• Anonym (Orolig)

Påverkar snus fertiliteten?

Hej på er allihopa!
    Vet ej om jag valde rätt kategori för detta men, men...

Om man snusar...Påverkar det fertiliteten lika mycket som ciggaretter?

Är dte någon som vet?

• Svar på tråden Påverkar snus fertiliteten?
  • Jenny054

Snus är ju starkare än cigg och nikotinet går ju in i moderkakan.
    Så barnet får ju nikotinet i sig.

• Anonym (Orolig)

Men påverkar det fertiliteten om man försöker bli gravid?

• Sciarlotta

Ja, både snus och cigaretter påverkar fertiliteten hos män och hos kvinnor.

• Anonym (snus)

Puffar då jag vill veta exakt hur mkt det påverkar killens sperma om han snusar? Finns väl folk som blivit gravida ändå eller?

• Anonym (Orolig)

Usch då kanske det är dags att försöka sluta med det oxkså, jag började snusa för att jag skulle sluta röka. Men sluta snusa verkar 100 gånger svårare =(

Nån som har något bra tips på hur man kan göra det lättare?

• Piraya

Jag kunde inte sluta INNAN jag blev gravid men drog ner så gott jag kunde.....Hade problem med menscyklerna och hade ingen ÄL. Till slut fick jag ÄL och lyckades bli gravid och slutade snusa samma dag som jag fick plusset. Jag saknar snuset ibland fortfarande men tycker att det går bra att vara utan med tanke på vad man får istället....

O till TS det påverkar fertiliteten med snus försämrar blodflödet till Äggstockar o livmoder. Antar att det kan påverka mannens produktion oxå men vet inte säkert...

• Anonym (Orolig)

Ingen mer som vet?

• Anonym (Orolig)

Någon mer som vet?

• Anonym

All tobak påverkar kroppen negativt.

Killens spermier blir sämre av tobak.

• jenniekk

Ja snus påverkar mannens simmare. Om man ska ha hjälp med assisterad befruktning krävs det ofta att mannen är snusfri...

• Flippan71

Jag VET inte, men min mamma är läkare, och när jag frågade henne om mina nikotintuggummin påverkar fertiliteten sa hon nej. (Nu är hon ju inte kvinnoläkare iofs).

Läste att rökning påverkar de små håren i äggledaren som ska leda ägget rätt eller vad det var, men det är röken och de andra ämnena i cigaretten som verkar negativt på det, så jag tror inte att snus är lika infertilitetssänkande som cigaretter. Men jag vet inte säkert alltså.

Svar på tråden Påverkar snus fertiliteten?