• Anonym (blekfis;))

Bleka tänder...

Någon som blekt tänderna hos tandläkaren? Hur blev det sen för er? Antar att det blekmedel man får hos tandläkaren är bra grejer. Gick ni till tandläkaren eller gjorde ni det hemma?

• Svar på tråden Bleka tänder...
  • Fru KM

Jag gick till tandläkaren. Dom gjorde skenor som jag skulle ha i blekmedlet i. Skenorna hade jag ca 1 vecka när jag sov. Funkade kalas o jag blev 2 nyanser vitare. Man kan ju åtrranvända dessa skenor om man vill bleka fler gånger:).

• Anonym (blekfis;))

Okej va bra. jag e lite skraj att dom ska bli föör vita....

• Little me

Gjorde med laser hos tandläkaren. Inte att rekommendera någon!

Iallafall inte där.

Mycket missnöjd både med utförande och resultat

• Anonym (blekfis;))

Jag ska göra hos tandläkaren. Tänkte inte riktigt på att fråga vad det kostar. jag har gått hos denna tandläkare nu sen nov och har säker lagt ut minst 15000 kr,

så jag tänkte att det kanske inte blir så dyrt. Efter ca 15 000 kr betalar man bara ca 15% själv, så står frk för resten.

Men det kom ju fram sen att dom inte står för det, det, det, det och det....Hur som helst kommer blekningen kosta mej 4500 kr....mycket pengar, men det är det värt.

• Little me

Nä det är inte värt det! :)

• Anonym (blekfis;))
    Little me skrev 2011-06-17 15:09:29 följande:
    Nä det är inte värt det! :)
    Varför?
  • Little me

Dyrt, ont, dåligt resultat (för mig. Gick från grad tre till grad ett, ett var vitast)

• MtillM

Oj 4500 för en blekning, betalade 1500 för min och blev 7nyanser vitare

• MtillM

Glömde skriva, gick inte och gjorde det hos tandläkaren

• Anonym

Om du vill bleka tänderna rekommenderar jag starkt att du gör det hos en tandläkare.
    Detta av 2 anledningar:
    1) Andra sorters blekmedel som köps i vanlig affär/postorder torkar ut tänderna väldigt mkt, vilket gör dem sköra.
    2) Blekmedel för tandblekning innehåller väteperoxid, vilket är skadligt om du tex får det på tandköttet eller råkar svälja det. De individuella blekskenor som görs av tandläkaren är utformade så att blekmedlet endast ligger mot tänderna & inte trycks upp på tandköttet.

Du får även handgripiga instruktioner & råd av din tandläkare som är värdefulla.

De formgjutna blekskenorna kan du sedan använda igen & igen om du vill upprepa blekningen i framtiden. Då är det bara att köpa till mer blekmedel från tandläkaren, vilket inte är dyrt alls. 
    Så den stora kostnaden för skenorna lönar sig i längden.  

Ps. De blekbehandlingar som håller resultatet längst är de där blekmedlet har lite lägre väteperoxid koncentration & man sitter med skenorna i flera timmar i sträck & upprepar det vid flera tillfällen (fråga din Tdl om mer specifika riktlinjer). 
    Så unvik "snabb 1-timmes blekning" om du vill ha ett bestående resultat.   

• Anonym (blekfis;))
    Little me skrev 2011-06-18 19:11:24 följande:
    Dyrt, ont, dåligt resultat (för mig. Gick från grad tre till grad ett, ett var vitast)
    Hur gjorde det ont? 
  • Anonym (blekfis;))
    Anonym skrev 2011-06-18 20:16:17 följande:
    Om du vill bleka tänderna rekommenderar jag starkt att du gör det hos en tandläkare.
    Detta av 2 anledningar:
    1) Andra sorters blekmedel som köps i vanlig affär/postorder torkar ut tänderna väldigt mkt, vilket gör dem sköra.
    2) Blekmedel för tandblekning innehåller väteperoxid, vilket är skadligt om du tex får det på tandköttet eller råkar svälja det. De individuella blekskenor som görs av tandläkaren är utformade så att blekmedlet endast ligger mot tänderna & inte trycks upp på tandköttet.

Du får även handgripiga instruktioner & råd av din tandläkare som är värdefulla.

De formgjutna blekskenorna kan du sedan använda igen & igen om du vill upprepa blekningen i framtiden. Då är det bara att köpa till mer blekmedel från tandläkaren, vilket inte är dyrt alls. 
    Så den stora kostnaden för skenorna lönar sig i längden.  

Ps. De blekbehandlingar som håller resultatet längst är de där blekmedlet har lite lägre väteperoxid koncentration & man sitter med skenorna i flera timmar i sträck & upprepar det vid flera tillfällen (fråga din Tdl om mer specifika riktlinjer). 
    Så unvik "snabb 1-timmes blekning" om du vill ha ett bestående resultat.   
    Det är så jag ska göra. Ska hämta skenorna på tisdag och köra under sommaren, och sen tillbaka i augusti och fortsätta men resten av lagningarna och vissa uppbyggningar.
  • Anonym (blekfis;))
    Anonym (blekfis;)) skrev 2011-06-18 20:24:18 följande:
    Hur gjorde det ont? 
    Ah glöm frågan. Såg att du gjorde med laser:(
  • Little me

De lägger ett skydd för tandköttet innan de lägger blekmedlet på tänderna.
    Detta för att skydda mot lasern. Men det är visst vanligt att det läcker lite och blir glipor, allt för att få så mycket av tanden fri som möjligt.
    Under lysningen brände det något jävulskt efter några omgångar.
    Skulle totalt göra 16, gav upp efter 13.
    Tandköttet där skyddet saknades blev alldeles vitt i några timmar och sved och brände.
    Det tog fyra dagar tills jag kunde borsta tänderna och ytterligare två veckor innan det slutade göra ont.
    Ilade gjorde det i ett par dagar.

Enligt tandläkaren som gjorde det var det inget misstag utan vanligt att det blev några ställen som inte skyddades (slarv kallar jag det)

Dessutom tycker jag personligen att hon borde avrått mig då det inte fanns någon anledning att bleka, då jag var nästan ljusast naturligt.
    Låg på grad tre och gick till grad ett. 25 var mörkast.

• MtillM

Om du menar mig.. Gjorde det på en salong, hon som gjorde det var nog tandhygenist. Blev jättebra. Allt som anonym skriver att man får hos tandläkaren fick man där. Har för mi att det hette salong unik i Göteborg

• Anonym (blekfis;))
    MtillM skrev 2011-06-18 20:38:00 följande:
    Om du menar mig.. Gjorde det på en salong, hon som gjorde det var nog tandhygenist. Blev jättebra. Allt som anonym skriver att man får hos tandläkaren fick man där. Har för mi att det hette salong unik i Göteborg
    Ok jag gör mitt hos "mjuka händer" i Göteborg
  • HäckHäxan
    Anonym (blekfis;)) skrev 2011-06-09 16:09:11 följande:
    Någon som blekt tänderna hos tandläkaren? Hur blev det sen för er? Antar att det blekmedel man får hos tandläkaren är bra grejer. Gick ni till tandläkaren eller gjorde ni det hemma?
    Jag gjorde det hemma, gick prima fint. Fast det smakade jävligt illa och kändes inte som nån höjdare, önskar man hade haft en sån där slang som sök bort salivet som tandläkaren har
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Anonym

Passar på att avråda att bleka med laser. Förut trodde man att det snabbade på blekningsprocessen, men forskning har visat att det inte gör det. Effekten är alltså densamma som vid blekning utan laser. Det kan vara bra att känna till.

• Anonym (blekfis;))

Hämtade mina skenor idag och började med blekningen idag oxå. Får väl de hur det ser ut om ca 10 dagar:)

Svar på tråden Bleka tänder...