• Anonym (osäker)

Fortkörning-förlora körkortet??

Hej,

Jag var ute och körde bil häromdagen och tror jag blev tagen av en fortkörningskamera.
    Jag vet att jag körde ca 80km/h på en 50-60-väg. Vet att jag borde kollat hastigheten, men var påväg till sjukhuset pga släktning som ligger inne och ja, i all förhastighet passerade jag fartgränsen (dumt- jag vet, och oavsett vad är det inte värt vart man än ska, eller har "bråttom till"). De stod poliser vid vägkanten, men på motsatta sidan (motsatt körfält/pararella körfältet). Kan de ha fångat mig med när jag körde på kärfältet bredvid( motsatt riktning) och det är ju inte säkert, för även om de stod på andra körfältet kan de ju ha kollat båda riktningarna?
    Kan de ha fångat mig på bild? (Det är inte min bil). Och finns risken att jag blir av med körkortet isåfall? Eller kan de inte fånga mig på bild när de endast kollar hastigheten? För om de kollade "mitt" körfält och såg att jag körde över fartgränsen, borde man väl blivit stoppad isåfall?

• Svar på tråden Fortkörning-förlora körkortet??
  • Myran 08

Jag vet inte hur det är. Men jag tänkte jag skickar med en tabell OM det är så att du åkte på det. Hoppas du tänker dig för nästa gång och inte kör så fort. bara hålla tummarna nu för dig. 

korkortonline.se/fakta/boter/ 

• Smilla75

30 km över mister men körkortet, 20 km på 30 väg. Tror inte de bevakade ditt körfält och man kan bara straffas om man stoppas vid poliskontroll.

• Anonym

Stog poliserna på andra sidan körfältet så har dom inte tagit dej en polis som står tar inte kort dom har bara laser och tar inte bilar bakfrån dom kan bara mäta framifrån och dom måste dessutom stanna dej och ge en bötes lapp i handen så vidare inte du tänker över klaga..

Så du kan vara lugn du har inte åkt fast för fort körning.. 

• Anonym

körkortet kan bara dras in av en polis som mäter detta på plats. Ingen kamera kan ta din körkort med kan ge en räkning på ca 20 000.

• logg81
    Anonym skrev 2011-06-11 11:59:05 följande:
    körkortet kan bara dras in av en polis som mäter detta på plats. Ingen kamera kan ta din körkort med kan ge en räkning på ca 20 000.
    20.000 kr? Vad går du efter för bötesskala??? :-O
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym
    logg81 skrev 2011-06-11 12:00:33 följande:
    20.000 kr? Vad går du efter för bötesskala??? :-O
    Känner en som fick 18 000 i böter..
  • Anonym (osäker)

Tack så mycket!! Jag har varit oroad över detta sen dess (hände i torsdags), och jag VET att jag inte borde skyndat mig, men var redan stressad eftersom det var ett akutfall och ville verkligen inte "missa"eller inte-inte vara på plats om ni förstår vad jag menar. Men nu åker jag på semester på måndag och är orolig över detta om risken finns att jag blir av med körkortet. Men det är bra att veta, tycker också de borde ha stoppat en på plats och jag liksom VISSTE att jag klantade mig när jag såg dem stå på vägen och att jag INTE borde kört så fort/ha så brottom (ren idioti) (tar sig för skallen). jag hoppas verkligen inte det är kört för det påverkar jobbet också osv. :-/

för så länge de inte stoppade mig på plats borde de inte ha "registrerat" mig (för kollade de mitt körfält så borde de anmärkt på en ggn att jag körde för fort, och isf stoppat mig på plats ?) :/ så antagligen kollade de endast det pararella körfältet. Alltså det var två körfält i två olika riktningar (två olika vägar, men körfält som går mot två olika riktningar) och de stod liksom på andra "sidan" eller vad man ska säga, och kollade bilarna som körde emot mig (stod vid de körfältet med trafik som gick i motsatt riktning).så jag kanske kan vara lugn nu (och inte göra om samma dumma misstag- jag vet)?tack på förhand

• Anonym (osäker)

Ja, kanske blir 3200:- i böter då (om det var 50-väg och körde 30km/h över gränsen:-/).

Men är även osäker om det var 50, 60- eller 70-väg (kom från landet och var en väg som var påväg mot "stan), en väg på två körfält i samma riktning, pararellt med ett annan väg med två körfält i motsatt riktning). Men så länge de inte stoppade mig så kanske de inte mätte mitt körfält och jag kan vara lugn. (hoppas det).

• Anonym
    Smilla75 skrev 2011-06-11 11:42:45 följande:
    30 km över mister men körkortet, 20 km på 30 väg. Tror inte de bevakade ditt körfält och man kan bara straffas om man stoppas vid poliskontroll.
    Nej, inte 30 utan du måste köra 32 för fort då ryker det! Jag har både kört 30 och 32.Vid 32 rök det och det har jag fått förklarat flera gånger!
  • logg81
    Anonym skrev 2011-06-11 12:08:30 följande:
    Känner en som fick 18 000 i böter..
    I Sverige?
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym

Lasermätning kan ske både framifrån och bakifrån, MEN polisen stoppar alltid bilen på plats så om de inte stoppade dig har de inte heller mätt din hastighet.

Så högt belopp som 18 000 kr kan man inte få för en hastighetsöverträdelse - där är det penningböter som gäller och det kan inte bli så mycket utan max 4000 kr. Det måste vara dagsböter för att man ska komma så högt och det kan man som sagt inte få för hastighetsöverträdelse. Däremot för tex vårdslöshet i trafik (vilket det kan bli om man kör väldigt mycket för fort), olovlig körning, rattfylleri tex.

• Anonym

Poliser som står kan inte ta laser bakifrån. Däremot om de åker bakom dig, vilket är ovanligt.

Svar på tråden Fortkörning-förlora körkortet??