• beccagranen

Reklamation på Ikea?

Köpte ett soffbord för 900kr på Ikea i höstas (7mån sedan). Nu har hela laminaten på kanten lossnat, och två av benen är krokiga redan efter 2-3veckor. Kan man reklamera ett laminatbord, pga laminaten släppt? Har kvitto på det, någon som erfarat likande?

• Svar på tråden Reklamation på Ikea?
  • marmik

Min erfarenhet är att Ikea är ganska bra när det gäller reklamationer, men efter sju månader vet jag inte...

• Nalle har ett blått hus

Det går alldeles utmärkt att reklamera... Vi hade också ett laminatbord där ena benet gick sönder i fästet och laminaten släppte på ena kanten... Vi tog bilder, mailade till deras reklamationsavdelning och fick ett nytt bord och när det hämtades lämnade vi det felaktiga. 

Har även reklamerat en badrumshylla som tappade all färg när den blev fuktig och förstörde plastmattan med färgen och fick då ut både för möbeln och för utbyte av våtrumsmattan... typ 10 000:- så jag har aldrig upplevt att det är några problem med reklamationer på Ikea. 

• Videli

Ja IKEA är toppen på reklamationer. Vi köpte IKEA dyraste soffgrupp som skulle ha bättre kvalité på sitt tyg. Den var usel och blev jätteful inom ett år. Vi fick lämna tillbaka hela soffan + fåtölj utan problem

• beccagranen

Okej, då kan det vara värt resan dit! :)
    Tror ni man får ett nytt bord, tillgodokvitto eller pengarna tillbaka?
    Tycker inte dom har några andra soffbord som skulle passa in här, och känner mig inte allt för sugen på ett lika dant igen.

• MissMurrig
    beccagranen skrev 2011-06-11 21:35:23 följande:
    Okej, då kan det vara värt resan dit! :)
    Tror ni man får ett nytt bord, tillgodokvitto eller pengarna tillbaka?
    Tycker inte dom har några andra soffbord som skulle passa in här, och känner mig inte allt för sugen på ett lika dant igen.
    Har du kvitto bör du ha rätt till pengarna tillbaka.
  • Videli
    MissMurrig skrev 2011-06-11 21:31:02 följande:
    Det går bra, men ha kvittot med. Annars går det inte... 
    Jodå det går, vi hade inget kvitto kvar men fick alla pengarna tillbaka utan problem.
  • MissMurrig
    Videli skrev 2011-06-11 21:38:41 följande:
    Jodå det går, vi hade inget kvitto kvar men fick alla pengarna tillbaka utan problem.
    Tur, för en tjej fick inte ens byta en kudde när den hade gått sönder, hon ville bara ha en likadan. Men hade inte kvittot. Tycker det var helt fel, men de hade tydligen rätt att göra så...? Jag jobbade på Ikea då.
  • SoStylish
    MissMurrig skrev 2011-06-11 21:40:53 följande:
    Tur, för en tjej fick inte ens byta en kudde när den hade gått sönder, hon ville bara ha en likadan. Men hade inte kvittot. Tycker det var helt fel, men de hade tydligen rätt att göra så...? Jag jobbade på Ikea då.
    Man ska kunna bevisa att kudden är köpt på Ikea och det borde ju inte ha varit så svårt så hon borde absolut fått byta till en ny.
  • MissMurrig
    SoStylish skrev 2011-06-11 21:43:58 följande:
    Man ska kunna bevisa att kudden är köpt på Ikea och det borde ju inte ha varit så svårt så hon borde absolut fått byta till en ny.
    Ja det tycker jag med. Kanske var en grinOlle i Återköp den dagen.... Vi hade fortfarande den kudden kvar i sortimentet och hon ville ju itne ha pengarna tillbaka, vilket jag hade förstått att man inte kunde få. MEN, en anledning, är nog att de ville vara säkra att hon inte köpt den för typ halva priset i fyndhörnan. Då skulle hon kunna betalat halva priset för en trasig kudde på Fynd, och sedan kommit in nästa dag.. eller samma dag och påstått att hennes kudde hade gått sönder hemma på ett par dagar men att hon inte hade kvittot. Då skulle hon få en ny för halva priset... 
    Om ni fattar min tankegång... 
  • IMB

Köpt en resårbotten Sagvåg  fast, 160x200. Betalade transport till bostaden 699kr. Sängen kom på avtalad dag. Upptäckte att jag behövde ben till sängen, åkte till IKEA, köpte ben som jag samtidigt fick info, att det behövdes stödben i mitten på sängen. På stödbenet var det leverans i maj , försäljaren på sovrumsavd. sa att jag skulle palla upp sängen med böcker i mitten på så länge, det är inte lätt att krypa under en säng som är 20 cm. hög. Efter jag provat sängen upplevde jag den för hård, har rätt att lämna tillbaka sangen , det är 90 dagar provtid. Åkte igen till IKEA, fick besked att sängen skulle hämtas , en dag bestämdes tid 13.00-19.00. Var hemma, ingen kom , ingen ringde den tiden. Kontaktade IKEA , väntade i tel. C:.a 45 min. . en ny dag bestämd, för att hämta sängen kostar igen 699 kr. Skulle jag köpt en annan säng skulle jag ytterligare betala 699kr. Transportkostnader skulle kosta mig 2097 kr.Inga pengar betalas tillbaka, fick ett tillgodokvitto. Tänk Er för innan IKEA skall transportera varor till hemmet Jag har ingen tillit för IKEA, tyvärr. har tidigare varit en nöjd kund.

Svar på tråden Reklamation på Ikea?