• Fågel blå

    Barnböcker om adoption?

    Hej jag skulle precis beställa Pyret-böckerna men de är tyvärr helt slutsålda. Har ni några andra tips på barnböcker om adoption?


    /Fågel blå

  • Svar på tråden Barnböcker om adoption?
  • Sally

    Jag gillar en engelska bok I Wished for You - An Adoption Story av Marianne Richmond.  Den handlar om en adopterad björn som ställer frågor till sin mamma, och är superfin.  Det är visserligen en sida som handlar om hur Gud hjälpte osv, men än så länge, går det utmärkt hos oss att bara ändra lite på de orden (vi är inte så trogna, vi).  En rekommendation (om inte språket är ett hinder)

  • Lotte

    Pyretböckerna är bra om de inte är alltför små

    Skippa hämta Joel . Den är inget vidare tycker jag

  • Lotte

    Ett hett dvd tips är Alice från Kina . Den använde vi för syskonbarn etc innan barnen kom och nu är det kul att titta på detta tycker barnen

  • rallarrosen

    Fast Tekla tiger är inget vidare tycker jag. Huvudpersonen Tekla blir förkrossad på dagis och adopterade barn nuförtiden vet att alla ser olika ut och att de är adopterade så varför inte en barnbok där det för barnen är kaxiga eller ganska ointresserade av just det men att det finns där. Vi har Pyret och hjärtat mitt.

  • koalabjörn

    Jag hittade: 


    The Red Thread: An Adoption Fairy Tale (inbunden)
    av Grace Lin "According to an ancient Chinese belief, when a child is born an invisible red thread connects that child's soul to all those people--present and in the future--who will play a part in his or her life. As each birthday passes, the thread shortens, bringing closer those people who are fated to be together. Inspired by this legend, beloved author/illustrator Grace Lin has created a lovely adoption fairy tale."

    119:- på Bokus

    har inte läst den, men beställt den o hoppas att den är lika bra och fin som den verkar....
  • Chimamanda

    Här är en lista med böcker på temat adotion för små barn. biblioteket.se/default.asp&ptid=&column=Namn&value=Adoption+f%C3%B6r+de+sm%C3%A5

    Sen kan man ju välja bort dem man inte tycker är bra. Dessa böcker finns på många bibliotek.

  • Tozzis

    Det finns en ny nu " Stålmannen, Moses och jag"..?? och Lotta Höjers.

  • Pippi Långstrump

    Hjärtat mitt av Dan och Lotta Höjer är bra. Slut på förlaget men kan bestälkas direkt från författaren. Vems barn är också bra men där får föräldrarna ett bio-barn också. Vi köpte extra böcker å gav till blivande kusiner :)

Svar på tråden Barnböcker om adoption?