• Terese f

Kan jag frysa vin?

Har en liten flaska vitt vin som stått i kylen ca 1 vecka, flaskan är öppnad med har "skruvkork" på.

Läste här på FL om någon som brukade frysa in vin i iskubar för att använda i mat, kan man göra så? Kan jag isåfall använda mitt 1 veckas gammalt vin?

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • Svar på tråden Kan jag frysa vin?
  • Mlir

Ska väll gå så länge vinet inte har börjat smaka dåligt ;)

• MammaBella

Jag hade fryst in den i en vanlig plastlåda. eftersom alkohol inte fryser så blir det lite sorbeaktigt i konsistensen. Bara att skeda ur önskad mängd och använda till matlagning.

• Terese f
    MammaBella skrev 2011-06-10 06:08:47 följande:
    Jag hade fryst in den i en vanlig plastlåda. eftersom alkohol inte fryser så blir det lite sorbeaktigt i konsistensen. Bara att skeda ur önskad mängd och använda till matlagning.
    Åh går det att göra så? :D Vad bra! Altså jag skulle ju själv inte dricka vinet så frågan är om de "duger" till matlagning?
  • Stor mamma
    MammaBella skrev 2011-06-10 06:08:47 följande:
    Jag har gjort likadant fast använde den sorben i en drink sen

Drinken blev riktigt god med en skopa vin i
  • trollkarl

Hetta upp till sjudtemp o låt kallna. Sen fryser du i ispåse eller dylikt.

• Muffins i magen

ja den går absolut att använda om den bara har stått i kyl i en vecka! Det som händer efter ett tag är att vinet blir surare men det är ju syran man vill åt i matlagning, så frys in du!

• Terese f
    Muffins i magen skrev 2011-06-10 08:23:05 följande:
    ja den går absolut att använda om den bara har stått i kyl i en vecka! Det som händer efter ett tag är att vinet blir surare men det är ju syran man vill åt i matlagning, så frys in du!
  • Terese f

Hällde de i en burk och in i frysen:) Men hur länge håller de nu då (A) :) ?

• mikroE

Jag gillar inte att dricka vin men tycker det är gott i mat så jag har frysit en hel del och det blir jättebra, smakar likadant som ofryst vin. Jag har haft vin i frysen i ungefär ett år för jag glömde bort det och det funkade bra i gryta även då, så minst ett år skulle jag säga.

• trollkarl

@ lew

Inte riktigt.. Garvsyra e inte riktigt rätt syra..

Svar på tråden Kan jag frysa vin?