• Anonym (oroliga jag)

Sertralin Krka - Lite av era erfarenheter snälla??

Hej!
    Nu har jag mått psykiskt dåligt så länge jag kan minnas. Mitt liv är fullt av jobbiga minnen såsom sexuellt utnyttjande, mobbing, förlust av närstående, arbetslöshet, ofrivillig barnlöshet som sedan efter ivf resulterade i ett barn med funktionshinder, m.m. m.m. Livet har varit svårt helt enkelt. Jag har dessutom två kroniska sjukdomar som jag lider av ganska så mycket. 
    Jag har sökt hjälp många ggr under åren med alltid tackat nej till medicinering, och fortsatt att kämpa. Vill inte ha alla biverkningar som det står om. Vill inte må sämre än vad jag redan gör, för det klarar jag nog inte. 
    Problemet är nu att min ångest och depression gett mig fysiska problem. Jag har bröstsmärtor som jag fått åka till akuten med 2 ggr utan att dom hittar något fel på mig. Jag vaknar ibland mitt i natten och kan inte andas känns det som, är genomsvettig och vettskrämd! Jag börjar gråta för allt och ingenting nästan varje dag. Jag är så psykiskt utmattad att jag inte orkar ta mig för någonting längre. Jag bara sitter hemma och gråter och oroar mig. Vill dö ibland, men ändå inte.. Mer att jag ofta känner att varför kan jag inte bara få dö istället för att ha det så här, samtidigt har jag en stark dödsångest och är väldigt rädd för döden. Har börjat tappa håret det senaste året, och mått väldigt dåligt över det också. Har fått operera bort äggstock för ett slarv i sjukvården, men har inte ens orkat bry mig om att göra en skadeanmälan. MEN - Jag har ett barn som kräver speciell vård och mycket mycket av min tid och uppmärksamhet. Jag tvingas kämpa, jag måste, och jag vill finnas här för mitt barn! Till slut ringde jag husläkaren och sa att jag ville bli skickad till en psykologmottagning. Där har jag nu gått på samtalsterapi 3 tillfällen hittills, och idag fick jag även utskrivet Sertralin som psykologen tycker att jag ska ta. Väl hemkommen från Apoteket läste jag igenom bipacksedeln och får exakt samma känsla som tidigare ggr jag erbjudits medicin. Herregud, vilka biverkningar! Läkaren sa förstås att det inte var så farligt, och skrev även ut lite Oxascand för ev ökad ångest under de första veckorna. På apoteket sa hon som lämnade ut medicinen att här gäller det att ha is i magen ett par veckor, för det kan bli jättejobbigt! Så, vad gör jag nu? Jag måste verkligen ta mig upp varje morgon och ta mitt barn till förskolan, och sedan efter hämtning träna med honom i ett par timmar. Min man jobbar mycket och vi ses bara på kvällarna, så jag är ensam hela dagarna. Jag är verkligen jätterädd för hur pass dåligt jag kommer att må om jag börjar ta tabletterna.

Vad jag vill veta är..

1. Är det värt det?
    2. Vad har ni upplevt för biverkningar?
    3.Någon som drabbats av håravfall av Sertralin (då det står med som en biverkning)
    4.Mår ni MYCKET bättre nu? (Ni som använt medicinen en längre tid)
    5.Är det någon som mått så dåligt att den helt enkelt bara slutat ta tabletterna?
    6.Blir man för alltid beroende av att ta antidepressiv medicin när man väl börjat?
    7.Finns det någon alternativ behandling som fungerar istället för medicin???

Skulle bli så väldigt tacksam om någon/några skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter av denna medicin, och svara på åtmistone en del av frågorna. Tack på förhand!!

• Svar på tråden Sertralin Krka - Lite av era erfarenheter snälla??
  • Anonym

Jag äter inte medicinen men min man gör det.

1. Är det värt det?
    Frågar du mig så JA, han mår bättre av den även om han själv hävdar att det inte är så ibland. Det märks direkt i hans mående om han slarvat med att ta medicinen.

2. Vad har ni upplevt för biverkningar?
    Han säger att han går upp i vikt av dom litegrann, möjligtvis att sexlusten påverkas lite också.

3.Någon som drabbats av håravfall av Sertralin (då det står med som en biverkning)

4.Mår ni MYCKET bättre nu? (Ni som använt medicinen en längre tid)

5.Är det någon som mått så dåligt att den helt enkelt bara slutat ta tabletterna?

6.Blir man för alltid beroende av att ta antidepressiv medicin när man väl börjat?
    Beror nog på vad ens dåliga mående sitter i, endel behöver ju helt enkelt tillföra substanser för att det liksom saknas naturligt i kroppen o andra mår psykiskt dåligt på grund av något som hänt t.ex. och när man bearbetat detta så bör man väl kunna sluta med medicinen när man mår bättre.

7.Finns det någon alternativ behandling som fungerar istället för medicin???
    Att ta tag i problemet, vad det nu sitter i men medicinen kan väl hjälpa en att inte må så förbannat dåligt under tiden o för att man helt enkelt ska orka ta tag i problemen.

• kluckis

Hej jag har ätit sertralin i snart 3 år så passar på att svara på dina frågor :) Lycka till!

1. Är det värt det? JA mitt liv vart ett helt annant liv! Tog ca 1-2veckor innan det började verka men sen jo oj oj va bra jag mått :)
    2. Vad har ni upplevt för biverkningar? Jag gick upp i vikt men det är det ju värt igentligen :)Annars har jag inte märkt nått!

3.Någon som drabbats av håravfall av Sertralin (då det står med som en biverkning) Nej har jättetjock och långt hår :)

4.Mår ni MYCKET bättre nu? (Ni som använt medicinen en längre tid) Jag är som en annan människa,livet är helt plötsligt värt att leva och jag ser ljust på framtiden:)

5.Är det någon som mått så dåligt att den helt enkelt bara slutat ta tabletterna?Jag bytte sort efter 15kilos pluss på vågen men det kna ju lika gärna bero på nått annat

6.Blir man för alltid beroende av att ta antidepressiv medicin när man väl börjat? jag tar bara 25mg och så fort jag slutar eller drar ner blir jag ett monster och vill ta livet av mig så ja jag kommer nog behöav at medicinen resten av mitt liv, men det är så låg dos :)

7.Finns det någon alternativ behandling som fungerar istället för medicin??? jag har börjar gå hos en psykolog nu och det lättar men för mig va tabbleterna min räddning :) Jag tycker ABSOLUT du ska ta dom!

• Anonym (oroliga jag)

Tack så mycket för ditt svar! Har just suttit och läst om folk som helt enkelt inte kan leva ett normalt liv efter denna medicin. Har läst att den förstört allt för vissa. Om folk som fått så hemska biverkningar som sedan inte försvunnit eller t.o.m. blivit sämre än någonsin efter avslutad behandling. =/

• kluckis

Hmm man ska inte läsa så mkt på internett! :P
    För mig har det vart som ett mirakel på burk :) Och jag tycker verkligen du borde testa! Biverkningar kommer man nog aldrig undan men en sak är säker det blir inte bättre av att läsa en massa hemsk som hänt någon annan då blir man bara uppskrömd och negativt inställd till medicinen och många ggr inbillar siog att man fått något symtom!

• Anonym (min man)

Jag äter de inte men min man äter Sertralin (högsta dosen)
    Han har inte märkt av några som helst biverkningar, förutom svårt att sova. Så nu tar han de på morgonen.
    Det är relativt "snälla" antidepressiva tabletter. Du förlora INGET på att försöka.
    En bieffekt är att du kommer antagligen må sämre de första 2 v (vilket min man gjorde) men sen kom han upp igen!

För ditt barns skull råder jag dig att ta behandlig. Har du ingen som kan stötta dig genom den första perioden innan du mår bättre?

• Anonym (min man)
    Anonym (oroliga jag) skrev 2011-06-10 13:58:23 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Har just suttit och läst om folk som helt enkelt inte kan leva ett normalt liv efter denna medicin. Har läst att den förstört allt för vissa. Om folk som fått så hemska biverkningar som sedan inte försvunnit eller t.o.m. blivit sämre än någonsin efter avslutad behandling. =/
    Läs allt kritiskt, är det bevisat att det beror på just medicineringen? Skulle det vara så hade det antagligen blivit indraget. Sådana läkemedel får ej finnas på marknaden (jobbar inom den branschen)
  • Anonym

jag har ätit sertralin. den fungerade jätte bra mot min depression. men inte mot ångesten jag kände dagligen. så efter tre månader fick jag byta till venlafaxin / effexor. den äter jag nu.
    Men jag ska svara på frågorna om sertralin som du ville veta.

1. Är det värt det? Kan ärligt säga att det är det BÄSTA beslutet jag gjort (en utav dom topp 3 ) i hela mitt liv, att börja ta sertralinet. Har inte mått så bra på ÅR som jag gjorde när jag började, från dag ett.
    2. biverkningar: mina biverkningar var första veckan illamående, yrsel, huvudvärk och brännande känsla i magen, det avtog mer och mer och det var VÄRT DET för jag lyftes upp som ur en mörk låda över en natt.
    3. Håravfall ?? nej verkligen inte. den biverkningen är väldigt väldigt ovanlig. isåfall tål man inte medicinen.
    4. mår ni mycket bättre nu?(ni som använt medicinen en längre tid) jag åt just sertralin i bara drygt tre månader så fungerade i LÄNGDEN gjorde den ju inte PÅ MIG. mot depressionen JA, men mot oro och ångest NEJ. så därför äter jag som sagt venlafaxin, funkar ännu bättre än sertralin, tagit bort min ångest och oro än så länge :))aldrig mått såhär bra.
    5. nej jag slutade inte ta tabletterna för jag mådde dålit av just dom, eller för jag hade hemska biverkningar, utan som ovanstående svar beskriver.
    6. nej man blir inte beroende av antidepressiv medicin.
    7. Det finns KBT , läs självhjälps böcker osv. men det finns ingenting som kan hjälpa dig så bra som medicin ett tag tills du blir frisk. man behandlar tillexempel inte cancer sjuka med beteende terapi för att få dom att tänka positivt och inte gå ner sig under tiden de är sjuka. detsamma gäller depression och ångest. man kan lära sig tänka positivare men depressionen försvinner inte förrän du fått signalsubstanserna i hjärnan på rätt balans igen !

• Anonym

jag har tagit Sertralin i snart en vecka nu och har fatt kramp i kakarna och varit illamaende, men jag ar optimist, tror det kommer ga bra!

Det enda jag ar orolig over ar viktuppgang...ska gifta mig nasta ar och forsoker ga ner redan... har alla gatt upp i vikt?
    Om jag gor det, vad kan jag foresla for annan variant for min lakare? 

• kluckis

Jag gick upp 15kilo varav 5kilo på 2 månader och fick då byta till citalopram (staving?) och stannade direkt i vikt och gick ner 2 kilo driekt men resten av kilona hänger kvar tyvär! 

• Anonym

Jag åt sertralin under ca 6 månader. Första 2 veckorna kände jag mig skakis och huttrade typ frös men ändå inte, svårt att förklara. Det var dock inte så farligt mest en underlig känsla i kroppen men det försvann efter 2 veckor och jag tyckte verkligen att sertralin hjälpte mig under en svår period i mitt liv. Jag åt en svag dos dock men jag fick noll biverkningar efter de två första veckorna. För mig var det bara positivt. Lycka till med allt vännen!

Svar på tråden Sertralin Krka - Lite av era erfarenheter snälla??