sarsparis skrev 2011-06-10 12:09:52 följande:
Hur sparar ni till era barn?
När vi öppnade sparkonto till sonen hade han 7000:- som vi satte på ett framtidskonto och låste i 3 år med lite högre ränta. Nu föreslår banken att då han har över 10000:- kan man ha en kapitalförsäkring. Jag vet absolut ingenting om detta. Vi vill ha ett säkert sparande, gör inget om det är låst i 10 år eller mer då tanken är att pengarna ska användas när han tex flyttar hemifrån. fonder och aktier kan vi inte så mycket om. Vi vill att det ska vara ett säkert sparande och inte nödvändigtvis att det behöver gå plus flera flera tusen.
om jag vore er så skulle jag fondspara lite, räntan du får på framtidskonto är ju lite högre men inte mycket, går väl plus minus noll på den med inflationen. Du kan ju kolla in avanza zero, en fond som kostar noll kronor i förvaltning samt köp och sälj kostar inget,
https://www.avanza.se/aza/avanzafonder/huvudsida.jsp
ska man spara under en längre period så hade jag gjort såhär, men då har jag hyffsad koll. säg 1000 kr i månaden.
250 kr i månaden på räntekonto
250 kr i månaden i högriskifond, exempelvis en tillväxtmarknadsfond.
500 kr avanza zero.
Angående kapitalförsäkring, har ej full koll, men kolla upp!! du betalar då en årlig skatt vilket kan slå hårt mot ett sparande på ett räntekonto, säg att du har 2.5% på insatt kapital i årlig avkastning på framtidskonto, år 2010 låg väl skatten för kapitalförsäkring på 0.89 %, så du kan ju räkna bort det på 2.5%. blir inte mycket kvar, troligtvis så förlorar du pengar med inflationen. Däremot är kapitalförsäkring bra när börsen stiger, inte lika bra när man har aktier som sjunker.