• s ka

Sitta själv vid 5månader

Vår dotter som precis har blivit 5 månader har börjat att sitta själv men ibland "tippar" hon framåt så att hon blir liksom dubbelvikt. Någon som vet om detta är farligt för rygg eller liknande? Eller kan hon sitta med kuddar runt sig och leka utan att det gör något att hon tippar framåt?

• Svar på tråden Sitta själv vid 5månader
  • Labolina3

tror att det är lugnt! Bra m kuddar!!!

• förvirrande

Nej, det kan absolut vara skadligt för hennes rygg. Om hon tippar är hon verkligen inte klar att sitta själv.
    Bort med kuddarna och låt henne ligga på mage tills hon själv kan sätta sig upp - då är hon stark nog

• Bonanza
    förvirrande skrev 2011-06-11 21:19:57 följande:
    Nej, det kan absolut vara skadligt för hennes rygg. Om hon tippar är hon verkligen inte klar att sitta själv.
    Bort med kuddarna och låt henne ligga på mage tills hon själv kan sätta sig upp - då är hon stark nog
    Fast många barn sitter ju stadigt många många månader innan de kan sätta sig själva. Så kravet för att sitta är inte att de ska kunna sätta sig själva.

Däremot, om TS barn tippar över efter en kort stund, eller ifall hon inte sitter stadigt utan lutar framåt osv så är det för tidigt för att sätta henne upp.
  • trassan

står att hon sitter själv men att hon ibland tippar.
    Låt henne sitta så länga hon orkar dvs till hon tippar sen får hon ligga ner på mage eller rygg och vila så inte ryggen bli förstörd.
    Gör själv så med min son som också precis blivit 5 månader . Pratade med bvc om det och hon trodde inte att det skulle påverka utan snarare stärka musklerna lite. Men är du så osäker bör du inte fråga på familjeliv utan ringa ditt bvc på måndag Glad

• förvirrande
    Bonanza skrev 2011-06-11 21:22:28 följande:
    Fast många barn sitter ju stadigt många många månader innan de kan sätta sig själva. Så kravet för att sitta är inte att de ska kunna sätta sig själva.

Däremot, om TS barn tippar över efter en kort stund, eller ifall hon inte sitter stadigt utan lutar framåt osv så är det för tidigt för att sätta henne upp.
    Jo, om man ska hårddra det är det så att de inte ska sitta förrän de själva kan komma dit. MEn idag har många väldigt bråttom med att bebisarna ska sitta så man "tränar" dem till det alltför tidigt. Resultatet blir då att fel muskelsystem tränas och kan ge problem i framtiden. Inte hos alla självklart men risken är överhängande. För att stärka den muskelkorsett som gör oss starka och stabila är den optimala träningen att ligga på mage.

Visst kan man ju låte dem sitta kortare srunde vid exempelvis matning e.dyl. Och med kortare stunder menar jag en kvart ungefär åt gången.
  • Bonanza
    förvirrande skrev 2011-06-11 21:30:18 följande:
    Jo, om man ska hårddra det är det så att de inte ska sitta förrän de själva kan komma dit. MEn idag har många väldigt bråttom med att bebisarna ska sitta så man "tränar" dem till det alltför tidigt. Resultatet blir då att fel muskelsystem tränas och kan ge problem i framtiden. Inte hos alla självklart men risken är överhängande. För att stärka den muskelkorsett som gör oss starka och stabila är den optimala träningen att ligga på mage.

Visst kan man ju låte dem sitta kortare srunde vid exempelvis matning e.dyl. Och med kortare stunder menar jag en kvart ungefär åt gången.
    Det är ju inte att träna att sätta ett barn på golvet, se att barnet sitter stadigt och låta barnet sitta så mycket det vill, n'est ce pas?

Däremot är det att träna att sätta barnet innan de kan sitta, utöka tiden, bulla upp med kuddar osv osv. Där håller jag med dig.
  • förvirrande
    Bonanza skrev 2011-06-11 21:33:14 följande:
    Det är ju inte att träna att sätta ett barn på golvet, se att barnet sitter stadigt och låta barnet sitta så mycket det vill, n'est ce pas?
    Att introducera "sitta" innan barnet själv lärt sig det tycker jag är att träna. Det barnet inte vet vet vill det inte ju ?
    Det är ju den vuxne som visar och lär barnet att alternativet sitta finns och eftersom man ser såååå mycket mer när man sitter kommer hon att föredra det såklart. nést ce pas?

Även fast muskler o dyl 'inte är klara att hålla ryggen upprät. 

Kotorna i den lilla lilla ryggen är inte hårda nog ännu, precis som resten av det lilla skelettet, och kan vid stor otur deformeras och ge tillfälliga eller bestående men på både diskar, nerver och såklart kotor.
  • Natulcien
    förvirrande skrev 2011-06-11 21:42:23 följande:
    Att introducera "sitta" innan barnet själv lärt sig det tycker jag är att träna. Det barnet inte vet vet vill det inte ju ?
    Det är ju den vuxne som visar och lär barnet att alternativet sitta finns och eftersom man ser såååå mycket mer när man sitter kommer hon att föredra det såklart. nést ce pas?

Även fast muskler o dyl 'inte är klara att hålla ryggen upprät. 

Kotorna i den lilla lilla ryggen är inte hårda nog ännu, precis som resten av det lilla skelettet, och kan vid stor otur deformeras och ge tillfälliga eller bestående men på både diskar, nerver och såklart kotor.
    Fast om man bara låter barnet ligga ner hela dagarna, hur ska det då kunna lära sig att sätta sig/sitta?
    De flesta barn kan ju inte komma till sittande ställning själva förrän runt 8-9 månader, och då har ju de flesta kunnat sitta stadigt i 2-3 månader.
    Man märker ju dessutom på barnet om det börjar bli trött på sittandet, åtminstone gör jag det på min son. Och då får han ligga ner.
    Om man inte tränar sina muskler så blir de aldrig starka nog. Träning ger muskelstyrka.
  • förvirrande
    Natulcien skrev 2011-06-11 21:58:22 följande:
    Om man inte tränar sina muskler så blir de aldrig starka nog. Träning ger muskelstyrka.
    Precis!
    Träning ger färdighet. Och genom att ligga på mage och leka tränas de muskelsystem som senare används vid sittande. Att tumla runt på golvet ger all träning en liten behöver. Grundläggande uppbyggning...
  • mamma 10
    Natulcien skrev 2011-06-11 21:58:22 följande:
    Fast om man bara låter barnet ligga ner hela dagarna, hur ska det då kunna lära sig att sätta sig/sitta?
    De flesta barn kan ju inte komma till sittande ställning själva förrän runt 8-9 månader, och då har ju de flesta kunnat sitta stadigt i 2-3 månader.
    Man märker ju dessutom på barnet om det börjar bli trött på sittandet, åtminstone gör jag det på min son. Och då får han ligga ner.
    Våran dotter klarade bra själv att sätta sig upp, börja krypa, stå osv osv, utan att vi "tränat" henne! Hon var dessutom väldigt tidig. Jag tror att det är allra bäst att låta bebisarna träna själva och att inte skynda på, genom att sätta dem upp eller så, innan de själva börjar.
    Däremot om en bebis inte självmant gör dessa försök, DÅ kanske man måste hjälpa till lite på traven? Men inte annars. Det tror jag kan göra mer skada än man tror..
Svar på tråden Sitta själv vid 5månader