• Anonym

Ni överviktiga, vad har ni för preventivmedel?

Ja som rubriken, ni som är överviktiga vad har ni för preventivmedel? Har hört att man inte får äta p-piller om man är överviktig.

• Svar på tråden Ni överviktiga, vad har ni för preventivmedel?
  • ullis83

jag har p.-spruta

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Den allsmäktige
    MammaLindaa skrev 2011-06-09 13:25:55 följande:
    va? vem har sagt det??
    Är man överviktig så ökar risken för blodpropp, och östrogen ökar risken för propp den med, därför ska man gärna ha östrogenfritt preventivmedel. Speciellt om du har högt blodtryck också!
  • Anonym

Tack för svar!

Är det bara p-piller det gäller? Även minipiller? Någon som vet?
    Själv har jag alltid ätit p-piller och varit överviktig men nu efter bebis så är det jättesvårt att gå ner så är ännu mer överviktig så är lite rädd vad Bm kommer säga och erbjuda mig.

• Den allsmäktige
    Anonym skrev 2011-06-09 13:52:55 följande:
    Tack för svar!

Är det bara p-piller det gäller? Även minipiller? Någon som vet?
    Själv har jag alltid ätit p-piller och varit överviktig men nu efter bebis så är det jättesvårt att gå ner så är ännu mer överviktig så är lite rädd vad Bm kommer säga och erbjuda mig.
    Minipiller innehåller inte östrogen, och inte P-stav eller kopparstav.
    Allt annat innehåller östrogen, dvs, P-piller, P-ring, Hormonsprial etc.
    Jag är inte säker på om P-sprutan innehåller östrogen.
    Det din BM kommer att gå efter är ditt BMI och blodtryck.
  • MammaLindaa
    Den allsmäktige skrev 2011-06-09 13:49:39 följande:
    Är man överviktig så ökar risken för blodpropp, och östrogen ökar risken för propp den med, därför ska man gärna ha östrogenfritt preventivmedel. Speciellt om du har högt blodtryck också!
    okej för jag äter minipiller, cerazette men de är östrogenfritt va?
  • Den allsmäktige
    MammaLindaa skrev 2011-06-09 14:01:34 följande:
    okej för jag äter minipiller, cerazette men de är östrogenfritt va?
    Ja det är östrogenfritt
  • Vildblomman

Jag har en hormonspiral. Och är överviktig men de på familjeplaneringen sa inget alls om det.

• Den allsmäktige
    Vildblomman skrev 2011-06-09 14:11:06 följande:
    Jag har en hormonspiral. Och är överviktig men de på familjeplaneringen sa inget alls om det.
    Det beror ju på vad ditt BMI ligger på :)
  • Anonym

okey, då är jag med. Men om jag har ett bra blodtryck kan man då få p-piller? Har alltid haft och har lite lågt blodtryck.

• Anonym (barnmorska)

som barnmorska får man inte skriva ut preventivmedel med östrogen i till någon som har bmi över 30. och det spelar ingen roll om blodtrycket är bra. i hormonspiralen är det bara gulkroppshormon inget östrogen.

• Den allsmäktige

Ja det tror jag! Beror helt på vilka riktlinjer din BM har :)

• Anonym

Jag har använt Trionetta sen jag var 15 (är 21 idag) 

men senast jag var hos ungdomsmottagningen så hade jag högt blodtryck 130/90
    så dom vill att jag ska byta till mini piller, men eftersom jag försöker gå ner i vikt så vill dom vänta och se, men dom ger mig bara 3 veckor!?
    om blodtrycket inte är lägre då så måste jag byta.

Men jag har inte fått tid hos läkaren än (semester tider nu ju!) har precis bytt läkare, så får ingen medicin mot panikångest och sömnproblemen förren jag har träffat honom ,dessutom så är jag inne i en depressions svacka just nu och mår inge bra.. väntar på psykolog.
    Så jag känner mig väldigt stressad.. skulle verkligen inte orka med att byta piller just nu, är otroligt känslig mot hormoner, men mina p.piller har funkat jätte bra.

Kan inte prata med någon hos ungdomsmottagningen då dom bara fokuserar på min vikt, visst det är viktigt och allvarligt, men hallå!? det beror ju på mitt mående, och jag behöver prata men får inte..

Har aldrig haft nå problem med blodtrycket, och jag har inte varit så här överviktig förut heller, har gått upp otroligt mycket dom senaste 4-5 månaderna..
    förut så vägde jag mer än genomsnitt visst, men hade aldrig nå hälsoproblem.

får se hur det blir..

• Anonym (Biverkningar)

Anonym, hur kan du säga att dina p-piller fingerar bra om du är deprimerad? Du kan ju mycket väl vara deprimerad pga p-pillren. Det är en vanlig biverkning, men kallas för "nedstämdhet".
    Jag var djupt deprimerad och bara grät i ett år när jag var ung. Sp fort jag slutade med p-pillren gick de över.
    Finns massa hormonfria p-metoder du kan övergå till innan du slutar, så du får in vanan.
    Kopparspiral, kondom, pessar...

Cervixpessar (femcap) är nåt jag själv är väldigt nöjd med. Man tar ut varannan dag, och sätter in igen med ny gel. Lätt, säker och helt ofarligt. Inte ska man må som du!
    Kanske lättare att gå ner i vikt också om du inte använder hormoner.
    Rör du dig mer så kommer du må bättre psykiskt också. Mindfulness för panikångesten. Funkar!
    Det kommer blir bättre ska du se. Men du kan inte lita till andra, du måste börja styra ditt eget liv. Börja med att skippa dina p-piller. ( efter att du skaffat en annan metod) 

• Skata
    Den allsmäktige skrev 2011-06-09 14:00:53 följande:
    Minipiller innehåller inte östrogen, och inte P-stav eller kopparstav.
    Allt annat innehåller östrogen, dvs, P-piller, P-ring, Hormonsprial etc.
    Jag är inte säker på om P-sprutan innehåller östrogen.
    Det din BM kommer att gå efter är ditt BMI och blodtryck.
    Nej, hormonspiral innehåller inte östrogen, åtminstone inte Mirena!
  • Anonym

Var hos Bm idag och hon verkade inte byr sig om vad jag vägde, visst frågade hon men hon frågade även vad jag ville ha för preventivmedel. Har haft cerazett nu efter grav. men det funkade inte alls och nu idag kom jag hem med p-plåster, visste knappt att det fanns och nu när jag läst anvisningen i paketet står det att man inte ska väga över 90kg. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Det har skrvits lite om BMI i tråden och jag har ingen aning om vad jag själv har, och vill Inte veta heller men för högt är det, det vet jag!

• Loveeeliiie
    Anonym (Biverkningar) skrev 2011-06-13 11:10:48 följande:
    Anonym, hur kan du säga att dina p-piller fingerar bra om du är deprimerad? Du kan ju mycket väl vara deprimerad pga p-pillren. Det är en vanlig biverkning, men kallas för "nedstämdhet".
    Jag var djupt deprimerad och bara grät i ett år när jag var ung. Sp fort jag slutade med p-pillren gick de över.
    Finns massa hormonfria p-metoder du kan övergå till innan du slutar, så du får in vanan.
    Kopparspiral, kondom, pessar...

Cervixpessar (femcap) är nåt jag själv är väldigt nöjd med. Man tar ut varannan dag, och sätter in igen med ny gel. Lätt, säker och helt ofarligt. Inte ska man må som du!
    Kanske lättare att gå ner i vikt också om du inte använder hormoner.
    Rör du dig mer så kommer du må bättre psykiskt också. Mindfulness för panikångesten. Funkar!
    Det kommer blir bättre ska du se. Men du kan inte lita till andra, du måste börja styra ditt eget liv. Börja med att skippa dina p-piller. ( efter att du skaffat en annan metod) 
    Jag som är anonym.

Nej, mina depressioner beror inte på p.piller.
    mina depressioner började 4 år innan jag skaffade p.piller och har inte blivit sämre efter jag skaffade dom, snarare lite bättre då jag slipper stressen med att inte veta när jag ska få mens.
    + kramperna och humörsvängningarna blev bättre när jag började med dom, därför jag överhuvudtaget började med dom.

Mina depressioner beror på SAD, Extremt svår social situation och trauma.

Jag har redan bestämt att jag ska byta till minipiller nu, direkt efter sommaren, inte för att jag vill utan för att ungdomsmottagningen tjatar.

Min övervikt beror inte heller på hormoner, har lyckats gå ner mycket förut utan att sluta med p.piller. 
    min övervikt beror på en ätstörning (hetsätning/tröstätning) som i sin tur kommer från min depression, som var förjävlig i vintras..
  • Anonym (Biverkningar)

Åh vad tungt i alla bemärkelser. Nästan synd att det inte berodde på p-pillren...
    Hoppas du får nån bra hjälp. Försök få komma till en DBT terapeut. En nära anhörig har mått fruktansvärt dåligt i tio år, gissar som du ungefär, fast möjligen mer sönderskuren kanske och lite annorlunda ätstörningar, men fick till slut hjälp. Fast hon höll på att dö rätt många gånger innan dess. 
    Stor kram och hoppas det vänder. 

• Anonym (A)

Det beror också på at det inte räcker med ett piller om kroppen är för tung.

Svar på tråden Ni överviktiga, vad har ni för preventivmedel?