Anonym skrev 2011-06-09 11:46:16 följande:
Men bara för att man anser att studenten ska skriva ett visst antal tecken betyder det ju inte att antalet tecken är viktigare än innehållet. Men någonstans måste man ju lägga grundnivån så att alla kan bli bedömda på ungefär samma grunder.
Precis: innehållet är viktigare än antalet tecken.
Angående en grundnivå så tycker jag det är rimligare att säga exempelvis
mellan 65 000-75 000 tecken. Att bara säga att uppsatsen ska vara på 72 000 tecken, eller minst 72000 tecken ger för mycket utrymme för å ena sidan meningslös utfyllnad (och det hatar man när man ska läsa och bedöma 30 uppsatser) och å andra sidan alldeles för långa uppsatser (vilket man också hatar när man ska läsa och bedöma 30 uppsatser).
Angående att bedöma studenterna på ungefär samma grunder, så har det ganska lite att göra med precis hur lång uppsatsen är. Innehållet, disposition, forskningsfråga, relation till teorin inom området, utförande av experiment (om man har ett sådant), statistiken, tolkningen av resultatet – det är allt det som är det viktigaste. Om någon lyckas göra det på 60 000 skulle jag inte klaga. Men när jag sätter en gräns för uppsatslängd för mina studenter så gör jag det utifrån min erfarenhet att det är väldigt svårt att skriva en bra och godkänd uppsats på den här kursen på exempelvis under 10 sidor. Och att det tar orimligt mycket tid för mig att läsa och bedöma uppsatser som exempelvis är längre än 15 sidor. Sedan rekommenderar jag sidantalet efter detta.
Men mejlar någon mig och säger att de tycker att de fått ihop allt på endast 9 sidor och är oroliga så brukar jag be dem att skicka över det de har och gör en snabb bedömning (dvs bläddrar igenom det hela på 2-3 min), och skickar tillbaks och okejar eller uppmanar att skriva mer. Och om någon skriver och säger att de kommer skriva 16 sidor så okejar jag nog det också. Om de säger att de kommer skriva mer än 16 sidor skulle jag säga att de måste stryka – det ingår i kursen att kunna begränsa sig (och för mig handlar det alltså om att jag helt enkelt inte hinner läsa så långa uppsatser).