skendräktig eller?
har en tik på 1½ år som löpte för ca 2-3 månader sen!
märkte för nån dag sen att hennes juver längst ner är svullna...kan det vara skendräktighet?
har en tik på 1½ år som löpte för ca 2-3 månader sen!
märkte för nån dag sen att hennes juver längst ner är svullna...kan det vara skendräktighet?
Det kan de vara. Min tik har varit skendräktig tre ggr. Du kan testa att trycka på dom och se om det kommer mjölk. Min tik går även här hemma och gnäller utan anledning och vill inte äta när hon är skendräktig. Nu sist började hon öven bädda till valparna.
Två månader efter löpet kommer oftast skendräktigheten, (63 dgr efter löpets slut, då valparna normlat skulle komma) vår tik har löpt tre gånger och blivit skendräktig alla gånger. Hon bäddar,vill inte äta, är otroligt trött och seg och väldigt gnällig. Har haft hund hela mitt liv men aldrig varit med om en hund som är så skendräktig. Dock inga svullna juver men det har våra andra hundar fått och så har det kommit mjölk. Pälsen är klabbig och vit kring juvrerna.
det går över men kan ta lite tid. Mycket motion vid skendräktighet är viktigt, gärna ett par långa promenader per dag.
efter någon månads tid av skendräktighet har det oftast gått över för vår hund. Men det är en jobbig period, framförallt för hunden men även för en själv då vår hund blir tydligt märkt av det.
Är det väldigt jobbigt för hunden kan det vara värt att gå till veterinären och få Gallastop (reservation för stavfel) utskrivet.
hoppas det är skendräktighet...man blir så orolig..men är ju 2 juver som är svullna osså går det liksom neråt mot underlivet...inga knölar eller nåt utan bara svullet!
nu har ytterligare 2 tuttar svullnat...och idag har hon bäddat och grejjat här hemma!
räknat lite nu och hon började löpa ca den 13 mars och det höll i sig i ca 3 veckor..alltså i början på april...och om jag tänker efter så har hennes beteende pågott i ca 1 vecka...kan det stämma att hon e skendräktig då?
Min tik slutar äta när hon är skendräktig. Hon äter upp resterna som katten lämnar, men that's it. Sedan märks det direkt när skendräktigheten är över för då vräker hon i sig! Man kan ligga och sova och höra att hunden gått upp för att äta och då tänker man "jaha, där var skendräktigheten över för denna gången"
Sedan bäddar hon samt gnyr och gnäller. Vill alltid vara intill husse eller matte (eller båda), ligger i sängen och sover hela natten vilket hon aldrig gör annars osv.
När hennes skendräktighet börjar gå över så börjar hon "brottas". Hon vill busa och så buffar hon och stångas med armen (i princip alltid på mig) och så "gnager" hon på mig med framtänderna. Jag tycker att det känns som ett dominansbeteende, men jag vet inte varför hon gör som hon gör.
Hej, Min tik har oxå stora juver och det kommer mjölk från dom också, men kan hon vara skendräktig när hon löpte sista gången i maj ? Hon har även röda prickar på dom längst ner också, nu när vi var hos vet och tog prover så visade de sig att hon även har fått livmodesinflamtion :( Kan de beropå hennes skendräktighet ?