• Flutterby

När kan man börja ge "barnyoghurt"?

Vår dotter har nyss fyllt ett år och jag undrar om jag kan ge henne sådana där småyoghurtar nu, Danonino och Yoplait t.ex? På Yoplaits hemsida står det att de kan ges från 10 månader, men jag hittar inget om Danonino. Hon har fått turkisk och rysk yoghurt blandat med frukt redan(för det läste jag var OK).

• Svar på tråden När kan man börja ge "barnyoghurt"?
  • Lindreas

Kan tänka mig att ts vill ha som utflyktsmat till exempel?

• älskarlivet81
    Lindreas skrev 2011-06-10 12:26:58 följande:
    Då kan man väl hälla över lite turkisk yoghurt i en annan burk?

Ts: Nestlé har barnyoghurt, Jogolino, de är supergoda!
  • Flutterby
    Lindreas skrev 2011-06-10 12:26:58 följande:
    Jo precis. Och lite variation. Självklart kan man hälla turkisk yoghurt i annan behållare, men det är ju smidigt att bara kunna köpa o ge direkt.
  • 071001

Jag hade gett Siri en sån utan att blinka när hon var ett år. Hon åt filmjölk och nat yoghurt vid 7-8 mån.

• Mumin80

Om man inte vill ge sin unge så mycket socker så finns ju arlas naturell yoghurt också i småburkar i välsorterade butiker (typ ica maxi)

• Flutterby
    älskarlivet81 skrev 2011-06-10 12:28:19 följande:
    Ts: Nestlé har barnyoghurt, Jogolino, de är supergoda!
    Tack för tipset!
  • Mumin80

Jag har alltid funderat över "den röda färgen kommer från rödbetor"... Hur mycket jordgubbar krävs det för att färga (en ansenligt stor mängd) yoghurt rosa? Inte så mycket va? Så vad f*n behövs rödbetorna till?

Ett tips till TS: Wasa har kommit med hyfsat små burkar fruktpuré med mûsli i separat behållare. Mycket socker är det naturligtvis i dem också, men jag vill minnas att ingrediensförteckningen inte var så himla hemsk, samt att dom kan förvaras i rumstemperatur.  

• La Lola
    Mumin80 skrev 2011-11-23 09:15:48 följande:
    Jag har alltid funderat över "den röda färgen kommer från rödbetor"... Hur mycket jordgubbar krävs det för att färga (en ansenligt stor mängd) yoghurt rosa? Inte så mycket va? Så vad f*n behövs rödbetorna till?

Ett tips till TS: Wasa har kommit med hyfsat små burkar fruktpuré med mûsli i separat behållare. Mycket socker är det naturligtvis i dem också, men jag vill minnas att ingrediensförteckningen inte var så himla hemsk, samt att dom kan förvaras i rumstemperatur.  
    Anledningen till att man inte tar jordgubbar är att det blir en grådaskig färg.Om jag minns rätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ThePointOfItAll

Min son som inte alls är känslig i vanliga fall fick ansiktet fullt av röda prickar efter att ha ätit danonino när han var runt 1-2 år(nu 8 år). Sedan dess är de portade hos oss, det finns ingen anledning att ge det till barnen. Klart att alla reagerar olika men det är inte direkt svårt att bara köpa vanlig yoghurt istället, det är dessutom billigare.

• majsan533

Vi har för det mesta kört med Arlas naturella yoghurt eller Arlas vaniljyoghurt. Om man vill ha någon bär smak så är det ju vara att tillsätta lite frysa bär (hallon, blåbär, jordgubbar, vinbär...).

Svar på tråden När kan man börja ge "barnyoghurt"?