• darkisen

tvätta bebissaker?

nu har jag tvättat alla babyplaggen enligt tvättråden, men då läser jag i en bok att man helst ska tvätta plaggen två till tre gånger innan användning? Är inte det lite överdrivet eller?? Och sen undrar jag hur ni har gjort med alla tillbehören, vagnen, babyskyddet mm...Jag tänkte ju ta ut vagnsmadrassen och tvätta men måste man plocka isär hela vagnen och tvätta allt tyg som finns eller? Och detsamma med babyskyddet då eller?
    Hur har ni gjort??

• Svar på tråden tvätta bebissaker?
  • Vickan I

Oj så noga var inte jag. Jag tycker det räcker med att tvätta kläderna man köper en gång och sedan får det vara bra. Babyskydd och etc tvättade vi inte. Tycker det är mer noga med sådant som de har direkt mot huden som kläder, sovgrejer etc.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • ELLEoClara

Tvättade bara sånt som var direkt mot huden, och bara 1 gång.

• darkisen

ja det känns ju som att det ska räcka... verkar så knäppt å behöva ta av sufletten på vagnen typ för å tvätta, haha.

• Fruktisar

jag tvättar inget men d erkänner jag inte för folk =P iaf inte när det är nya kläder osv

• hjärterum

Tvättat kläder, täcke, kudde, lakan, filtar etc i 60 grader.
    Vagnen och babyskyddet beror ju på om den är ny eller begagnad? - den nya vagnen tvättade jag inte, bäddade ju med tvättat i.Då vi köpte en begagnad så tvättade o skrubbade jag rubbet!

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • hjärterum
    Fruktisar skrev 2011-06-09 12:00:17 följande:
    jag tvättar inget men d erkänner jag inte för folk =P iaf inte när det är nya kläder osv
    Det är ju just nytt som måste tvättas pga av alla kemikalier i tyget!Inte för att de är skitiga precis...
  • darkisen
    hjärterum skrev 2011-06-09 12:02:18 följande:
    Tvättat kläder, täcke, kudde, lakan, filtar etc i 60 grader.
    Vagnen och babyskyddet beror ju på om den är ny eller begagnad? - den nya vagnen tvättade jag inte, bäddade ju med tvättat i.Då vi köpte en begagnad så tvättade o skrubbade jag rubbet!
    tvättade du dessa en gång då? Vissa av mina babyfiltar jag köpt fick bara tvättas i 30 grader så då borde det väl räcka antar jag??
  • Fruktisar
    hjärterum skrev 2011-06-09 12:04:02 följande:
    Det är ju just nytt som måste tvättas pga av alla kemikalier i tyget!Inte för att de är skitiga precis...
    jag vet
  • hjärterum
    darkisen skrev 2011-06-09 12:06:26 följande:
    tvättade du dessa en gång då? Vissa av mina babyfiltar jag köpt fick bara tvättas i 30 grader så då borde det väl räcka antar jag??
    Ja, en gång för att få bort det mesta av det som kan ge reaktioner.
    Nu tvättade jag 30filtar i 40grader...
  • sjöberg75

Glöm inte heller att tvätta ev nappar / nappflaskor innan första användning.
    Lättast är att lägga ner dem i en kastrull med kokande vatten i.. många som glömmer detta.

På detta sätt kan man även tvätta bitringar, duplo mm när barnet är såpass stort att det används. 

Svar på tråden tvätta bebissaker?