• sky1208

jävlar nti skolan!!!

Jag är så förbannad med den där skolan. Money making "#¤%-ers!!

Hur mycket än man kämpar fick jag aldrig något MVG på slutbetyg. Lärarna tror de är så gudomliga att bara deras synpunkt är rätt. fattar de inte att det finns andra synpunkter med?

När det gäller religion B, jag som kommer från Asien kan ju en hel del om buddism och hinduism. men nej.. de vet bättre.. bara från en svenskt synpunkt
    god lord , how blind are these people!!???????

Samhällskunskap var inget vidare heller.

''För betyget Godkänt krävs att du visar att du förstår och kan återge kursinnehållet och att du behärskar psykologiska begrepp. Du måste visa att du ser samband mellan ämnets olika aspekter och du måste ge personliga exempel som belyser kursinnehållet.

För betyget Väl Godkänt krävs förutom att du uppfyller kriterierna för betyget Godkänt även att du har ett kritiskt förhållningssätt till ämnet där du jämför olika förklaringsmodeller och ser deras skilda följer, samt att du ser aspekter av din vardag och dagens samhälle i ljuset av ämnet (t.ex. belyser argument med exempel från ditt eget liv).

För betyget Mycket väl godkänt krävs förutom att du uppfyller kriterierna för betyget Väl godkänt att du komplicerar problem, formulerar nya problem, kan dra generella slutsatser i komplicerade frågor samt att du integrerar teori med egna tankar i argument och analys. För att ett arbete skall få betyget MVG måste det uppvisa mycket hög kvalitet på alla områden. ''

hur fan ska man komplicerar problemet när lärare själv vet inte om bakgrunden eller fakta själv????
    jag har mejlat lärarna och t.o.m ledningen men som vanligt, inget svar.

undrar om det finns andra som är missnöjda med NTI?

• Svar på tråden jävlar nti skolan!!!
  • MayaS

Har inte själv gått på Nti.. vet knappt vad det är men det är oerhört trist att du känner att de gett dig fel betyg... du får väl hels enkelt överklaga så får de gå igenom hur läraren har tänkt och kolla upp hur han/hon bedömt de uppgifter du gjort...

Nu vet jag itne vilka kurser du gått... men jag gick samhälle A förra terminen och kraven för att få ett MVG ÄR höga... så det är inte helt lätt att få...

• sky1208

tack Maya.

som sagt, jag har inga mer förtroende för nti men är tvungen ändå att läsa 2st ämne till eftersom kommunen har gjort avtal med de. sick. så är livet.

• Karpet

Jag vet inte vilken skola detta är, antar att det är ett gymnasium. Om du har funnit att det som står i böckerna ej är korrekt så får du väl presentera dina bevis för lärarna och se vad de säger då. Det är svårt att överklaga ett satt beyg eftersom det inte bara har att göra med hur mycket kunskap man erhåller. Det krävs ju också en viss del närvaro, bra språk osv.

• sky1208

NTI är en distans skolan på nätet. jag har haft bra närvaro. men tyvarr, språket kämpar jag med fortfarande efter 5år.

• mammutten81

Kan säga att min samhällslärare på komvux var den värsta jag varit med om!
    Så en del lärare tror de har "makt" och kan allt bättre.

Min lärare sa följande: Alla prostiuerade är sexuellt utnyttjade och pundare.
    Vi sa- Det finns ju unga, eller de som är sexmissbrukare osv.
    - Nej det gör det inte, OCH ALLA män som går på strippklubb eller besöker prostituerade är affärsmän som vill ha makt!
    En studerande på 35 sa- Det tror jag inte alls, vissa handikappade besöker ju prostituerade utomlands.
    Hon sa- DU, JAG KAN ALLT om detta, och så är det bara, vem är lärare, du eller jag?!

Och sista lektionen så redovisade en man från Nigeria om sitt heland var på läraren säger till honom.
    - Vet du varför alla somaliska kvinnor går så vaggande?!
    - Nä, säger han.
    - De är ju omskurna allihop!
    Han säger_ De försöker sluta med det nu i byarna, det finns projekt som arbetar för det.
    Läraren- Ja med de orden blev det ju inte mer än ett G för dig,med andra ord!

SÅ lärarna tor de KAN ALLT!
    Jag vet vad du menar, man måste fjäska, tycka som dom.

Kan säga att jag har rätt bra betyg, men i vissa ämnen går det inte, oavsett 100% närvaro, kanonbra medverkan osv. De gillar en inte helt enkelt.

• mammutten81

Och kan tillägga att jag läste alla kurser på distas, så jag vet vad du kämpar med.

• sky1208

mammutten81, nu fick jag en idé när du sa ordet fjäska..
    jag ska ta kontakt med kalla fakta eller uppdrag granskning .. ber de kolla lite om distansskola!

fjäska. hmmm...

• halstabletten

Jag har aldrig haft det problemet, men nog finns det säkert dåliga lärare....det finns tyvärr folk inom alla yrken som inte är något vidare på det de gör av en eller annan orsak.

Läser själv till historielärare och jag kan bara utgå ifrån de kriterier som finns där- man är vid betygsättning av elever SKYLDIG att förhålla sig till kursplanen och de målsättningar som finns på skolverkets hemsida.

För MVG krävs det oftast färdigheter som ligger utanför ramarna för det som läraren går igenom på lektionen. Det handlar om att man som elev tar individuellt ansvar och självständigt analyserar förlopp, skeenden med mera. Givetvis ska man av läraren få förutsättningar för ett kritiskt tänkande, men man måste jobba själv för att nå inskiten om HUR man förhåller sig kritiskt.

I historia utgör de kontrollerbara kunskaperna egentligen bara G-nivån. För högre betygsnivåer krävs analytisk förmåga, källkritisk hållning samt förmågan att jämföra, ta ställning och sätta in olika företeelser i sammanhang som eleven sedan själv ska koppla till sin egen tillvaro.

Läroböckerna i Sverige kan visserligen vara generaliserande på vissa punkter, och därmed inte gälla för alla människor under alla omständigheter, men det finns ju ändå vissa krav från förlagen innan de trycker en lärobok- alltså kan informationen där inte vara helt felaktig. Jag tror att om man ställer sig kritisk till ett avsnitt i en lärobok bör man se till att ha belägg för det.

Svar på tråden jävlar nti skolan!!!