• HelenaMaria

Måste värkarna vara långa och regelbundna hos en omföderska?

Har haft onda sammandragningar alt. värkar i några timmar. De spänner rejält och känns runt hela bäckenet. Är omföderska och därför lite förvirrad om när det är dags att åka in. Värkarna är inte helt regelbundna och smärtan håller inte i sig så länge, dock gör det ont. Har ringt förlossningen och de säger att det är upp till mig när jag ska åka in.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Måste värkarna vara långa och regelbundna hos en omföderska?
  • jessamy

nu när jag fick mitt andra barn  i mars så visste jag när det var dags. Då var värkarna ca 90sek långa och det var 3 min emellan. Kollade på varktimer.se

Var då öppen 8 - 9cm när jag kom in. Hade haft värkar hemma i 3½ time när vi åkte in och var på förlossningen i ca 2½ innan sonen föddes.

Om du tycker dom börjar bli starkare så åk in för kontroll=)

• Hertha

Min man tvingade in mig. Vilket jag var glad över. Öppen 9 cm . Oregelbundna värkar typ var 5:e minut och hade inga problem att gå eller prata medan de pågick!

Lite skillnad mot första där jag knappt klarade av att existera när jag var öppen 4 cm .

• EJai

testa och duscha gjorde jag då började mina värkar bli lite starkare och oftare. kan ju alltid testas. drygt att få åka hem och tb en gång till sen

• Vickan I

Men ungefär hur ofta kommer de då? Om du känner dig orolig så åk in och kolla. Det värsta som kan hända är ju att du får åka hem igen. Jag har ju lång tid kvar, men känner redan lite oro för det där med när man ska åka in. Med ettan gick det så fort och kommer inte våga vara hemma så länge igen.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • lia76

De brukar rekommendera att åka in för kontroll iallafall när man är omföderska

(=
  • emmizenma

Nej det behöver det absolut inte vara!

Jag hade värkar med allt från 5-20 minuters intervall, vissa höll i sig 30 sek andra nån minut så hade jag i 3 timmar sedan kom värkarna hela tiden i ca 30 min och efter 2 krsytningar kom vårt andra barn ut som en liten raket.

Hade jag inte åkt in för vattenavgång hade hon blivit född hemma eller i bilen för jag hade nog aldrig fattat att jag skulle åka in när jag hade så oregelbundna värkar!

Bättre att åka in på en extra koll än att åka i "försent".

Lycka till

• J1983

Näe, vid min senaste förlossning så gick vattnet o en timme efter det så började jag få värkar men de var väldigt svaga o inte helt regelbundna även om de hela tiden återkom, det höll på sådär ett bra tag o det var rätt glest mellan dem under natten men sen framåt morgonen drog det igång pang bom och intensiteten i värkarna ökade liksom för varje värk och sen var lillen ute på bara ett par timmar, helt annorlunda än min första förlossning så mitt svar är nej, åk in o kolla.. jag befann mig som tur var redan på sjukhus då det satte igång rejält, om jag inte hade gjort det utan väntat hemma på mer rejäla värkar så hade jag inte hunnit fram till sjukhuset.

• 31okt

Vaknade på morgonen vid 4 för att vattnet gick. Hade inga värkar men BB tyckte vi skulle åka in direkt för koll (fast jag skulle föda tvillingar dock). Vi kom till BB kl 5 och då sa jag att jag behövde gå på toaletten och bajsa. Men det fick jag inte... 12 över 5 kom första bebisen ut. Hade inga värkar alls förutom känslan av att det tryckte på i baken...

Jag skulle åkt in med en gång, men du kanske är där nu eller redan har fått din lill*!
    Lycka till!

• Vårsolen

till mig sa dom att det ska vara lagom att åka in när det är 5min mellan värkarna, hoppas de har rätt för när jag fick mitt första barn var jag öppen 8cm när vi kom in och jag vill inte riskera att föda i bilen nu..

• NochA

Jag är oxå omföderska o tycker att det är svårt med det där när man ska åka in. Jag hade värkar i ca 6 timmar i förrgår, onsdagsnatt. Riktigt jobbiga med molvärk emellan. Men sen avtog de o jag somnade. Igår hade jag molvärk hela dan o nån "värk" då o då. I natt var det dags igen o då var värkarna ännu starkare men inte regelbundna på nåt sätt. Höll på 20-02 ca. Nu sitter jag med rätt stark molvärk o jag är super öm i bäckenet o har sammandragningar.

Med min dotter gick det fort från 2cm till helt öppen för att vara förstagångsföderska. Så de sa att nästa gång får ni skynda er in. Så man är ju rätt nervös för att föda hemma eller i bilen alltså.. speciellt när man inte vet om det är på g eller om det bara är smärtsamma förvärkar eller nåt..

Är förresten i v.39 o har bf 18/6

Svar på tråden Måste värkarna vara långa och regelbundna hos en omföderska?