• malikko

Tandvärk - hur lindra "gravidvänligt"?

Hjälp mig, snälla...
    Är nu i vecka 22, vill helst inte äta några smärtstillande alls, men blir tokig på en käktand som värker som bara satan.
    Antagligen behöver den rotfyllning eller annat djävulskap p.g.a. mitt slarv, men detta kan jag inte göra NU.

Vad jag förstått har Alvedon länge varit det rekommenderade värktabletten vid graviditet, MEN jag har nyligen läst nya rön som menar att detta inte heller är helt ofarligt (www.aftonbladet.se/halsa/article12653208.ab -ja, källan är Aftonbladet, men ändå). Finns det något annat alternativ?

Huskurer och tips?

• Svar på tråden Tandvärk - hur lindra "gravidvänligt"?
  • Maximus01

Men kan du inte läsa på bipacksedeln om du kan äta alvedonen . . De som har gjort alvedonen vet mer än Aftonbladet . . . .

• malikko

Mm, förvisso, men...forskning och utredningar om läkemedels biverkningar pågår ju hela tiden. <vad som anses okey ett år är helt uppåt väggarna ett annat.
    Jag är dessutom en sådan där jobbigt nojjig gravid människa som även vanligtvis är ganska skeptisk till att äta värktabletter om alternativ finns.

• Mrs Moneybags

Ring en tandläkare.
    De behandlar gravida och vet vad man kan göra.

Du ska inte lida i onödan! 

• WimZy

Corsodyl finns på Apoteket. Helt suveränt! :)

• adrift

Panodil är de väl man kan ta ?? Ja har med en jävla tandvärk å är i vecka 24, min visdomstand va de först men nu de flyttat så de e en annan tand när de kommer mat upp där .. Ja borstar så de blöder lite lätt å sköljer med munskölj å de funkar utmärkt :) panodil brus hjälpte jätte fort oxå :)

• eileme84

men varför inte gå till tandläkaren då?
    jag va där akut i helgen o dom rensade inför en rotfyllning, resten av behandlingarna har jag fått tid till den 6e juli och jag är beräknad till den 26e juli, dom sa att det inte är någon fara alls att fixa tänderna, det är därför jag skjutit upp det så länge men i helgen stod jag inte ut längre o fixade det tillfälligt. varför lida i onödan?

-ÄLskar min Son Theo-
  • malikko

Självklart kommer jag pallra mig till tandläkare, men jag orkade faktikst inte sent på fredag kväll, och jag har liksom inte tid förrän på måndag. Otajming.
    Tack för tipset, dock.

Svar på tråden Tandvärk - hur lindra "gravidvänligt"?