• MrBlueSky

GAAAH! Hur tvätta suffletten?!

Sufflettyget på vår Emmaljunga Duo går inte att ta av! Allt annat har vi lyckats tvätta och jag vill gärna ha även detta tvättat i maskin då det är en begagnad vagn och jag misstänker att den har stått i garage. Det är dessutom små svarta prickar på tyget som jag inte vet vad de är av.

Hur ska vi gå tillväga?

Funderar på att helt enkelt klippa loss den och sen sy fast igen, fast det lär bli ett jävla meck...

Har ni tips på hur vi bäst kan tvätta den för hand om det trots allt inte går att få av tyget?

• Svar på tråden GAAAH! Hur tvätta suffletten?!
  • LuMa

Ställ hela sufletten i duschen eller badkaret och skura av den. Funkar bra.

• MrBlueSky
    LuMa skrev 2011-06-09 19:32:04 följande:
    Ställ hela sufletten i duschen eller badkaret och skura av den. Funkar bra.
    Tänkte jag inte på! 
  • MrBlueSky

Fast då måste nästan hela vagnen följa med in i badkaret Obestämd Tänker att den kan börja rosta.

• Den allsmäktige

Svarta prickar = Mögel?

• LuMa
    MrBlueSky skrev 2011-06-09 19:34:38 följande:
    Fast då måste nästan hela vagnen följa med in i badkaret Obestämd Tänker att den kan börja rosta.
    Går inte sufletten att lyfta bort?
    Den ska nog inte rosta så länge ni inte har saltvatten i kranen.
  • pigglet

Jag lossade hela sufletten och la den i badkaret med tvättmedel. Skrubbade med en diskborste efter någon timme och sköljde sedan med duschen. Var dock en Brio, men alla sufletter måste väl gå att ta loss från vagnen?

Svarta prickar låter ju som mögel? :(

• Lindreas

Svarta prickar låter faktiskt som mögel...

• MammaHela

Men varför går inte sufletten att ta bort, har haft massa olika vagnar av olika märken och alla sufletter har gått att ta bort.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • stor grön drake

edge går att ta loss från vagnen, bara att dra uppåt på de flesta, då spärrarna blivit glappa med åren.
    Sen ploppar man bort plupparna som finns på ut/in eller båda sidorna och sedan skruvar man upp med lämpligt verktyg (olika år har olika skruvar/muttrar) och lägger sakerna i den orningen man tar loss dem. Sedan plockar man isär hela fästet och drar lös tyget. Sufletten torkar bäst om man trär den på ramen när den kommer ur tvätten och torkar den där.

Svarta prickar/mögel kan behöva en omgång klorin först, instruktioner på flaskan.

• gwendelyn

Hade samma problem. Vi (läs min man) skruvade loss fästena och tog bort skenorna. Men dom svarta prickarna på vår vagn gick inte bort :( men nu vet ja att den e ren i allafall :)

• MrBlueSky

Vi får försöka igen, det är vår första vagn så vi kanske bara inte har lyckats klura ut hur man lyfter av den.

Jo, jag tror också det är mögel haha, men det är så små prickar så det är nog ingen fara vare sig estetiskt eller ur hälsoaspekt när vi väl har fått den tvättad och kanske ställer ut i solen i några dagar. Eller hur tänker ni kring det?

• MrBlueSky
    gwendelyn skrev 2011-06-09 19:47:29 följande:
    Hade samma problem. Vi (läs min man) skruvade loss fästena och tog bort skenorna. Men dom svarta prickarna på vår vagn gick inte bort :( men nu vet ja att den e ren i allafall :)
    Man kan ju brodera små blommor över dem? :) Haha, den som orkar alltså
Svar på tråden GAAAH! Hur tvätta suffletten?!