• östgötetös

Återförsäljare - hur blir man det?

Jag har funderat ett tag på om man skulle bli återförsäljare av någon eller flera produkter...

Om man ser på tradera finns det ju mängder av privatpersoner som säljer allt från mobilprylar-kläder-tårtdekorationsverktyg etc.

* Hur går man tillväga för att bli en sådan återförsäljare?
    * Måste man registrera sig som företagare?
    * Man får ju sälja för en viss summa varje år innan man ska behöva skatta för det. Hur mycket är det?
    * Kan man livnära sig på detta?
    * Många hämtar sina produkter från Kina/Japan, är det billigare så?

Generellt vilka pengar handlar detta om??? Går man +-0??

Tips på vad som kan sälja bäst?

Jag gillar att baka, göra tårtor bla. Verktygen till detta, tex utstickare för marsipan/sugarpaste kostar i butik en bra slant, på tradera går de för hälften så mkt. Känns som de återförsäljarna måste gå minus??

Nån som sysslar med detta som vill berätta om sina erfarenheter?

• Svar på tråden Återförsäljare - hur blir man det?
  • SoStylish

För att bli återförsäljare för någon produkt måste du självklart ha ett företag. Dessutom tror jag att det är svårt att börja sälja bakningstillbehör nu då det redan finns flera stora butiker inom det (kakburken, tartdecor t.ex).  Har du dessutom ingen butik så kommer du inte få köpa in några produkter.

Att köpa in från Asien är alltid väldigt billigt så på det kan du säkert tjäna lite, men ingenting du blir rik på om du inte satsar stort!

• östgötetös
    SoStylish skrev 2011-06-09 14:42:27 följande:
    För att bli återförsäljare för någon produkt måste du självklart ha ett företag. Dessutom tror jag att det är svårt att börja sälja bakningstillbehör nu då det redan finns flera stora butiker inom det (kakburken, tartdecor t.ex).  Har du dessutom ingen butik så kommer du inte få köpa in några produkter.

Att köpa in från Asien är alltid väldigt billigt så på det kan du säkert tjäna lite, men ingenting du blir rik på om du inte satsar stort!
    Jag vet 2 som jag antar säljer som privatperson.. :/ som inte är företag utan har sitt lager i hemmet typ.
    Men det är alltså inte möjligt?
  • SoStylish

Klart att du får sälja saker som privatperson också. Men för att bli en "riktig" återförsäljare så måste du ju ha ett företag för att få köpa in produkter osv.  Du kan t.ex inte kontakta Wilton och vilja köpa massa bakningsgrejer till inköpspris om du är en privatperson.

• östgötetös
    SoStylish skrev 2011-06-09 14:48:21 följande:
    Klart att du får sälja saker som privatperson också. Men för att bli en "riktig" återförsäljare så måste du ju ha ett företag för att få köpa in produkter osv.  Du kan t.ex inte kontakta Wilton och vilja köpa massa bakningsgrejer till inköpspris om du är en privatperson.
    Ok, men vet du hur man går tillväga om man vill köpa in från tex Kina/japan? Kan man köpa större partier därifrån som privatperson?
    Hur får man kontakt, hur hittar man dom?

Jag är inte ute efter just bakprylar utan vad som helst som går att sälja, lönsamt..
  • SoStylish

Du kan t.ex titta på Alibaba.com och sedan söka efter olika saker. Oftast måste du köpa väldigt stora partier, men det varierar beroende på vad det är för produkt. Du måste ju fortfarande skatta på din försäljning och om du ska köpa in och sälja för att tjäna pengar så råder jag dig att starta företag så att du inte hamnar i trubbel.

Svar på tråden Återförsäljare - hur blir man det?