• Anonym (orolig mor)

kräkningar hos 7,5 månaders barn

Hej!
    Min son är nu sju och en halv månad.Han hade kaskadkräkningar som nyfödd. Han kräks fortfarande flera gånger om dagen, upp till 20 gånger. Jag delammar och ger honom i övrigt gröt, majskrokar ochfrukt- och grönsakspuréer. Jag kan inte koppla kräkningarna till matning eller till någon särskild mat. Kan jag göra något för att få slut på kräkningarna? De verkar inte irritera honom men jag blir orolig över att han inte får i sig tillräckligt med näring. Det är inte så kul att hälsa på hos andra heller eftersom hans kräkningar leder till att jag sällan kan hålla mina och hans kläder rena någon längre stund. Jag får ofta ta fram trasan och torka av golvet och möbler då kräkningarna kommer utan förvarning. Han äter med god aptit, följer sin viktkurva men är ofta gnällig.

• Svar på tråden kräkningar hos 7,5 månaders barn
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör uppmärksamma barnets allmäntillstånd när de kräks så mycket som du beskriver.

Finns det inga skäl att misstänka allergi eller annan sjuklig orsak och barnet växer/utvecklas väl, är min uppfattning att man avvaktar med utredning tills barnet börjat gå.

Vid det laget stärks barnets magmuskulatur och gör det "svårare" att kräkas. Dessutom utvecklas magmunnen/stängningsfuntionen under hela första året, vilket har betydelse för hur "lätt" och när barnet slutar kräkas.

Då du beskriver att din son upplevs mer gnällig, tycker jag trots allt att du pratar med er BVC-sköterska som får bedöma om det är aktuellt att konsultera en läkare. Beroende på orsak och omfattning av hans kräkningar, finns det olika behandlingar som eventullet kan vara aktuella.

Mvh Christine

Svar på tråden kräkningar hos 7,5 månaders barn