• Anonym (illamående)

Mår ständigt illa - inte gravid

I en dryg vecka har jag dragits med i stort sett ständigt illamående. Det är inte så pass allvarligt att jag kräks eller måste vara sängliggandes, men det är alltid där. Jag är inte gravid, har p-stav och testade mig nyligen (gör det en gång i halvåret på rutin)

Jag är inte heller särskilt stressad, håller mig ifrån gluten (har celiaki) så vad i all världen kan det tänkas bero på?

• Svar på tråden Mår ständigt illa - inte gravid
  • Anonym (M)

Magkatarr/magsår? Jag mådde illa i över ett år innan jag började få brännande känslor i magen och åkte till akuten, där konstaterade de att jag hade magsår.

• Lumo

Nån vitaminbrist kan väl ge illamående. Salt-Mineralbrist mår man illa av med, dvs saltbrist pga att du svettats mycket? Det är ju faktiskt värmebölja o rent tekniskt kanske du svettats för mycket i förhållande till hur mycket salt du ätit. Har du saltsug (typ sugen på chips/pizza)? När man äf utomlands o svettas mer än normalt kan man ju få sånt där illamående eftersom man inte ätit salt nog. Testa dricka typ resorbo äta lite chips eller dylikt varje kväll några dagar, så borde det försvinna om det är det!

• Anonym

Kan låta lite knasigt men har du hetsätit eller druckit saker du inte brukar så kan man svälja mycket luft som kan orsakada detta med.. testa att dricka tex ramlösa med bubbleroch rapa när kroppen vill osv.

kan låta lite mindre fräsht men det hjälper för mig i sånna lägen

• Anonym (illamående)

Hm, tja äta chips är ju aldrig fel så det kan jag ju prova i medicinsk sytfe Oskyldig 
    Saltbrist är möjligt, har druckit väldigt mycket vatten pga värmen så balansen i kroppen kanske är rubbad.

Magsår/katarr hoppas jag att det inte är. Går det en vecka till med illamående blir det nog en tripp til vårdcentralen.

Och till #3: nej, jag har inte hetsätit eller druckit något jag inte brukar göra, förutom lite extra vatten, men jag tvivlar dock på att det är svald luft.

• Anonym

Ibland kommer kroppen bara i obalans. Då kan man ha lätt illamående (min mens brukar tyvärr då vara extra kraftig med fler pms-symtom).

Nu i värmen även fast man dricker massor så kan kroppen bli överhettad med risk för illamående, diaree osv.

• knäppisen

vätskebrist eller lågt blodsocker kan få mig illamående.

• Anonym (illamående)
    knäppisen skrev 2011-06-11 07:36:12 följande:
    vätskebrist eller lågt blodsocker kan få mig illamående.
    Jag har druckit ganska mycket, så det är nog troligare att salthalten har rubbats. Funderar på om det kan vara blodsockret som trilskas, vi har diabetes i släkten... Dock brukar jag testa sockret med mammas mätare med jämna mellanrum och det har alltid varit bra. Är inte överviktig, äter bra och tränar regelbundet. Men det är ju ingen garanti förstås...

Tack för era olika förslag Glad Får hoppas att det ger sig snart.
Svar på tråden Mår ständigt illa - inte gravid