• Anonym (Hur gör vi?)

Bajsar i trosorna hela tiden!

Hej!
    Jag har en dotter på 4 år som har problem med bajseriet.
    Hon bajsar i trosorna flera gånger om dagen och det spelar ingen roll vad vi säger till henne, att hon ska säga till oss så följer vi med på toa/potta. Tycker man har försökt med allt. Jag börjar bli riktigt frustrerad över det här då vi får byta trosor på henne 4-5 ggr om dagen pga det här.
    Vissa gånger är det så mycket att jag har fått slänga trosorna.
    På BVC tyckte dom hon skulle börja med Lactulos vilket hon fått en vecka nu, och ska ha i 2½ v till, 10 ml om dagen. Visst har det satt igång systemet lite bättre för innan var hon bara hård i magen, men hon går ändå inte på pottan. Hon kissar på pottan och toaletten jättebra och har bara kissat på sig enstaka gånger det senaste året som hon varit blöjfri, men det andra fungerar inte alls.
    Finns det något vi kan göra annat än att sätta på henne en blöja till slut efter att ha bytt trosor 4 gånger samma dag?

• Svar på tråden Bajsar i trosorna hela tiden!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta fyraåringar vet när de skall bajsa. Det finns dock de som har problem med enkopres (barn över fyra år som ofriviligt bajsar på sig) ända upp i skolåldern.

Den vanligaste orsaken är att barnet haft förstoppningsproblematik under en längre period, vilket påverkat ändtarmsreflexen. Detta löser sig oftast efter ett tag då förstoppningen givit med sig och barnets mage/tarm är "återställd".

Andra skäl kan vara att barnet bajsar på sig av psykologoska skäl, till exempel att de är stressade av någon anledning. Medfödda fel misstänker kan man misstänka om barnet alltid haft problem att tömma tarmen fullständigt.

Hur som helst är det viktigt att ni tillsammans med BVC kommer fram till varför hon bajsar på sig.
    Visar det sig vara av psykologiska skäl eller medfödda skäl krävs det natuligtvis adekvat hjälp (psykolog, läkare).

Rör det sig om en långdragen förstoppning bör man i första hand lösa det och därefter införa goda avföringsrutiner. Det vill säga påminna om att gå på toaletten regelbundet, gärna i samband med större måltider, skapa lugn och ro kring toalettstunden så att hon tömmer tarmen ordentligt och ge mycket positiv uppmuntran. Allt detta kan ta tid, flera veckor, och kräver mycket tålamod från föräldrarna och barnet.

Har hon dessutom komplikationer till förstoppningen, i form av sprickor vid ändtarmsöppnigen till exemepl, får ni räkna med att det tar tid att läka också. Ibland krävs behandling även för det.

Oavsett vad det än rör sig om har i alla fall varken hot, mutor eller tillsägelser någon positiv effekt.

Ha tålamod och tveka inte att kontakta BVC igen, kanske behöver en läkare undersöka henne i slutändan.

Mvh Chritine

• Anonym (Hur gör vi?)

Tack så mycket för ditt svar!
    Får se hur det ser ut efter denna period med Lactulos och kolla om det blir bättre.

Svar på tråden Bajsar i trosorna hela tiden!