• Blå Flygare

Tips på luftrenare mot pollenbesvär

Någon här med pollenallergi som blir hjälpt av luftrenare?

Vilken modell har ni och hur mycket omsorg kräver den? 

Finns det kombinerade ac/luftrenare som inte kräver öppet fönster? Eller finns det någon annan smart lösning för att slippa ha fönstrena öppna varma sommardagar?

• Svar på tråden Tips på luftrenare mot pollenbesvär
  • Blå Flygare

Jag har läst på lite nu, och det verkar vara HEPA-filter som gäller mot pollen (damm och andra partiklar). Sen kan det kombineras med annan teknik för rening av annat (mögel, bakterier, virus, gaser, lukt...) men det kommer i andra hand i första rummet som är det viktigaste.

Sen behöver det vara max 30 dB för att det ska vara bra i sovrum, och jag hittar bara Elektrolux Oxygen z9122/9124 som kvalar in på det av de som har HEPA, så bara deras får astma&allergiförbundets rekommendatation. Den har HEPA (tvättbart) plus kolfilter. Jag undrar just hur rent och effektivt ett HEPA-filter blir efter man tvättat det några gånger, borde inte bytbara filter vara bättre??

Eftersom mina barn inte skulle vakna om en bomb släpptes på huset kan jag nog tumma lite på det till deras rum. Då blir blueair intressant som har  HEPA plus joniator. Då slipper man byta kolfiler flera ggr per år (men får heller inte renat från gaser) om man inte väljer till det till deras lite större modell som har onödigt stor kapacitet.  Någon som har erfarentet av den? 

Ang kapacitet: Vad är lagom? Största rumstorlek är angiven så det verkar ju lagom lätt. Men det är baserat på rekommenderat luftflöde genom rummet. Är det det luftflödet man har med stängd dörr eller öppen dörr? Vi har ju alltid alla sovrumsdörrar står öppna, och hela våningsplanet är 90 kvm. Men rummen är ju mellan 7 och 30 kvm om jag minns rätt. Nu är det det minsta rummet vi ska börja med, vi vill nog inte punga ut med luftrening till alla rum samtidigt nu i semestertider när vi vill lägga pengar på annat

• mmirkas
    Blå Flygare skrev 2011-06-08 21:39:37 följande:
    Någon här med pollenallergi som blir hjälpt av luftrenare?

Vilken modell har ni och hur mycket omsorg kräver den? 

Finns det kombinerade ac/luftrenare som inte kräver öppet fönster? Eller finns det någon annan smart lösning för att slippa ha fönstrena öppna varma sommardagar?
    1. Ja.

2. Vi hade en Electrolux Z9124, fungerade toppen! På högsta nivån tycker jag ändå att den var relativt tyst, jag stördes inte av ljudet i alla fall så den passar verkligen i sovrummet också. Den krävde ingen omsorg alls, vet att vi bytte filter på den en gång i halvåret bara och det var väl allt som krävdes.

Sista frågan kan jag tyvärr inte svara på.
    Blå Flygare skrev 2011-06-09 23:26:51 följande:
    Den har HEPA (tvättbart) plus kolfilter. Jag undrar just hur rent och effektivt ett HEPA-filter blir efter man tvättat det några gånger, borde inte bytbara filter vara bättre??

Ang kapacitet: Vad är lagom? Största rumstorlek är angiven så det verkar ju lagom lätt. Men det är baserat på rekommenderat luftflöde genom rummet. Är det det luftflödet man har med stängd dörr eller öppen dörr? Vi har ju alltid alla sovrumsdörrar står öppna, och hela våningsplanet är 90 kvm. Men rummen är ju mellan 7 och 30 kvm om jag minns rätt. Nu är det det minsta rummet vi ska börja med, vi vill nog inte punga ut med luftrening till alla rum samtidigt nu i semestertider när vi vill lägga pengar på annat
    1. Jag märkte ingen skillnad på effektiviteten efter tvätt, fungerade lika bra som ny.

2. Tror det är öppen dörr som gäller när man använder luftrenaren.

Hoppas du fick lite svar tills vidare, finns säkert någon som kan svara mer om det här och bättre än mig.
  • Blå Flygare

Tack för svaret. Allt det där lät ju toppen! Jag ska kolla vidare nu ikväll, bl.a på CoWay som också är riktigt tyst.

• Blå Flygare

Nu har vi införskaffat två st Elektrolux oxygen z9122, det är i princip samma som z9124, skillnaden är färgen och att den saknar fjärkontroll. DB-talen är samma, men jag håller tyvärr inte med om att den är så tyst. Bara i silent-läget (28 dB) är den tyst och då har den tillräcklig kapacitet för lilla barnrummet men inte vårt sovrum. Jag tror jag kommer störas när den är på högre läge. Och i högsta läget låter den som en industrifläkt Dottern provsover i rummet med den nu, får se om hon har mindre röda ögon efter vilan än innan. Fast jag tror väl inte det, det blir väl först efter en hel natt fri från pollen som hon kan bli hjälpt gissar jag.

• VickNick

Jag har en Coway 1010DH, både luftrenare och luftfuktare i ett. Har astma, och tycker den fungerar superbra. Det tar väl inte bort allt kanske, men det blir mycket bättre.

Svar på tråden Tips på luftrenare mot pollenbesvär