• SkåneSally

För hur mycket pengar får er 8-11 åring presenter/julklapp varje gång?

Hej!

Ja ni ser frågan i rubriken... jag undrar hur mycket ni andra ger för i present/julklapp varje gång. Jag har inte funderat över det så mkt tidigare men nu börjar min 10 åring bli väldigt medveten om vad saker kostar och vad han får för och vad kompisarna har, så var det inte innan.

Det skulle också vara intressant att höra hur ni kommit fram till summan. Verkar det vara så mycket som deras kompisar får för?

Vi ger för 1000 kr, sen får barnen 500 av farmor/farfar och 300 av mormor så det blir 1800 kr, vilket jag egentligen tycker är jättemycket. De får nästan ingenting emellan jul och födelsedag och vissa av presenterna är sånt som de skulle fått ändå, men som vi väljer att ge i samband med jul/födelsedag. Det börjar min 10 åring också se igenom tyvärr...

• Svar på tråden För hur mycket pengar får er 8-11 åring presenter/julklapp varje gång?
  • Lena

vi ger 500 hur mycket hon får förövrigt vet jag inte.

• skånegås

Det varierar mellan 100:- och 600:- skulle jag tro beroende på vad vi hittar på. Från övriga släktingar för ca 2-300:- Tycker inte pengavärdet är det viktigaste och då vi köper en hel del på begagnataffärer och blocket så kan man göra riktiga fynd. Tex köpte vi en plattång med 3 olika krustänger i ett för 40:- Minst lika bra som en ny

När sonen nyss fyllde 7 köpte vi för 130:-, boxningssäck med handskar 100:-, elektrisk experimentlåda 15:- och en låda med magneter 15:-... Magneterna var mest uppskattade

• pigglet

Vi ger inget från oss föräldrar.

Från farmor är det 500 kronor, runt 100-200 från mina föräldrar. Från kusiner 100 + 300 när de fyller år, inget till jul. Det räcker gott och väl - blir ju MASSOR av pengar/saker under ett år x 3 barn ändå...

• SkåneSally

Intressant, tack för svar!

Jag tycker inte heller det är pengarna som är det viktiga, det är bara det att vår äldsta nu fyller 10 och nytt för detta år är att han är så medveten och vi bor i en kommun där många har gott om pengar, mycket mer än vad vi har, så det är därför jag blir lite osäker.

Vår trea fyller 3 nu snart och hon förstår ju ingenting, så till henne håller vi det nere så mkt som möjligt, har bl a köpt barnvagn på Blocket till henne, kostade 100 kr istället för 700 ny...

När man fyller tio så önskar man sig dyrare saker verkar det som, man har kommit ifrån leksaker, nu är det playstation och sånt som hägrar :-/

• skånegås
    SkåneSally skrev 2011-06-10 21:37:00 följande:
    Intressant, tack för svar!

Jag tycker inte heller det är pengarna som är det viktiga, det är bara det att vår äldsta nu fyller 10 och nytt för detta år är att han är så medveten och vi bor i en kommun där många har gott om pengar, mycket mer än vad vi har, så det är därför jag blir lite osäker.

Vår trea fyller 3 nu snart och hon förstår ju ingenting, så till henne håller vi det nere så mkt som möjligt, har bl a köpt barnvagn på Blocket till henne, kostade 100 kr istället för 700 ny...

När man fyller tio så önskar man sig dyrare saker verkar det som, man har kommit ifrån leksaker, nu är det playstation och sånt som hägrar :-/
    Vi har ju tre barn men köpte ett playstation 2 på blocket med drygt 20 spel, dansmatta, buzz och guitar hero för ca 1500 tror jag det var. De fick det tillsammans. Alla spel har de inte fått bara 5. Bra att ha till senare tillfällen
    Sen tjatar de om en nyare variant, men jag tycker det duger bra... de använder det ju.
  • SkåneSally
    skånegås skrev 2011-06-12 17:50:08 följande:
    Vi har ju tre barn men köpte ett playstation 2 på blocket med drygt 20 spel, dansmatta, buzz och guitar hero för ca 1500 tror jag det var. De fick det tillsammans. Alla spel har de inte fått bara 5. Bra att ha till senare tillfällen
    Sen tjatar de om en nyare variant, men jag tycker det duger bra... de använder det ju.
    Intressant!

Men Blocket är jättebra! Är i tagen att leta cykel till vår 8 åring och ska ocksåsälja hans gamla via Blocket.
Svar på tråden För hur mycket pengar får er 8-11 åring presenter/julklapp varje gång?