Hur står man ut med statusfixerade ytliga människor?
Jag har märkt att jag inte går ihop med en viss typ av människor. Och de går inte ihop med mig. Jag avskyr att jag inte får respekt av dem och deras förrakt mot min spontanitet. Det är människor som ofta socialt, räknas ganska högt i "hierarkin" men som enligt mig, saknar skäl och hjärta. Naturligtvis är det rädslor som egentligen är det bakomliggande motivet till hur de beter sig, men de har en tendens att sätta sig på mer spontana människor och jag har märkt att de sällan "ser" människor som far illa. De väljer att blunda, lever enligt en strikt social struktur med massor av sociala regler. De strävar efter att aldrig göra fel vilket iofs bara är bra - men de gör det inte för andras skull, utan snarare för att skydda sig själva. Det är inget fel i att skydda dig själv. Men de gör det ofta på bekostnad av andra. Jag tycker det är så skönt att umgås med människor som vågar visa sig själva - som vågar visa sina brister, vågar vara spontana och göra fel. Det hjälper mig att våga att själv vara mig själv fullt ut. självklart så anser jag att det finns många bra sociala regler som är tull för att INTE såra andra människor och som underlättar ett socialt umgänge. Men när man måste ge avkall på sig själv och följa ett visst mönster för att "passa in" och som inte har något annat syfte än att öka gränserna mellan "DE" och "VI", så blir jag riktigt irriterad!!! Allt sker så subtilt och skulle man ifrågasätta dessa personer så skulle de snabbt bekräfta att klyftor inte är bra i samhället osv. Det är ju inte socialt okej att säga något annat. Men det syns ändå om man är lite uppmärksam - mellan raderna - genom värderingar - vad man väljer att prata om och huuur man pratar om det och framför allt så märks det genom de prioriteringar man gör. Jag är såååå less på alla dessa sociala spel som barabekräftar att man kan hamna i en kategori som bara får människor att känna sig mindre värda än andra och som får några få utvalda att känna sig förmer än andra. Frågan är om de ens mår bra av det? Den arbetsplats jag trivts bäst på, är en arbetsplats där väldigt speciella människor arbetade. Helt normala människor men människor i alla olika åldrar, med olika bakgrund, människor som vågade visa sig själva och vara sig själva fullt ut! Hur 17 gör man för att stå ut?! Jag har dem överallt i min omkrets för de finns i hela min släkt. Jag har många verktyg, har gått i terapi och lärt mig massor! Men projektionerna från dessa statustörstande människor påverkar mig för mycket ibland och det är svårt att inte låta dem få makten över vad jag ska tycka om mig själv. Sååå hur gör NI??????!!!!