• Jag är bara jag

Hur får man till en BRA mördeg?

Att följa receptet och tro att man skulle få fina kakor att bjuda på gick definitivt inte! Goda,men ser ut som sju svåra... Och asjobbig deg att arbeta med,måste ju gå få bättre! Ge mig ert bästa mördegsrecept och order om hur man får till den bra. Tack!

• Svar på tråden Hur får man till en BRA mördeg?
  • Scaniamamma

4dl mjöl(spar lite till utbakning)
    200g smör inte margarin
    1½dl socker
    1äggula

antingen lägger jag mjölet i en hög på bakbordet, klickar i smöret som är rumstemp och häller på sockret och knäcker i ägget och knådar ihop allt till en deg.

Eller så kör jag i maskinen först smöret och sockret, sen i med ägget och sist mjölet, sen bara köra ihop den snabbt och hälla ut på bakbordet och knåda ihop det sista för av min erfarenhet blir det inte bra om man kör det förlänge med mjölet i.

sen kyler jag det ett tag och sen bakar ut kakor av det.

• Heavenlyfaith

150 gram kylskåpskallt smör
    0,5 dl floursocker
    4 dl vetemjöl

Skär smöret i tärningar och kläm lätt ihop det med mjölet och floursockret.

1 ägg
    0,5 msk kallt vatten

Arbeta ihop ägget och vattnet i degen snabbt, bara tills det synkar.
    Låt vila i kylskåp i minst 30 minuter.

Hemligheten med en mördeg är att inte knåda den eller arbeta den för länge. Det ger istället ospröda kakor.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith

Vanligt strösocker tynger kakorna mer än vad floursocker.
    Floursockret hjälper degen att fluffa sig.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Lillloppanlina

bästa mördegen får man om man använder kylskåpskallt SMÖR.. arbeta snabbt ihop med fingrar ca 2 minuter.. in i kylen mist en timme innan!!

Gör mördeg varje dag!!

• Jag är bara jag

Smör hade jag självklart för margarin kommer inte in i detta hus! Ägg ingick inte i receptet jag började med,men degen var så mjölig och satt inte ihop alls så jag la till ett ägg som det stod i ett annat recept. Hade även potatismjöl,men det ska jag skippa nästa gång. Smaken var ju perfekt däremot så nåt rätt gjorde jag väl! Glad
    Tack för era svar!

Svar på tråden Hur får man till en BRA mördeg?