• CaCC

Sover hon middag är hon inte trött på kvällen, sover hon inte så blir hon trött för tidigt. Lösning?

Vår "stora" tjej är 2 år och det har fungerat väldigt bra med hennes sömn för det mesta med undantag från korta perioder.
    Hon blev storasyster i mars och detta har såklart blivit en omställning men det har inte varit några större bekymmer med just läggning och sömn förutom nu sen några veckor tillbaka då hon lärde sig klättra ur spjälsängen och får sova i vanlig säng. Det är just själva nattningen som har blivit jobbig för henne och för oss. När hon väl somnat så sover hon hela natten.
    De senaste kvällarna har varit jättejobbiga. Hon gör allt för att inte somna fast vi märker att hon är trött.
    Hon sover middag i ca 30-60 minuter och är väldigt svår att väcka efter det. Vi funderar på om vi ska ta bort middagssömnen eftersom hon får svårt att somna på kvällen. Men problemet blir då att om hon inte sover så blir hon supertrött redan vid 17 tiden.
    Hon brukar vakna runt 7.00 på morgonen, sover middag vid 12-tiden och sen brukar hon ligga i sängen vid strax efter 19 på kvällen. Kan ta över en timme innan hon somnar.

Hur kan vi lösa detta? Någon som har något förslag?

• Svar på tråden Sover hon middag är hon inte trött på kvällen, sover hon inte så blir hon trött för tidigt. Lösning?
  • Carrie

Vi har samma bekymmer med vår 2,5 åring, om han sover försent på dagen är det lögn att somna på kvällen! & sover han inte alls blir han supertrött och grining på em. Jag har gått upp kl. 05 med honom för att få honom att sova på fm men det kan ju vara svårt för er som har en liten bebis oxå.

Så jag hoppas att ngn kan ge råd.....

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Kazeer

När vår äldste son slutade sova middag vid 3 års ålder, var han inledningsvis väldigt trött på eftermiddagarna. Det tog ett par månaders tid för honom att ställa om. Vi tog bort dagsvilan, när han för det första inte kunde komma till ro när det var dags att sova middag och för det andra så somnade han först sent på kvällen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • svårt att vara unik

Jag vill också veta, vår lilla kille blir 2 i augusti och somnar just nu vid 21.30 och sover till 6-7 i bästa fall om han också sover på dagen. Är också väldig svårväckt efter dagsvilan. Hemma går det bra att strunta i dagsvilan så länge vi inte åker bil, men på dagis går det inte att hålla honom vaken hela dagen. Hans storebror har alltid sovit väldigt bra och sov fortfarande 2-3h på dagen plus 12h på natten vid samma ålder, så de är verkligen olika!

• XiaoMei

Vår dotter är 2,5 och sover middag tidigt, kring 11.00-snåret. hon sover 45-60 min och i och med att det sen går rätt många timmar innan läggdax, kring 19-tiden så är hon trött igen då och somnar fint. Hon sover ca 19.30 - 06.30 (ibland till kl 7). Hon överlever utan middagslur men timmarna mellan 16-19 är INTE kul för någon i familjen då.
    Kanske ni kan testa med tidigare middagslur?

• CaCC

Idag fick hon vara vaken hela dagen. Hon kom in till oss klockan 7 imorse och gick och la sig strax efter 19. Somnade rätt snabbt. Men dagen har varit jobbig till och från med mycket gråt stundtals. Får se hur det går imorgon. Har funderat på att hon får sova middag tidigare men eftersom det kan vara svårt att få henne att somna vid 12 tiden så vill jag inte ens tänka på hur det skulle bli om vi tog det tidigare.

• Lillave

Vår son slutade sova på dagen när han var 1 år. Han fyller 3 snart. Vaknar ca 7 och somnar 18.30 ca. Det ÄR en jättejobbig period, man får hitta sina egna sätt att ta sig igenom den.

• Jennifer 060828

Så var min dotter med.. fast hon slutade sova middag vid 2 år.. hon var skitgrinig på kvällen.. som du skriver mellan 17-19 var det ingen höjdare att hon var så, fast jag höll henne vaken och tog det, för att jag visste att hon sov hela natten.

Hon är 4 år idag 

• CaCC

Emilia slutade sova middag i vintras men började igen för ett par månader sedan. Så det går fram och tillbaka.
    Idag var hon mycket gladare på morgonen och har varit lugnare än så länge under dagen. Så vi får se hur det fortlöper.

• skånetös78

Testa annars att låta henne sova max 15 min. Jag har hört att om de sover mer än 20 minuter så hinner de komma in i djupsömn. Om vår dotter bara sover 15 min är hon ganska lättväck men klarar sig ändå utan problem till 19.30-20.00 sen är hon trött och somnar inom 10 min. Skulle vår dotter sova längre än 20 min skulle hon bli galen om vi väckte henne efter ca en timme och när hon väl piggnat till skulle hon vara omöjlig att få i säng innan 23 tiden. Då är vi inne i en ond cirkel eftersom hon ändå vaknar tidigt nästföljande morgon.

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • HeartsOnFire

Får hon någon vila under dagen? Sitter ni med henne när det är "vilodags" och varvar ner? Lyssnar på lugn musik eller läser en saga?
    Hon behöver ju kanske inte somna, men sitta och ta det lugnt 15-30 min.
    Eller sova 15 min som Skånetös78 föreslog.

• KasperSixten

Kanske att sova vissa dagar men inte alla? Vi märkte stor skillnad (hela veckan) när han fick sova 30 min på dagis (3 dagar i veckan).

Powernaps!!  vi låter fortfarande sonen sova om vi åker i bilen, tex ska i väg och handla. Då sover han kanske 15 min och det har spelar ingen roll på kvllen men han blir mkt roligare på eftermiddagarna. 

Svar på tråden Sover hon middag är hon inte trött på kvällen, sover hon inte så blir hon trött för tidigt. Lösning?