• Anonym (ont ont)

Ischias i kläm :(

Har så fruktansvärt ont nu asså..och den där jäkla nerven molnar och gör ont hela tiden och jag blir på så ruskigt dåligt humör och fräser av barnen hela tiden :(

Vad göra för att lindra?? Tagit ipren och två alvedon hjälper inte ett dugg..även tigerbalsam och stödband inte bättre hjälp snälla

• Svar på tråden Ischias i kläm :(
  • Anonym (ont ont)
    Ingen??
  • Cicci1984

Hur ligger den i kläm?

Är det en diskförskjutning eller nåt annat så orsakar det?

Jag har haft diskförskjutning och det är INTE skönt!!
    Fick massor med mediciner, fysiobehandling och till sist epiduralspruta i ryggen!

Sjukskriven i 5 veckor var jag..

• Anonym (ont ont)

Vet inte hur jag ska förklara men tror inte de e samma som du har det här kommer från och till nämligen.

De går från korsryggen ner på ena skinkan lite ut mot höft sen ner i ena benet...:()

• Anonym (ont ont)

AJ låter inte skönt nej..fyy

• Anonym (ont ont)

Jag bär rätt mycke då jag har ett barn med funktionshinder..och ryggen är skör och otränad med.

Fasst jag vet inte hur njag ska träna...träna med yoga men vet inte om de har hjälpt..sjukgymnastik ja jag väntar fortfarande tid till dom.

• Tullemi

Jag fick problem med ischiasnerven efter min första förlossning och det enda som hjälpte någorlunda var den hemska tabletten Tramadol. Jag var så dålig att jag grät på nätterna . Men du ska nog försöka ta reda på orsaken, TS.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Cicci1984

Men så gjorde det på mig oxå.
    Min förskjutning av disken klämde nerver i ryggen bland annat ischas nerven och mitt strålade ner i skinkan o sedan ner i benet. kunde till o med ha mina tår bortdomnade om jag till exempel suttit lite för länge osv..

Du har inte varit till läkaren??

att det kommer från och till kan bero på att nerven inte alltid är i kläm, har du märkt att det kommer om du till exempel gör/gjort nåt speciellt, till exempel suttit, böjt dig eller så??

• Cicci1984
    Tullemi skrev 2011-06-11 10:43:48 följande:

Jag fick problem med ischiasnerven efter min första förlossning och det enda som hjälpte någorlunda var den hemska tabletten Tramadol. Jag var så dålig att jag grät på nätterna . Men du ska nog försöka ta reda på orsaken, TS.

Känner igen det där.
    När jag mådde som värst hade jag Voltaren, panacod och sirdalud i en otalig kompott!
    Inte roligt!!!
  • Anonym (ont ont)
    Tullemi skrev 2011-06-11 10:43:48 följande:

Ja låter som mig har ju fött ett par barn i mina dagar :) Har tramadolan hemma men vet inte om jag vågar mig på den alls :/
  • Elea

Jag har samma. Men för mig beror det på min graviditet. 

Jag har fått Citodon utskriven, men vill helst inte ta det pga graviditeten. Ligger med värmedyna på högsta nivå, det enda som lindrar lite. 

• Anonym (ont ont)
    Cicci1984 skrev 2011-06-11 10:43:53 följande:
    Men så gjorde det på mig oxå.
    Min förskjutning av disken klämde nerver i ryggen bland annat ischas nerven och mitt strålade ner i skinkan o sedan ner i benet. kunde till o med ha mina tår bortdomnade om jag till exempel suttit lite för länge osv..

Du har inte varit till läkaren??

att det kommer från och till kan bero på att nerven inte alltid är i kläm, har du märkt att det kommer om du till exempel gör/gjort nåt speciellt, till exempel suttit, böjt dig eller så??

Nja mina tår känner jag allt så sätt..har väll kännt av benen lite men inte tänkt på de kan ju bero på att jag går mycke när jag har ont e så jag får träningsvärk av allt gående.

Har varit till läkarn förr min femte kota är lite förskjuten...vart efter första förlossningen..sen varit på sjukgymnast för några år sen..och de konstatera jag har för svag rygg som behöver tränas upp...detta med ischias är nått som kommit nu

• Anonym (ont ont)
    *Tradolan mena jag ju :/ Har 2 citodon med men hrm jag är så sjukt känslig med piller vet när jag drog ut en tand tog en halv citodon och jag däcka på de funkar ju inte när jag har barn ju :(
  • Anonym (Jag med)

Jag har också haft ichias och vet att det är fruktansvärt, min mamma är gamal sjukgymnast och gav mig tips på övningar som kan "lätta smärtan" om du lägger gid på mage, helt platt med höftbenen i marken (de ska vara i hela tiden), placerar handflatorna vid huvudet så att du kan lyfta överkroppen och svankar bakåt, försiktigt men så högt du kan, håller där ett tag och sedan släpper så kan det lindra, upprepa flers gånger men "översträck" inte ryggen bakåt, ta det lungt och försiktigt. Du kan även sitta på en stol och lägga det onda benet i vinkel över det andra, med hälen mot knät och benet ut i en vinkel, sov/vila i fosterställning med en kudde mellan knäna. Svårt att beskriva utan att visa men det gör att trycket på nerven minskar, hoppas du kan lista ut vad jag menar.Glad

• Anonym (Jag med)

Just det när du ska böja dig ner ska du röra dig som ett " i " jämt (jättejobbigt) menas att du böjer dig genom att alltid ha ryggen rak och böjer benen, vet att det är svårt speciellt när man har barn och ska plocka saker men det blir inte bättre om man fortsätter att röra sig som innan (vet av egen erfarenhet)

• Anonym (ont ont)
    Anonym (Jag med) skrev 2011-06-11 11:23:12 följande:
    Jag har också haft ichias och vet att det är fruktansvärt, min mamma är gamal sjukgymnast och gav mig tips på övningar som kan "lätta smärtan" om du lägger gid på mage, helt platt med höftbenen i marken (de ska vara i hela tiden), placerar handflatorna vid huvudet så att du kan lyfta överkroppen och svankar bakåt, försiktigt men så högt du kan, håller där ett tag och sedan släpper så kan det lindra, upprepa flers gånger men "översträck" inte ryggen bakåt, ta det lungt och försiktigt. Du kan även sitta på en stol och lägga det onda benet i vinkel över det andra, med hälen mot knät och benet ut i en vinkel, sov/vila i fosterställning med en kudde mellan knäna. Svårt att beskriva utan att visa men det gör att trycket på nerven minskar, hoppas du kan lista ut vad jag menar.Glad

Tack så mycket ska testa de :) vad åt du för smärtlindring?

Fundera på och skicka gubben så kan kan köpa voltaren kanske hjälper någelunda :/

• Anonym (ont ont)
    Anonym (Jag med) skrev 2011-06-11 11:27:32 följande:
    Just det när du ska böja dig ner ska du röra dig som ett " i " jämt (jättejobbigt) menas att du böjer dig genom att alltid ha ryggen rak och böjer benen, vet att det är svårt speciellt när man har barn och ska plocka saker men det blir inte bättre om man fortsätter att röra sig som innan (vet av egen erfarenhet)
    Hur ska jag annars träna? bra och gå och vara i rörelse? vila? Värme?
  • Anonym (Jag med)

Jag fick något muskelavslappnande utskrivet på VC, ja konstigt nog ska man röra på sig, promenera mm, det sa läkaren för till mig och det är nödvändigt att man håller sig i rörelse för att det ska bli bättre (lättare sagt än gjort när man har så ont och är så trött att man bara vill sitta ner men inte kan det )

• Anonym (Jag med)

Och du måste ändra sätten som du rör dig på, jag rör mig normalt snabbt, böjer mig ner utan att bry mig mm, jättesvårt att ändra, men nödvändigt, försök att acceptera att du inte kan göra allt lika fort längre, du borde inte bära
    så mycket men det är ju svårt när det gäller sitt barn, jag kan i allafall trösta dig med att det kan gå över, men jag hade problem med min ichias i månader och var även sjukskriven under en period, hade som du, från ryggslutet ut i skinkan och ner i benet.

• Tullemi
    Anonym (ont ont) skrev 2011-06-11 10:58:33 följande:
    *Tradolan mena jag ju :/ Har 2 citodon med men hrm jag är så sjukt känslig med piller vet när jag drog ut en tand tog en halv citodon och jag däcka på de funkar ju inte när jag har barn ju :(
    Tradolan och Tramadol (samt Tiparol) är samma verksamma ämne. En del mår illa av tabletten (50 mg). Själv kunde jag stoppa i mig höga doser utan att må dåligt eller bli tillräckligt smärtlindrad.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Anonym (ont ont)
    Anonym (Jag med) skrev 2011-06-11 12:08:47 följande:
    Jag fick något muskelavslappnande utskrivet på VC, ja konstigt nog ska man röra på sig, promenera mm, det sa läkaren för till mig och det är nödvändigt att man håller sig i rörelse för att det ska bli bättre (lättare sagt än gjort när man har så ont och är så trött att man bara vill sitta ner men inte kan det )
    Muskel avslappnande som vadå sobril typ? ja ´har har så grymt ont i benen och man vill bara sitta men går inte..hitta spikmattan nu så skönt
Svar på tråden Ischias i kläm :(