Blå Flygare skrev 2011-06-08 21:39:37 följande:
Någon här med pollenallergi som blir hjälpt av luftrenare?
Vilken modell har ni och hur mycket omsorg kräver den?
Finns det kombinerade ac/luftrenare som inte kräver öppet fönster? Eller finns det någon annan smart lösning för att slippa ha fönstrena öppna varma sommardagar?
1. Ja.
2. Vi hade en
Electrolux Z9124, fungerade toppen! På högsta nivån tycker jag ändå att den var relativt tyst, jag stördes inte av ljudet i alla fall så den passar verkligen i sovrummet också. Den krävde ingen omsorg alls, vet att vi bytte filter på den en gång i halvåret bara och det var väl allt som krävdes.
Sista frågan kan jag tyvärr inte svara på.
Blå Flygare skrev 2011-06-09 23:26:51 följande:
Den har HEPA (tvättbart) plus kolfilter. Jag undrar just hur rent och effektivt ett HEPA-filter blir efter man tvättat det några gånger, borde inte bytbara filter vara bättre??
Ang kapacitet: Vad är lagom? Största rumstorlek är angiven så det verkar ju lagom lätt. Men det är baserat på rekommenderat luftflöde genom rummet. Är det det luftflödet man har med stängd dörr eller öppen dörr? Vi har ju alltid alla sovrumsdörrar står öppna, och hela våningsplanet är 90 kvm. Men rummen är ju mellan 7 och 30 kvm om jag minns rätt. Nu är det det minsta rummet vi ska börja med, vi vill nog inte punga ut med luftrening till alla rum samtidigt nu i semestertider när vi vill lägga pengar på annat

1. Jag märkte ingen skillnad på effektiviteten efter tvätt, fungerade lika bra som ny.
2. Tror det är öppen dörr som gäller när man använder luftrenaren.
Hoppas du fick lite svar tills vidare, finns säkert någon som kan svara mer om det här och bättre än mig.