• Anonym (ajaj)

Smärta EFTER samlag

Som rubriken lyder får jag alltså ont efter samlag, eller rättare sagt efter penetrering.
    Förmodligen får jag "egentligen" ont redan under tiden, men det är för skönt så jag känner inte av det.
    Har aldrig fått ont förut, men nu får jag alltså ont efter varje gång.
    Säger redan nu att vi alltid tar tid på oss och jag blir rejält våt och upphetsad, så det är inte problemet.
    Och nu igår låg vi och tog på varandra med händerna istället för att ha sex och min sambo stoppade in ett finger istället (då jag tycker det är hur skönt som helst), men till och med efter det fick jag jätteont och blödde lite lite grann.
    Smärtan är svidande och brännande och det kan även kännas som ett "tryck" neråt ibland, som att insidan vill ut eller nåt?
    Just den svidande/brännande smärtan kan hålla i allt ifrån 2 dagar till 1-1½ vecka, och "trycket" brukar kännas i någon timme efteråt.
    Det här har alltså "vuxit fram" långsamt nu under en tid, kan inte minnas hur länge men max ett halvår.
    Jag har läst att hormonrubbningar som t.ex. vid graviditet eller när man börjar med/byter p-piller kan påverka slemhinnorna och göra dom skörare (och just nu är jag gravid i v. 30), men om man fortfarande blir plaskvåt och tar det lugnt borde det väl ändå inte göra ont? Eller?
    Har någon varit med om liknande och det har gått över av sig själv när hormonderna stabiliserat sig?
    Ska jag "vänta ut" graviditeten och se om det går tillbaka till det normala sen?
    För en gynundersökning kommer inte på tal, aldrig i livet. Kan tänka mig ett samtal med en gynekolog, men det är allt. (Snälla, inga påhopp eller onödiga kommentarer angående detta)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Smärta EFTER samlag
  • Anonym (lika)

under båda mina graviditeter och amning har det varit så. Blivit våt men ändå fått ont efter penetrering, det verkar som om det inte spelar roll, slemhinnorna är så känsliga.. Jag tycker faktiskt att det hjälper att använda lite glidmedel (vi kör med babyolja, samma grej ju) även om det låter konstigt. Kanske kan vara värt att testa iaf?

• Anonym (ajaj)
    Anonym (lika) skrev 2011-06-10 10:31:53 följande:
    under båda mina graviditeter och amning har det varit så. Blivit våt men ändå fått ont efter penetrering, det verkar som om det inte spelar roll, slemhinnorna är så känsliga.. Jag tycker faktiskt att det hjälper att använda lite glidmedel (vi kör med babyolja, samma grej ju) även om det låter konstigt. Kanske kan vara värt att testa iaf?
    Har provat glidmedel, hjälper inte alls här Obestämd
    Dock är det bra att ha när man kör "den andra vägen" istället Skrattande
  • Anonym (lika)

ok, då har jag tyvärr inga mer tips..

• Anonym (ajaj)
    Anonym (lika) skrev 2011-06-10 10:36:52 följande:
    ok, då har jag tyvärr inga mer tips..
    Tack iallafall! Glad
    Men det gick över/blev bättre efter graviditet och ammning för dig eller?
  • Anonym (lika)

Jupps, iaf efter första barnet försvann problemen i samband med att jag slutade amma. Det andra barnet ammar jag fortfarande...

• Anonym

Jag är oxå gravid och känner igen mig, men tycker det blir lite bättre med glidmedel, även om jag är jättevåt.

• Anonym (1)

Den där tunga känslan får jag också, efteråt. Som om hela slidan ska vända sig ut och in. Men jag fick förklarat av min BM att det samlas så mycket blod där nere just när man är gravid och har sex. Så det blir så tungt och spänt. Känns som om det ska trilla ur något Obestämd Det andra med blod och sådär har säkert med de sköra slemhinnorna att göra, oavsett om du är våt eller ej. De är superduper känsliga nu och det är ingen fara att ha sex så länge man inte får JÄTTEONT. Då ska man ju avstå såklart.

• Anonym (ajaj)

Tack för alla svar, nu känner vi oss lite lugnare (speciellt min stackars sambo som haft så dåligt samvete över att det skulle ha varit hans fel - toker ^_^)

Och tack Anonym (1) för att du även tog upp den där känslan om att det känns spänt och att nåt skulle vilja ramla ut/vändas ut och in, det har jag verkligen gått och funderat på vad det kunde vara! 

Vi får helt enkelt ta det lugnt ett tag till och hoppas att det går över efter förlossning/ammning även här Glad 

• Liniz77

Jag har också ont dock första graviditeten som jag har det. Amningarna har varit värre. Då måste jag ta vagifem för att överhuvudtaget kunna ha penetrerande samlag. Har fött m snitt alla ggr men får total östrogen brist vid amning. Ingen aning innan jag fick mitt första barn att det kunde kännas så. Svidande o tungt o svullet.

• Anonym

Jag fick det problemet efter att jag fött barn första gången (2½ år sen) och har även hunnit med ännu en förlossning med barn nummer 2. Det känns bättre redan nu, fast barn nummer 2 bara är 1 ½ månad!

Men det är vanligt att man känner så när man är gravid, särskilt mot slutet! Det kan sitta i efteråt också, pg a alla hormoner m.m

• Anonym (ajaj)

"Provade" att ha sex igår igen (prova och prova, vi gjorde det helt enkelt), det var sååå skönt... tills efteråt Drömmer
    Bara att "stå ut" (antingen med smärtan eller att vara utan penetration) ett tag till och se om det blir bättre efter förlossning eller ammning alltså Glad

Men kvarstår problemet blir det väl ett sånt där nedrans gynbesök, urk.

• Liniz77

Fast det är ju bevisat att man får torra slemhinnor av amning gå bara t vc efter du fått barn om det kvarstår o be dem skriva ut vagifem. De har skrivit ut t mig uran Gun undersökning. Eller prata m din bm på efterkontrollen. Utan vagifem gick det inte att ha samlag f mig under amningsperioderna. Smörj m vantolka efter dusch eller bad för att återfukta/ fetta in dem.

• Anonym (ajaj)
    Liniz77 skrev 2011-06-22 16:30:42 följande:
    Fast det är ju bevisat att man får torra slemhinnor av amning gå bara t vc efter du fått barn om det kvarstår o be dem skriva ut vagifem. De har skrivit ut t mig uran Gun undersökning. Eller prata m din bm på efterkontrollen. Utan vagifem gick det inte att ha samlag f mig under amningsperioderna. Smörj m vantolka efter dusch eller bad för att återfukta/ fetta in dem.
    Tack för tipsen! Glad
  • JosephineJ

Hej,

Det som hjälpte mig var att börja använda Omega3! Testa det också :)

• JosephineJ
    JosephineJ skrev 2011-06-22 21:54:40 följande:
    Hej,

Det som hjälpte mig var att börja använda Omega3! Testa det också :)
    Vet dock inte om man ska äta omega3 när man är gravid? Läste nu att du var det...Men om problemet kvarstår och du inte är gravid ( eller om man KAN äta omega3 när man är gravid)så testa!
  • Anonym

Sen jag började med ett silikonbaserat glidmedel (förstör inte kondomer och är vääldigt allergi/klådvänligt) så har smärtan efter samlag slutat. Det heter Eros Woman.

Svar på tråden Smärta EFTER samlag