• Multignutten

Ohyra på katt - hjälp

Jag har idag upptäckt att när en av våra katter ligger still på en och samma plats så kryper det omkring små svarta djur på ytan han legat på. Trodde det var fästingar först men de sitter inte fast, de är blodfyllda men inte loppor då de kryper fram och hoppar inte. Försökte googla lite men hittar inget som stämmer lverens med de djur jag hittat. Katten kliar sig inte och tappar ingen päls så vad sjutton kan det vara?! Jag har fått utslag då och då som kliar men har trott att det har varit en mygga som bitit mig, kan det ha ett samband? De bett jag fått har sett ut som myggbett och kliat i några dagar, varit röda och sen har det gått över. 

• Svar på tråden Ohyra på katt - hjälp
  • IceJossan

Kan det vara löss? Eller loppor? Det finns alla möjliga sorters loppor som katter kan få - kattloppor, igelkottsloppor, hönsloppor... Ta katten till en veterinär, men ha en handduk runt buren så att ingen loppa eller vad det nu är kommer lös i väntrummet och kan bosätta sig på nästa besökande djur. Och akta dig för att ha missen i sängen innan katten är behandlad.

• Multignutten

Ringde vår vetrinär och jag ska till apoteket imorgon, troligtvis är det fästingnymfer.

• Alexandra77
    Multignutten skrev 2011-06-09 18:37:02 följande:
    Ringde vår vetrinär och jag ska till apoteket imorgon, troligtvis är det fästingnymfer.
    Huvva vad är det? Och varifrån får dom såna? Usch vad obehagligt jag får rysningar :)
  • Multignutten

Det är nykläckta fästingar. Förmodligen har katten fått det eftersom han gärna ligger under buskar osv, där finns det nog gott om dem.

• Alexandra77
    Multignutten skrev 2011-06-09 18:45:33 följande:
    Det är nykläckta fästingar. Förmodligen har katten fått det eftersom han gärna ligger under buskar osv, där finns det nog gott om dem.
    Men fy vad äckligt. Hoppas mina aldrig får nåt sånt, jag skulle nog både svimma och dö då :) Dom ligger nog också under buskar och brukar ha färstingar på sig men det är ju extremt äckligt om det kryllar av nykläckta äckliga fästingar i pälsen.
  • Multignutten

Ser dem inte i pälsen, däremot på de ytor där han har legat som tex soffdyna eller dylikt. Blir en tripp till apoteket imorgon så fort de öppnat!

• IceJossan

Fästingmedlet Stronghold är receptbelagt, har du fått recept av veterinären?

• Multignutten

Nej, har inte fått recept. Han ville att jag skulle köpa Frontline, funkar inte det så får jag be honom skriva ut nått annat.

• IceJossan

Ojdå, hehe sorry det är jag som tänker galet. Det är Frontline du ska ha, det stämmer.

Svar på tråden Ohyra på katt - hjälp