JuliaåRonjasmammis skrev 2011-06-09 13:41:22 följande:
Vi gjorde det ofta i början, innan nya partners var involverade. Reste t o m på semester tillsammans!
Kan tänka mig att det är värre om det har varit en massa tjafs, otrohet eller annat som ligger bakom separationen. Nåt sånt fanns inte i vårt fall. Men visst var det jobbigt ibland i början, men det fick man sätta sig över, för barnets skull.
Nuförtiden umgås vi lite då och då, med våra respektive nya partners och sonens nya syskon. Ibland är hela släkterna med, t ex om det är födelsedagar, jul, midsommar eller nåt. Funkar klockrent.
Ska faktiskt åka och hämta storsonen nu, och även träffa hans pappa som ska låna en väska av min man.
Låter riktigt bra ju!
Har funderat kring det här i flera olika led.
Dock mesta tiden egoistiskt om jag ska vara ärlig.
Som bonusmamma saknar jag ibland att ha en pratsam relation till barnens mamma.
Inte för att jag inte kan prata om allt med min sambo, men för att vissa saker förstår han helt enkelt inte för han är inte kvinna! På så sätt hade det varit skönt att ha en relation till deras mamma.
Nu har mina bonusars mamma inte varit "riktigt" frisk efter separationen. Allt jävulskap som man kan komma på har hon ställt till med, och lite till.
Det har gjort att jag aldrig vågat vara familj med barnen när hon är i närheten och kan se.
Har knappt vågat prata med dom, än mindre krama dom, eftersom jag vet att det kan få konsekvenser som jag inte har orkat med.
Å andra sidan är vi ju en familj och jag och barnen kommer jättebra överens. Dom ser mig som en del av sin familj och som en mamma när mamma inte är där. (7-åringens egna ord) Det är inte en relation jag vill riskera.
Det gör mig negativ till att ha en relation till mamman, min rädsla för hennes svartsjuka, som i sin tur leder till att jag kanske hamnar utanför.. och som i sin tur skapar en rädsla för utanförskap :)
Du ser.. det är inte enkelt :)