• Pepparfrun

Tvångsvattna katten

Hur mycket vatten behöver en katt om dagen? Jag behöver mängden i ml, så att jag kan ge honom rätt mängd.

• Svar på tråden Tvångsvattna katten
  • Gurkburk

Jag har fått lära mig att en katt behöver minst 1/2 dl vätska per kg per dygn. Äter de blötmat får de i sig lite vätska den vägen, men det är extra viktigt om de äter mest torrfoder.

Ett tips om katten dricker dåligt är att ha flera vattenskålar på olika ställen och inte vid matskålen. Katter gillar vanligtvis inte att äta och dricka på samma plats. Ett annat är att skaffa en vattenfontän (finns i djurbutiker) då många katter gillar att vattnet rör sig (därav dricker många katter direkt från kran).

• Gurkburk

Vår ena katt gillar också att dricka ur lite högre saker såsom glas eller tillbringare.

• Pepparfrun

Han dricker oftast normalt, men nu när det är så varmt, ligger han mest.

Jag misstänker att han behöver i sig vätska, för att ens börja intressera sig för att dricka.

• Liiina89

Är du säker på att det inte är något fel på katten då? Min katt slutade dricka/drack väldigt väldigt lite och det var pga kristaller i urinen. . .

• Pepparfrun

Ja, att det är något fel vet jag, men det är inte därför han inte dricker.

Han har gjort så innan, och blivit förstoppad. Då sa de att jag kunde ge honom vatten med spruta.

• Liiina89

Du kanske ska ge honom lite lactulos också så han får igång magen om han nu är förstoppad.
    Ge honom massa mjukmat som du har blandat ut med vatten också =)

• Pepparfrun
    Liiina89 skrev 2011-06-09 11:12:22 följande:

Du kanske ska ge honom lite lactulos också så han får igång magen om han nu är förstoppad.
    Ge honom massa mjukmat som du har blandat ut med vatten också =)

Han är inte förstoppad, än.

Ha, han vill inte ha det heller. Han vill bara ligga och vila.
  • Pepparfrun

Du, det är den envisaste kattjäkeln som finns. Har han bestämt sig för något, så ska det vara så.

Fast jag tycker han får vara sådan, man har rätt till det i den åldern.

• aaaaa

Har samma problem med min gamla katt. Slutar dricka och äta ibland. Sen blir det liksom en ond cirkel.

Har fått tvångsmata med mjukmat nån period. Två år sedan senast, men nu är vi inne i en svacka igen. Tror det beror på värmen. Annars blir det dropp på djursjukhuset ... men det kostar en ansenlig del, så det vill man helst undvika.

Brukar duscha henne, då hon då slickar i sig vattnet. Och dessutom svalkar det en del. Kattmaten byts till kattungemat, då hon då inte behöver äta lika mycket för att få i sig tillräckligt. Tyvärr så ratar hon allt annat än torrfoder.

• Pepparfrun

Duscha, det kanske man skulle kunna göra.

Iofs slickar han i sig såsen i whiskasburkmat. Och jag vet att det inte är speciellt bra mat, men han vägrar annat.

• Liiina89

Enligt min veterinären (var hos henne senast i förrgår pga katten slutat dricka igen....misstänker kristaller även denna gång för hon kissar knappt heller och bara på fel ställen)
    är det viktigt att man ger ett bra torrfoder, tex royal canin.. mjukmaten spelar mindre roll för det är "samma skit" i allting. Tyvärr är min fröken väldigt kräsen när det gäller mat och äter självklart bara de dyraste burkana, ex sheba filée burkar och diamond (miniburkar för 13 kr st ca...)

Men duscha är ett bra förslag faktiskt... synd bara att min fröken är livrädd för vatten =/

• Kinya
    Pepparfrun skrev 2011-06-09 11:14:26 följande:
    Han är inte förstoppad, än.

Ha, han vill inte ha det heller. Han vill bara ligga och vila.
    Om din katt varken vill äta, dricka eller göra något annat än att ligga och vila så bör du ta honom till en veterinär. De kan dessutom ge honom vätska med dropp så han inte torkar ut.  
  • Pepparfrun
    Kinya skrev 2011-06-09 11:45:45 följande:
    Om din katt varken vill äta, dricka eller göra något annat än att ligga och vila så bör du ta honom till en veterinär. De kan dessutom ge honom vätska med dropp så han inte torkar ut.  
    Han vill både gosa, äta, dricka och traska runt, efter jag har tvångsvattnat honom några gånger. Då kommer han även inse att det är bättre att han dricker själv, än att matte sitter med en spruta och ger honom vatten.
  • IngvarIsbjorn

Du kan hålla koll genom att känna i nackskinnet, om han börjar bli uttrorkad. Man tar tag med ett lätt nyp i huden i nacken och släpper. Den ska dra sig tillbaka direkt, annars börjar de bli uttorkade. Blir han uttorkad kan en veterinär spruta in vatten i nacken för att vätska upp honom.

Här: http://www.katter.nu/katter/vatska.htm kan du läsa mer om kattens vätskebehov

• Pepparfrun
    IngvarIsbjorn skrev 2011-06-09 11:50:30 följande:

Du kan hålla koll genom att känna i nackskinnet, om han börjar bli uttrorkad. Man tar tag med ett lätt nyp i huden i nacken och släpper. Den ska dra sig tillbaka direkt, annars börjar de bli uttorkade. Blir han uttorkad kan en veterinär spruta in vatten i nacken för att vätska upp honom.

Här: www.katter.nu/katter/vatska.htm kan du läsa mer om kattens vätskebehov

Det har hänt, får han puckelrygg:P
  • IceJossan

Vad äter han för foder? Äter han torrfoder behöver han ha i sig en hel del vätska vid sidan om. Äter han endast blötmat finns allt vatten han behöver där i. Äter hand blandat behöver han något mellanting. Äter han torrfoder men dricker dåligt kan det vara läge att gå över helt eller åtmintsone nästan helt till blötmat.

Svar på tråden Tvångsvattna katten