• HebbeCF

Kärleksbrev

Skapade samma tråd för några dagar sedan i en annan del av forumet, men det verkar gå segt att få svar där, så jag provar här i stället, även om det kanske inte riktigt, riktigt är rätt ställe. :P Mod får väl stänga eller flytta eller vad som känns lämpligt i så fall.

"Titeln är en aning missvisande då det jag planerar att göra inte riktigt är ett kärleksbrev. Det var tänkt att vara det från början men jag har ändrat mig.

Jag går sista året på gymnasiet och har varit lite förtjust i en av mina lärare ett tag. Jag beundrar henne som person väldigt mycket och känner att jag hellre vill lära känna henne utan föresatsen att försöka få omkull henne.
    Jag känner att eftersom det är sista året på gymnasiet och troligtvis aldrig kommer träffa speciellt många därifrån igen tänkte jag att jag gör ett försök - vad har man att förlora egentligen? :P

Det fräckaste vore ju att rakt ut säga det till henne, men jag tror inte jag vågar det faktiskt. (jag vet, fegis :P)
    Så jag tänker lämna henne ett brev, med nåt i stil med "070-xxxxxxx, ring mig".
    Jag har även tänkt skriva några citat. Det är väl lite flummigt kan jag själv hålla med om, men jag vet själv att dom är relevanta.

Tycker ni jag ska skippa citaten och i stället skriva rakt ut vad jag vill säga?
    Om ni hade fått nåt sånt här brev, vad hade ni velat att det stod?"

• Svar på tråden Kärleksbrev
  • Lollo36

Ja, jag tycker du ska skippa citat. Vill du skriva något så skriv rakt ut, precis det DU vill säga. Jag har lite svårt att tänka mig in i situationen att jag är din gymnasielärare så jag avstår från att råda dig närmare vad du bör skriva. Men du bör kanske ha i åtanke att hon måhända inte delar din önskan att lära känna varandra bättre och skriva på ett sådant sätt att ingen av er känner er jättepinsamma efteråt om hon skulle avstå.
    Lycka till! Solig  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Jie)

Jag tycker du ska drämma till med ett riktigt brev istället för ett kort telefonförslag, vilket jag tror hon avböjer vänligt men bestämt. 

Jag tycker det är viktigt att du främst framhåller att hon varit viktig för dig, och får en träff att vara så lättsam och "with no strings attached" som det bara går. Dvs visa att du känner varmt för henne, men väntar dig i princip inget tillbaka - ditt kärleksbrev får kläs i ett avskedsbrevs skepnad, för att hon öht ska våga ta steget att gå med på en kopp kaffe på stan med dig. Jag tror det är MYCKET ovanligt att en gymnasielärare ingår kontakt med en (fd) elev på detta sätt och därför måste du nog vara lite klurig om du öht ska få henne att gå med på något sådant. Får du med henne på ett fik får du ju se om det öht finns någon möjlighet till fortsatt kontakt. Var beredd på att ha tålamod! Kanske du kan fråga om det går bra att maila henne i höst och berätta hur det går, det borde inte kännas alltför konstigt för henne. Eller om ni har något gemensamt intresse så kan du ju maila om det. 

Här nedan är ett förslag, varsågod och lycka till! Berätta hur det går!

"Hej x,

Nu när jag slutar på x-skolan känner jag att jag vill skriva några rader till dig. Vi kanske aldrig mer ses och då du varit en viktig person för mig tänker jag att det kanske är bra att tala om det. Jag hoppas  du tar detta på rätt sätt.

Du är en förebild för många elever, det tror jag att du vet redan. Du har gjort det tydligt för många av oss vilka egenskaper som är viktiga att ha och att visa mer av, och du har stärkt många av oss på ett ovärderligt sätt inför resten av livet.

För min del har du gjort mer än så. Du har verkligen rört mig i mitt innersta på ett sätt som jag funderat mycket över vad det kan betyda. Du kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta. Dig kommer jag alltid att minnas och se tillbaka på med glädje och värme.

Nu slutar jag på skolan och nästa termin ska jag xxx. Det är ingen större risk att jag kommer att springa på dig på gatan här i stan inom närmsta tiden, och därför undrar jag om jag som avslutning skulle kunna få bjuda dig på en kopp kaffe någon dag i sommar? Jag flyttar först i augusti och om du överhuvudtaget kan tänka dig en kort stund på ett kafé, spelar det ingen roll för mig när det blir - jag sommarjobbar här i stan och kan anpassa mig efter din semester/dina tider.

Jag hoppas som sagt att du tar detta på rätt sätt och inte känner något obehag över mitt förslag. Skicka mig ett mail eller ring på xxx, så vet jag.

Oavsett om du vill ses på en kopp kaffe eller inte, önskar jag dig allt gott framöver och sänder dig mina innerligaste tack för den tid som varit.

Varma hälsningar,
    xx" 

Svar på tråden Kärleksbrev