• sarsparis

Hur sparar ni till era barn?

När vi öppnade sparkonto till sonen hade han 7000:- som vi satte på ett framtidskonto och låste i 3 år med lite högre ränta. Nu föreslår banken att då han har över 10000:- kan man ha en kapitalförsäkring. Jag vet absolut ingenting om detta. Vi vill ha ett säkert sparande, gör inget om det är låst i 10 år eller mer då tanken är att pengarna ska användas när han tex flyttar hemifrån. fonder och aktier kan vi inte så mycket om. Vi vill att det ska vara ett säkert sparande och inte nödvändigtvis att det behöver gå plus flera flera tusen.

• Svar på tråden Hur sparar ni till era barn?
  • lia76

Vet inte heller riktigt vad kapitalförsäkring är för något, men som svar på din fråga så har vi fonder och aktier till vårt sparande till barnen.
    Dessa står i deras namn, men vi har administration så vi kan sälja, köpa, ändra.
    Dock kan vi inte ta ut pengarna då barnen inte har några bankkonton.

(=
  • birkisch

När ni sparar till era barn, gör det inte i deras namn, då får de pengarna utan omsvep när de är 18 år.
    Man vet aldrig hur barnet lever då, spara i erat namn så ni har kontroll över pengarna. 

• Suri

Sparar inte till våra barn. Av ovan nämnda anledning, att de får pengarna när de fyller 18 och jag vet att det kan vara olämpligt. Vi sparar till familjen och pengar till körkort, student, resor o dyl betalas ut till barnen vid behov. Om de förtjänat det.

• jagvetallt
    sarsparis skrev 2011-06-10 12:09:52 följande:
    När vi öppnade sparkonto till sonen hade han 7000:- som vi satte på ett framtidskonto och låste i 3 år med lite högre ränta. Nu föreslår banken att då han har över 10000:- kan man ha en kapitalförsäkring. Jag vet absolut ingenting om detta. Vi vill ha ett säkert sparande, gör inget om det är låst i 10 år eller mer då tanken är att pengarna ska användas när han tex flyttar hemifrån. fonder och aktier kan vi inte så mycket om. Vi vill att det ska vara ett säkert sparande och inte nödvändigtvis att det behöver gå plus flera flera tusen.
    om jag vore er så skulle jag fondspara lite, räntan du får på framtidskonto är ju lite högre men inte mycket, går väl plus minus noll på den med inflationen. Du kan ju kolla in avanza zero, en fond som kostar noll kronor i förvaltning samt köp och sälj kostar inget, https://www.avanza.se/aza/avanzafonder/huvudsida.jsp
    ska man spara under en längre period så hade jag gjort såhär, men då har jag hyffsad koll. säg 1000 kr i månaden.

250 kr i månaden på räntekonto
    250 kr i månaden i högriskifond, exempelvis en tillväxtmarknadsfond.
    500 kr avanza zero.

Angående kapitalförsäkring, har ej full koll, men kolla upp!! du betalar då en årlig skatt vilket kan slå hårt mot ett sparande på ett räntekonto, säg att du har 2.5% på insatt kapital i årlig avkastning på framtidskonto, år 2010 låg väl skatten för kapitalförsäkring på 0.89 %, så du kan ju räkna bort det på 2.5%. blir inte mycket kvar, troligtvis så förlorar du pengar med inflationen. Däremot är kapitalförsäkring bra när börsen stiger, inte lika bra när man har aktier som sjunker.  
  • Trollet i skogen

Jag har ett sparande i sonens namn men jag har satt en högre ålder, 25år så får han ut pengarna. För jag tänker inte att 18års sparande ska gå till en häftig sommar på Ibiza!

• FarsanDanne

Är det någon som vet något om handelsbankens "kapitalspar barn"? Är det ett bra sparande på lång sikt till sitt barn? Vet att jag lånar tråden nu, sorry för det men det verkar inte gå att skapa nya trådar med FL appen på iphone.

• jagvetallt
    FarsanDanne skrev 2011-06-24 15:43:13 följande:
    Är det någon som vet något om handelsbankens "kapitalspar barn"? Är det ett bra sparande på lång sikt till sitt barn? Vet att jag lånar tråden nu, sorry för det men det verkar inte gå att skapa nya trådar med FL appen på iphone.
    verkar väl hyffsat bra, men sätt de inte i räntefonder där, det står ju att man går plus om det stiger mer än 4% per år och över. så sprid de i lite olika riskfonder. blir ju vilket som en hyffsad slant på 20 år.
  • Helle333
    sarsparis skrev 2011-06-10 12:09:52 följande:
    Jag öppnade ett sparkonto till pyret så fort jag fick veta att jag var gravid. När vinstdelningen på jobbet kom så delade jag det på hälften och satte in hälften på mitt eget konto och hälften till pyret. Vi har använt dessa pengar för att köpa grejer som vi behöver till pyret och nej vi har inte använt alla pengar =) Förhoppningsvis ska jag kunna fortsätta sätta undan en liten slant varje månad till pyret. Det blir lite tuffare när jag går hem på föräldraledigt då ekonomin ju går ner. Just nu är det "bara" ett helt vanligt sparkonto. Får se om jag gör något mer åt det i framtiden.
  • FarsanDanne

Ok. Tack för svaret.

• Snabeldrake
    birkisch skrev 2011-06-11 07:09:24 följande:
    När ni sparar till era barn, gör det inte i deras namn, då får de pengarna utan omsvep när de är 18 år.
    Man vet aldrig hur barnet lever då, spara i erat namn så ni har kontroll över pengarna. 
    Så gör vi, vi fondsparar till vår son fast i vårt namn. Som vi kan själva välja att ge hela eller delar av när sonen är mogen för de pengarna, kanske körkort eller möbler till egen lägenhet eller bostadsrätt m.m. Sen så sparar vi även till sonen i vanligt sparkonto som vi för över pengar till varje månad. Dessa pengar är meningen att vi ska köpa saker till sonen som han behöver i dagsläget. Typ en ny säng eller senare en cykel, och annat smått och gått. Så man alltid vet att pengar finns när han behöver något extra.

Bra eller dåligt vet jag inte, det lär tiden utvisa Glad 
Svar på tråden Hur sparar ni till era barn?