• nadja84

biltullar..varför??

Jag bor i hammarby sjöstad och jobbar i västerort...
    Om jag ska ta bilen till jobbet måste jag betala avgift både dit och hem varje dag då??

Den här texten finns på vv.se

Den som kör förbi Stockholm på Essingeleden, eller inom 30 minuter passerar Stockholms innerstad på väg till eller från Lidingö, ska inte betala trängselskatt.

((Jag åker i tunneln och sen över Essingeleden))

Jag åker till jobbet vid 10 och kommer hem vid 17 alltså ska jag betala cirka 600.- i månaden i trängselavgift..

Blir förvirrad av det här...

• Svar på tråden biltullar..varför??
  • morotsland

Bra med trängselavgifter tycker jag! Men jag håller helt med om att det är knäppt att Essingeleden är undantagen. Det är väl för att icke-stockholmare ska kunna passera utan att betala, precis som att man gjort undantag för Lidingöbor m.fl. Men om de permanenterar projektet hoppas jag att de ordnar upp det.

• nadja84

Men jag vill inte betala för att åka från ena sidan till den andra....
    Ska jag behöva flytta eller byta jobb för att inte behöva betala 600.- extra i månaden???

• morotsland

nadja84: Jag vill inte betala 600 spänn i månaden för kollektivtrafiken, men jag är så illa tvungen, eller? Biltrafiken bär inte sina egna kostnader på långa vägar och det är nödvänigt att bilisterna i ökad utsträckning betalar för vad de kostar. Som det är nu betalar vi alla (även vi som inte åkler bil) för det som ni bilåkare kostar. Om det dessutom går att styra detta så att trängseln minskar så är det ju kanon. trängseln i Sthlm kostar enorma summor varje år och har stor amiljökonsekvenser.
    Så varför inte börja åka kollektivt?

• nadja84

Jag var lite otydlig.. men jag åker kollektivt nu.. men när jag fått barn så skulle jag vilja börja ta bilen då och då till jobbet för att det blir lättare..

Men jag vill fortfarande ha svar på min fråga: Ska jag som åker först i tunneln och sen över essingeöarna betala tullavgift??
    Som jag förstår det så behöver jag inte göra det..
    Någon som vet??

• Karpet

Hade jag varit du hade jag fortsatt åka kommunalt. Det blir väl inte krångligare för att du har barn. De ska ju inte med dig dem till jobbet. Anledningen till att det finns trängselavgifter är ju att det är alldeles för många bilar på vägarna i Stockholm idag och för att kunna minska köerna. Bil i rusningstrafik tar alltid längre tid än tunnelbanan.

Det låter konstigt att du ska kunna undvika trängeselavgiften men det ser samtidigt ut som så. Fast jag vet inte helt säkert.

• nadja84

Som jag fattat det slipper jag trängselskatten.. men ville bara se om jag fattar rätt här. Men tar reda på det på något annat sätt istället för här verkar det inte så lätt
    Kram på er alla oavsätt åsikt

• Utopia

LL, men tycker du inte att det vore bra att det fanns någon möjlighet att åka förbi stockholm om man bara ska just förbi? (angående Essingeleden) Eller finns det nån bra sån väg så man inte behöver ta den vägen? Är det inte så att detta med trängselskatten är istället för just en sån väg? Man jag förstår inte, om de vill ha mindre trängsel och miljöförstöring _inne_ i stocholm, så är väl det nåt man borde bygga förr eller senare? Hm, de har diskuterat det här förut är jag säker på, men jag kommer inte ihåg hur det var och vem som tyckte vad (politikerna).

• ressiwresseB

Skitbra med trängselavgifter! Jag önskar att flera storstäder skulle införa sådant.

• Mea

Bra? Ja det är ju jättetrevligt för oss som bor i stan. Jag kör inte till jobbet utan går. Men jag kan inte köra nånstans utan att betala. Är det rättvist? Att jag inte ska få åka FRÅN stan hem till min mamma ens?

Dessutom, trafiken har minskat med 4% per år sedan länge. Biltullarna räknar sänka med 10%. Varför inte skippa dem och bara vänta 3-4 år istället?

• ressiwresseB

Odemokratiskt?

Buller minskas och miljöfarligt utsläpp minskas....... hur odemokratiskt är nu detta?

Det är bara bra att folk går & cyklar och åker kollektivt. Och ja... jag har bil. Jag går till jobbet (tar ca 45 minuter, eller cyklar, tar 20). Om det ösregnar eller snöar åker jag bussen.

• Mea

Det finns inga bevis på att några utsläpp kommer att minska. Tvärtom!! Folk kommer att stå och köa på essingeleden istället!
    Jag går till jobbet, året om, kanske cyklar ibland. Den enda gången jag åkt buss var en morgon jag skulle extra tidigt till jobbet och det var snorhalt ute. Så egentligen har det inte med mig att göra nämnvärt mycket. Men det finns folk som behöver in till stan, och då är det som vanligt de som har det sämre ställt ekonomiskt som blir lidande. Själv har jag köpt miljöbil, inte av detta skäl, men ändå, det har inte alla råd med.

Dessutom bor jag nära essingeleden. Den är redan chokad. Sedan bron blev påkörd har det varit köer långt efter vanliga rusningstiden. Trafiken där har redan ökat med åtskilliga % de senaste åren. Det beräknas bli... minns inte men jag tror 60 000 bilar till i o m biltullarna. Och många kommer att vänta med att åka hem. Slutsats? Ännu längre rusningstid, mer köer, mer utsläpp. Grattis naturen, sossarna har gjort sitt vanliga bra jobb.

• silverpinglan

Odemokratiskt eftersom:

1. Miljöpartiet som representerar 4-6 % av befolkningen har tvingat regeringen att gå på det. Eller i och för sig kan man se det som att regeringen tvingades att lyda ett litet parti för att behålla makten.

2. Beslutet togs i riksdagen och sedan tvingades på Stockholm.

3. Kommuninvånarna får inte rösta om saken anser s,v och mp i stadshuset - nej, det ska man göra efter försöket som kostar skattebetalarna 4 miljarder kronor.

4. Majoriteten av medborgarna är emot biltullar, varenda undersökning visar det. Men ändå driver man igenom ett försök som kostar 4 miljarder och skulle kunna satsas på förskolan, grundskolan, äldreboenden eller nya vägar.

• kiwii

Fast silverpinglan, det är ju våra folkvalda (i demokratiska val) som har tagit beslutet. Som de gör med alla beslut. De beslut jag inte gillar anser inte jag vara odemokratiska.

Och i den sista undersökningen jag läste om var det ca 50-50 för - emot.

• vintertös

Ärligt.....är det någon som tror att detta 4 miljarders försöket endast är ett- försök-? Inte tror jag det iaf!!!
    -Tycker att politikerna borde ha lagt skattepengarna på andra saker-

Svar på tråden biltullar..varför??