• mithrandil

Vad gör jag med bilen?

Har en gammal Golf -95 som jag tänkt sälja.
    Var och besiktade bilen idag och fick 4 fel och 3 st bra att veta.

Felen var:
    1. Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, anliggning
    2. Spindelled, höger, glapp
    3. Positionslykta, fram, båda sidor, ur funktion
    4. Däck, två st, mönsterdjup för litet

Bra att veta var:
    Stomme sidobalk, höger inre, rostskadad
    Avgassystem, läckage
    Golv, höger, rostskadat

Vad gör jag? Är det lönt att laga bilen inför försäljning eller ska jag sälja den som den står och slippa allt besvär?
    Vad kan man få ut för bilen i helt skick och i sådant skick den är i nu?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Vad gör jag med bilen?
  • Scaniamamma

Nu är det ju mycket annat som spelar in vad du kan få för bilen lagad och icke lagad så som vad det är för motor, hur många mil den gått, är det sedan el kombi, hur är den i övrigt i inredning och liknande.

Men jag tvivlar på att det är värt att fixa det innan försäljning för jag tror du kommer få ut ungefär samma i slutändan när du räknat bort det du kostar på om inte lite minus till och med. men som sagt det är en hel del som spelar in men kolla på blocket och jämför lite där.

• mithrandil
    Scaniamamma skrev 2011-06-11 22:51:18 följande:
    Nu är det ju mycket annat som spelar in vad du kan få för bilen lagad och icke lagad så som vad det är för motor, hur många mil den gått, är det sedan el kombi, hur är den i övrigt i inredning och liknande.

Men jag tvivlar på att det är värt att fixa det innan försäljning för jag tror du kommer få ut ungefär samma i slutändan när du räknat bort det du kostar på om inte lite minus till och med. men som sagt det är en hel del som spelar in men kolla på blocket och jämför lite där.
    Tack för svaret!
    Precis som min styvfar sa. Då blir det till att sätta ut min gamle bil till högstbjudande.
    Invändigt är hon en pärla men utanpå börjar väl åren synas. Motor låter väldigt bra och hon kör utan både bensin och olja. hehe. Men det är säkert så att jag inte får ut mer än jag lägger ut så då kan man ju likväl slippa bekymret.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • beccagranen
    mithrandil skrev 2011-06-10 13:15:55 följande:
    Har en gammal Golf -95 som jag tänkt sälja.
    Var och besiktade bilen idag och fick 4 fel och 3 st bra att veta.

Felen var:
    1. Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, anliggning
    2. Spindelled, höger, glapp
    3. Positionslykta, fram, båda sidor, ur funktion
    4. Däck, två st, mönsterdjup för litet

Bra att veta var:
    Stomme sidobalk, höger inre, rostskadad
    Avgassystem, läckage
    Golv, höger, rostskadat

Vad gör jag? Är det lönt att laga bilen inför försäljning eller ska jag sälja den som den står och slippa allt besvär?
    Vad kan man få ut för bilen i helt skick och i sådant skick den är i nu?
    Jag som jobbar med just sånt här kan ge dig ett ca pris på vad en mekonomenverkstad skulle ta.
    Arbetskostnad 625kr/tim.

1. Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, anliggning - Troligtvis handbromsbackar (om det inte är trummor på bilen). Trummor är något dyrare, men håller längre.
    2. Omkring 500kr matreal och en timmes arbete
    3.  knappt en hundring
    4. beroende på storlek och sort. Finns budget däck som heter Sava samt Gt Radial, GT Radial är helt okej, brukar ligga på 400-800kr/däcket. Arbetskostnad ingår när man köper däck genom verkstad.

Så ett ca pris på matreal + arbete är 5000-6000kr beroende på däack samt och det är backar eller trummor på bilen. Du kan ju alltid ringa eller komma in till en verkstad för ett mer exakt pris. Tänk bara på att märkesverkstäder tar dubbelt i arbete samt 3x i pris på delar (orginaldelar).
  • Fikabröds Kungen
    beccagranen skrev 2011-06-11 23:16:29 följande:
    Jag som jobbar med just sånt här kan ge dig ett ca pris på vad en mekonomenverkstad skulle ta.
    Arbetskostnad 625kr/tim.

1. Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, anliggning - Troligtvis handbromsbackar (om det inte är trummor på bilen). Trummor är något dyrare, men håller längre.
    2. Omkring 500kr matreal och en timmes arbete
    3.  knappt en hundring
    4. beroende på storlek och sort. Finns budget däck som heter Sava samt Gt Radial, GT Radial är helt okej, brukar ligga på 400-800kr/däcket. Arbetskostnad ingår när man köper däck genom verkstad.

Så ett ca pris på matreal + arbete är 5000-6000kr beroende på däack samt och det är backar eller trummor på bilen. Du kan ju alltid ringa eller komma in till en verkstad för ett mer exakt pris. Tänk bara på att märkesverkstäder tar dubbelt i arbete samt 3x i pris på delar (orginaldelar).
    Vilket skit snack att Märkes verkstaden alltid tar mer pröjs.
    Vissa av Mekonomens delar är dyrare till och med dyrare än märkes delar.
    Visst det är vanligt förekommande att Märkes handeln är dyrare men inte ALLTID.
    Sen va är det för Jävla självmords råd du ger och rekomendera någon att köpa budget däck.
    Se även upp för kopior av märkes däcken då dessa inte har samma kör egenskaper även längre bromssträcka mm
  • beccagranen
    Fikabröds Kungen skrev 2011-08-09 10:39:42 följande:
    Vilket skit snack att Märkes verkstaden alltid tar mer pröjs.
    Vissa av Mekonomens delar är dyrare till och med dyrare än märkes delar.
    Visst det är vanligt förekommande att Märkes handeln är dyrare men inte ALLTID.
    Sen va är det för Jävla självmords råd du ger och rekomendera någon att köpa budget däck.
    Se även upp för kopior av märkes däcken då dessa inte har samma kör egenskaper även längre bromssträcka mm
    Ja du, vart ska jag börja..
    Har sålt reservdelar i 9år, och aldrig stött på att orginaldelar är billigare till riktpris (kan diffa om det körs en kampanj). Det värsta är att en hel del billiga delar är orginaldelar, där fabrikatet slipas bort (ser det dagligen på bla. volvodelar). Budgetdäck går absolut att köra på, så länge där är godkända däck. Sen kan det skilja en del i komfort, ex. Sava skulle jag aldrig köra då dom är för hårda. Eftersom jag även har hand om däckimport så är jag väl medveten om att man kan få tag i väldigt många bra budget däck. Nokian och Michelin äger många av budget däcken, deras budgetdäck är tillverkade i samma fabriker, med samma gummi men med mönster skillnader. Så visst skulle jag inte säga att alla däck är bra, men det finns många bra budgetdäck som är lika bra (samma) som de dyra.
    Sen är det upp till var och än att fatta sina egna beslut, jag säger aldrig till en kund vad han/hon ska välja. Jag ger alternativ så får kunden själv avgöra. Vissa människor mår bättre av att åka till järnhandeln och köpa en Fiskarskratta för 600kr, eller så åker man till ÖoB och betalar 250kr för samma kratta, själv skulle jag känna mig lurad.
Svar på tråden Vad gör jag med bilen?