2 år! 
Svar på tråden be om stödfamilj?