• Themla

Hur gör vi med bebis som VÄGRAR ersättning?

Hej!

Vår andra son, snart 4 månader,VÄGRAR att äta ersättning! Jag vill börja ge honom lite ersättning som komplement till amningen. Min mjölk verkar inte helt tillräcklig, framför allt framåt kvällen eller de dagar då det är väldigt varmt.

Jag vet att han klarar av att ta flaskan, för han har fått bröstmjölk på det viset utan problem flera gånger. När det är ersättning i flaskan så är det tvärstopp! Pappan har också prövat att ge ersättningen, så att han inte ska känna "lukten" av mamma/mjölken, men utan resultat. Vi har provat att blanda ersättningen med modersmjölk, så att han ska "vänja" sig vid smaken, inte heller det med bra resultat.

Vi åker snart utomlands, och jag är orolig över att han inte kommer att få i sig tillräckligt mycket vätska. Till saken hör också att jag är reumatiker och tror att det snart är dags att börja med medicinering igen. Då FÅR jag inte amma honom.

Tacksam för tips, idéer och input!

Kram

• Svar på tråden Hur gör vi med bebis som VÄGRAR ersättning?
  • Mrs Lilac

Kan du inte ge bröstmjölk i flaska med bara minimalt med ersättning i. Altså vägrar han 20% ersättning så prova 10%, 5%, 3% osv, förr eller senare e det ju så lite så han inte borde bry sig. Öka sedan långsamt

• Themla

Mrs Lilac:

Det kan nog vara en bra idé att göra så... Kanske har vi varit lite för ivriga, då det inte var några som helst problem med storebror. Han bara köpte läget rakt av liksom.

Tack för tipset! :)

• hannis

Kanske inte vad du vill höra men varför skulle inte din mjölk räcka? Ökar barnet dåligt i vikt? Växer han dåligt på längden? Ammar du fritt så anpassar sig mjölkproduktionen till det ökande behovet. Dessutom är det ju vansinnigt praktiskt att helamma när man är på resande fot.

Måste du sluta amma pga medicinering så är det ju en annan sak och då kanske du kan prova olika sorters ersättning? Har du testat Hipp? Eller Nan på tetra?

• Farfalla

du har redan fått jättebra tips! ett annat kan vara att ha i lite vanillinsocker gör att ersättningen smakar sötare ungefär som bröstmjölken sen trappa ner det succesivt tills det inte behövs mer!

Och som hannis skrev så räcker det med bara bröstmjölk om du ammar fritt när ni ska resa, den anpassar sig så att han får i sig all vätska han behöver när det är varmt! :) 

• dripdrop

Men det är ju jätteskönt att slippa flaskan på semester. Ammar du är ju maten redan färdigförpackad - hygieniskt och rätt temp

• Farfalla
    dripdrop skrev 2011-06-10 05:04:09 följande:
    Men det är ju jätteskönt att slippa flaskan på semester. Ammar du är ju maten redan färdigförpackad - hygieniskt och rätt temp
  • Farfalla

Och att det är väldigt bra då det kanske inte är så "hygieniskt" på vissa ställen! Riksen minskar att bebis blir magsjuk!

• Kickan35

Hejsan!

För vår del så handlade det bara om att öva, öva och öva med flaskan =) Vi köpte flera flaskor och provade olika sorter med ersättning. Men jag tror i slutändan att det inte spelade någon roll... Bestäm dig för en flaska och en ersättning och öva... Vi fick också tipset att blanda bröstmjök och ersättning, att pappan skulle ge osv, men inget av detta fungerade för oss. En kväll så kom hon bara på hur hon skulle göra =) och tog ersättning rakt av. Sen dess så funkar det bara bra! Det var dessutom den billigaste flaskan som jag köpte först av alla, ha ha!

Försök att rikta nappen upp i gommen när du ger ersättningen, det tipset fick jag från amningsrådgivningen, samt att prova, prova och prova igen!

Lycka till!

Svar på tråden Hur gör vi med bebis som VÄGRAR ersättning?