Sertralin Krka - Lite av era erfarenheter snälla??
Hej!
Nu har jag mått psykiskt dåligt så länge jag kan minnas. Mitt liv är fullt av jobbiga minnen såsom sexuellt utnyttjande, mobbing, förlust av närstående, arbetslöshet, ofrivillig barnlöshet som sedan efter ivf resulterade i ett barn med funktionshinder, m.m. m.m. Livet har varit svårt helt enkelt. Jag har dessutom två kroniska sjukdomar som jag lider av ganska så mycket.
Jag har sökt hjälp många ggr under åren med alltid tackat nej till medicinering, och fortsatt att kämpa. Vill inte ha alla biverkningar som det står om. Vill inte må sämre än vad jag redan gör, för det klarar jag nog inte.
Problemet är nu att min ångest och depression gett mig fysiska problem. Jag har bröstsmärtor som jag fått åka till akuten med 2 ggr utan att dom hittar något fel på mig. Jag vaknar ibland mitt i natten och kan inte andas känns det som, är genomsvettig och vettskrämd! Jag börjar gråta för allt och ingenting nästan varje dag. Jag är så psykiskt utmattad att jag inte orkar ta mig för någonting längre. Jag bara sitter hemma och gråter och oroar mig. Vill dö ibland, men ändå inte.. Mer att jag ofta känner att varför kan jag inte bara få dö istället för att ha det så här, samtidigt har jag en stark dödsångest och är väldigt rädd för döden. Har börjat tappa håret det senaste året, och mått väldigt dåligt över det också. Har fått operera bort äggstock för ett slarv i sjukvården, men har inte ens orkat bry mig om att göra en skadeanmälan. MEN - Jag har ett barn som kräver speciell vård och mycket mycket av min tid och uppmärksamhet. Jag tvingas kämpa, jag måste, och jag vill finnas här för mitt barn! Till slut ringde jag husläkaren och sa att jag ville bli skickad till en psykologmottagning. Där har jag nu gått på samtalsterapi 3 tillfällen hittills, och idag fick jag även utskrivet Sertralin som psykologen tycker att jag ska ta. Väl hemkommen från Apoteket läste jag igenom bipacksedeln och får exakt samma känsla som tidigare ggr jag erbjudits medicin. Herregud, vilka biverkningar! Läkaren sa förstås att det inte var så farligt, och skrev även ut lite Oxascand för ev ökad ångest under de första veckorna. På apoteket sa hon som lämnade ut medicinen att här gäller det att ha is i magen ett par veckor, för det kan bli jättejobbigt! Så, vad gör jag nu? Jag måste verkligen ta mig upp varje morgon och ta mitt barn till förskolan, och sedan efter hämtning träna med honom i ett par timmar. Min man jobbar mycket och vi ses bara på kvällarna, så jag är ensam hela dagarna. Jag är verkligen jätterädd för hur pass dåligt jag kommer att må om jag börjar ta tabletterna.
Vad jag vill veta är..
1. Är det värt det?
2. Vad har ni upplevt för biverkningar?
3.Någon som drabbats av håravfall av Sertralin (då det står med som en biverkning)
4.Mår ni MYCKET bättre nu? (Ni som använt medicinen en längre tid)
5.Är det någon som mått så dåligt att den helt enkelt bara slutat ta tabletterna?
6.Blir man för alltid beroende av att ta antidepressiv medicin när man väl börjat?
7.Finns det någon alternativ behandling som fungerar istället för medicin???
Skulle bli så väldigt tacksam om någon/några skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter av denna medicin, och svara på åtmistone en del av frågorna. Tack på förhand!!