• Anonym

C-uppsats/examensarbete - för få tecken! Någon som vet?

Hej!

är i slutfasen av mitt ex-arbete och har just upptäckt att det saknas drygt 10.000 tecken! Har inte tid att skriva mer nu, någon som vet om tecken-antalet är avgörande för att bli godkänd?  i handledningen står det att den ska innehålla 72.000 tecken. Är det verkligen så viktigt??

• Svar på tråden C-uppsats/examensarbete - för få tecken! Någon som vet?
  • Anonym

1/7del fattas, tror det kan vara för mkt som fattas men som tidigare sagt prata med din handledare

lycka till 

• nickoletta

ja det är viktigt att arbetet innehåller det antalet tecken som står

lycka till...
    /svensklärare

lite nyfiken,,,vad handlar arbetet om?

• Anonym

Nu har jag inte pluggat i Sverige men utomlands, och där var det viktigt att man nådde upp till miniminivån på tecken för att få ett ok betyg. Man kunde bli godkänd om det man lämnade in var väldigt bra, men man kunde inte få A eller B (honors)

Det borde ju funka lika i Sverige kan man tycka.

• Anonym (Univ-lärare)

Mejla handledaren och fråga!

Jag är universitetslärare, och när jag sätter en gräns (vilket oftare handlar om sidor eller eventuellt ord) så är det ett riktmärke, inget absolut. Efter några år har man en ganska god inblick i hur många sidor/ord/tecken som behövs för att en uppsats ska vara bra och bli godkänd. Men det brukar för min del finnas utrymme för att både skriva något kortare och något längre uppsatser – det viktigaste är faktiskt  innehållet!

Jag har dock kolleger som tycker att längden på uppsats är viktigare än innehållet, och det är svårt att veta hur just din handledare resonerar. Men mejla och fråga, som sagt. Det blir nog det bästa både för dig och handledaren!  

• Anonym
    Anonym (Univ-lärare) skrev 2011-06-09 11:43:44 följande:
    Mejla handledaren och fråga!

Jag är universitetslärare, och när jag sätter en gräns (vilket oftare handlar om sidor eller eventuellt ord) så är det ett riktmärke, inget absolut. Efter några år har man en ganska god inblick i hur många sidor/ord/tecken som behövs för att en uppsats ska vara bra och bli godkänd. Men det brukar för min del finnas utrymme för att både skriva något kortare och något längre uppsatser – det viktigaste är faktiskt  innehållet!

Jag har dock kolleger som tycker att längden på uppsats är viktigare än innehållet, och det är svårt att veta hur just din handledare resonerar. Men mejla och fråga, som sagt. Det blir nog det bästa både för dig och handledaren!  
    Men bara för att man anser att studenten ska skriva ett visst antal tecken betyder det ju inte att antalet tecken är viktigare än innehållet. Men någonstans måste man ju lägga grundnivån så att alla kan bli bedömda på ungefär samma grunder.
  • Anonym

Tack för alla svar! Ska maila och fråga, känns ju lite onödigt att skriva massa utfyllnad bara för sakens skull men måste jag så måste jag...

• Anonym

jag kollade mot en examination jag skrivit och jag skriver ca 5000 tecken/sida så du har skrivit ca 12 av 14 sidor om jag tänker rätt.
    kan du inte fylla ut med 5000-7500 ord till? någon mer slutsats? riktning? teori? mer inledning?

när skall den lämnas in? tänkte om du kunde ta en dag ledig och sen försöka sätta dig och fylla ut innehållet på fredag? ta en långpromenad, städa eller anna, bara du inte ser åt uppstasen!

min senaste examintion var att det fattades ca 300 ord (vi skriver med antal ord) och då lät jag den vila några dagar å sen satte jag mig igen och fick ihop den!

du får gärna berätta hur det gått!

lycka till! 

• Anonym

jag har skrivit 27 sidor text, därför blev jag så förvånad när jag räknade antalet tecken att det inte var fler. Den måste vara färdig imorgon efs jag behöver ett par dagar nästa vecka till att skriva en opponering, sedan är det framläggning. Men jag ska maila över uppsatsen nu till handledaren och hoppas att jag får snabbt svar. kan ju börja med opponeringen emellan så jag får tänka på annat. grejen med om jag ska lägga till något, behöver jag ju bearbeta om alla resultat, analys och diskussionsdelar...suck... men vi får se Skäms

• Anonym (Univ-lärare)
    Anonym skrev 2011-06-09 11:46:16 följande:
    Men bara för att man anser att studenten ska skriva ett visst antal tecken betyder det ju inte att antalet tecken är viktigare än innehållet. Men någonstans måste man ju lägga grundnivån så att alla kan bli bedömda på ungefär samma grunder.
    Precis: innehållet är viktigare än antalet tecken. 

Angående en grundnivå så tycker jag det är rimligare att säga exempelvis mellan 65 000-75 000 tecken. Att bara säga att uppsatsen ska vara på 72 000 tecken, eller minst 72000 tecken ger för mycket utrymme för å ena sidan meningslös utfyllnad (och det hatar man när man ska läsa och bedöma 30 uppsatser) och å andra sidan alldeles för långa uppsatser (vilket man också hatar när man ska läsa och bedöma 30 uppsatser). 

Angående att bedöma studenterna på ungefär samma grunder, så har det ganska lite att göra med precis hur lång uppsatsen är. Innehållet, disposition, forskningsfråga, relation till teorin inom området, utförande av experiment (om man har ett sådant), statistiken, tolkningen av resultatet – det är allt det som är det viktigaste. Om någon lyckas göra det på 60 000 skulle jag inte klaga. Men när jag sätter en gräns för uppsatslängd för mina studenter så gör jag det utifrån min erfarenhet att det är väldigt svårt att skriva en bra och godkänd uppsats på den här kursen på exempelvis under 10 sidor. Och att det tar orimligt mycket tid för mig att läsa och bedöma uppsatser som exempelvis är längre än 15 sidor. Sedan rekommenderar jag sidantalet efter detta.

Men mejlar någon mig och säger att de tycker att de fått ihop allt på endast 9 sidor och är oroliga så brukar jag be dem att skicka över det de har och gör en snabb bedömning (dvs bläddrar igenom det hela på 2-3 min), och skickar tillbaks och okejar eller uppmanar att skriva mer. Och om någon skriver och säger att de kommer skriva 16 sidor så okejar jag nog det också. Om de säger att de kommer skriva mer än 16 sidor skulle jag säga att de måste stryka – det ingår i kursen att kunna begränsa sig (och för mig handlar det alltså om att jag helt enkelt inte hinner läsa så långa uppsatser).  

Svar på tråden C-uppsats/examensarbete - för få tecken! Någon som vet?