Små mängder Tea Tree Oil, OK som gravid?
Jag får extremt besvär av myggbett. De blir nästan som små bölger och kliar konstant i två veckor innan klådan skata mattas av och myggbetten börjar försvinna.
Har de senaste åren ätit allergimedicin mot detta och fått recept på det av läkare. Nu får jag dock inte äta antihistamin eftersom jag är gravid. Som tur verkar myggbetten inte vara lika besvärliga nu då jag är gravid! *peppar, peppar* Och jag får hoppas att det håller i sig.
Men å andra sidan har jag ännu inte fått så värst många.
En kväll hade jag dock riktig besvär av några myggbett jag hade på handen (3 st stora på ett och samma finger) och vaknade och kunde inte sova p.g.a. klådan. Har testat aloe vera, myggstift och diverse andra lindrande salvor från apoteket som inte funkar alls. Det enda som verkar ha någon effekt är att jag sätter lite ren tea tree oil på myggbetten. Brukar ta några droppar på en tops som jag "torkar" på myggbetten.
Frågade min BM om detta var okej, men hon visste faktiskt inte då hon aldrig fått den frågan förut. Men hon trodde nog att det skulle vara OK då det ändå är frågan om så sporadisk och liten användning. Googlade på det ikväll och såg läste på några ställen att det inte rekommenderas till gravida.
Men vad tror ni? Någon som fått svar på denna fråga av sin BM eller läkare? Kan det nu verkligen vara skadligt att sätta typ 1 droppe totalt (det mesta av oljan lämnar ju ändå i topsen!) på mina myggbett en par gånger i veckan???