• Tetran

NÄR kan man börja träna magen efter förlossningen?

Som rubriken lyder!

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
  • Svar på tråden NÄR kan man börja träna magen efter förlossningen?
  • HannaS83

Jag vet att man kan börja träna efter 6 veckor, men ska man kanske vänta lite längre med vissa magövningar kanske...

• Frankofilen
    Tetran skrev 2011-06-11 09:28:46 följande:
    Som rubriken lyder!
    Med mitt första väntade jag i åtta veckor eftersom jag blev snittad. Med mitt andra (normal förlossning) började jag med plankan efter två veckor. Undvik övningar där du ska häva dig, t.ex. situps och hoppa inte de första veckorna. Bäckenbotten är oerhört ansträngd.

Plankan är ok. Ställ dig och räkna till 30 sekunder, vila och gör det tre gånger. Sedan ökar du tiden eftersom. Är det besvärligt och tungt minskar du naturligtvis tiden från början.

Magträning är viktigt för att undvika ryggont. Kör på! 
  • Iluna

jag som har haft svårt foglossning får inte träna alls de första tre månaderna..promenader e vad jag får ägna mig åt..vilket känns lite pissigt... så tänkte testa en sån där belly bandit, kanske de kan hjälpa till lite för att få ordning på de slappa magmusklerna efter graviditeten--

• Tetran
    Frankofilen skrev 2011-06-11 09:36:54 följande:
    Med mitt första väntade jag i åtta veckor eftersom jag blev snittad. Med mitt andra (normal förlossning) började jag med plankan efter två veckor. Undvik övningar där du ska häva dig, t.ex. situps och hoppa inte de första veckorna. Bäckenbotten är oerhört ansträngd.

Plankan är ok. Ställ dig och räkna till 30 sekunder, vila och gör det tre gånger. Sedan ökar du tiden eftersom. Är det besvärligt och tungt minskar du naturligtvis tiden från början.

Magträning är viktigt för att undvika ryggont. Kör på! 
    Pojken är nu 4 v. Ska nog börja träna då. Ikväll! Har så himla ont i ländryggen, kanske detta hjälper. Situps ska man definitivt inte göra har jag läst på många sidor. 
  • Drake

Är det inte så att plankan kan du börja göra tidigt, men situps ska du inte göra förrän dina magmuskler återgått till normalläget (alltså inte delade längre)?

• Tetran
    Drake skrev 2011-06-11 12:09:26 följande:
    Är det inte så att plankan kan du börja göra tidigt, men situps ska du inte göra förrän dina magmuskler återgått till normalläget (alltså inte delade längre)?
    Så är det nog!
Svar på tråden NÄR kan man börja träna magen efter förlossningen?