• Jenny76

Alternativ till grötfrukost till 10 månaders bebis

Min dotter är snart 10 månader och har läånge fått gröt till frukost. Nu de senaste mornarna äter hon mindre och mindre gröt, och vill istället ha smörgås t.ex.
    Jag tror det är som med all mat att hon vill äta och pilla i sig själv, vilket är svårt med gröt...

Någon som har ett bra alternativ till gröt som hon håller sig mätt på?
    (Hon äter välling nån gång tidig morgon/natt ca kl 4-5)

• Svar på tråden Alternativ till grötfrukost till 10 månaders bebis
  • Pumpkin

Smörgås? Yoghurt? Annan gröt? Ge henne något hon kan pilla i sig själv medan du matar?

• ELLEoClara

Frukt, ägg, osockrade flngor/ puffar som kompliment till smörgåsen.

Alt. ge ett extra fm. mellis eller lite välling efter.

Min tjej gick från matvrak till att vägra bli matad och pilla i maten runt 10-11 mån.
    Växte och frodades ändå, man fick bara lägga om sitt tanke sätt och sina förväntningar på hur mycket hon "skulle" äta.

Vi gav extra små mellanmål om det behövdes, litade på att hon fick i sig, började med mjölk till frukosten strax efter 11 mån.

Fick ibland sitta och kladda med gröt / yoghurt men det var inte för ens runt 14- 15 mån som hon fixade att äta rinnig mat själv ordentligt. ( gröt blev det aldrig mer, tyvärr )

• Moflo

Vi slutade också med gröt där runt 10-11 månader och började med smörgås istället.

Sonen är 15 månader och han äter en smörgås med pålägg och sedan en flaska välling till frukost.
    Men prova med smörgås, ägg, fruktbitar och sånt som hon kan få i sig själv. Vi får inte heller mata sonen utan han vill äta själv, och man vill väl främja utvecklingen.

• Jenny76

Tack för era svar! Jag tror nog att mycket handlar om att hon vill äta själv. Det märker jag även vid lunch o middag, då hon vill ha av vår mat, så jag har slutat m burkmat/hemmagjorda "Puréer" o ger henne plockbitar av samma som vi äter.
    Någon som har bra tips på tallrikar som står stadigt som hon inte kan slänga ner på golvet...?

Ska bli intressant att få en vikt på henne nästa vecka, hon hade inte gått upp så mycket mellan 6-8 mån. Nu märker vi att hon växt mycket, så intressant som sagt!

• skånegås

Till min dotter gav vi gröt (havregryns) med fil på så fick hon äta själv. - kladdigt javisst och nöjd, mätt tjej.. Filen sitter kvar på skeden bättre (än mjölk) då de vänder den uppåner Turkisk yoghurt går nog ännu bättre...

Annars kan man ju äta vanlig mat till frukost också.

• skånegås

Man kan lägga en gammal tidning under stolen så är det bara att kasta sen... och ang tallrik får man nog sitta bredvid och vakta/hålla i.

• 071001

Ägg, omelett, smörgås, frukt,

• Moflo

Vi har en tallrik från Bambino med sugkopp, kan inte klistra in länken här på jobbet men den finns på www.toyland.se bl.a.
    Men den funkar nog bara om man har ett någorlunda slätt bord, vårt träbord med diverse märken från tre barn höll inte måttet. Om det kan vara till någon tröst så är det bara till en början som de vill kasta ner tallriken, det går över efter några månader.

Svar på tråden Alternativ till grötfrukost till 10 månaders bebis