• Anette91

stora spartråden!

Här finns många småtrådar om 'fattig'a som vill spara och folk som har köpstopp m.m. här kan vi samlas alltihopa är min tanke Drömmer Hoppas på både bra o smarta spartips FlörtSolig

• Svar på tråden stora spartråden!
  • Anette91

> Puffar <
    Mitt första spartips köp toabal/hushållspappersbal och dela på 2.
    Ica maxi har för 89kr en toabal o de blir 44kr var, 36rullar, räcker länge ;)
    Inte de bästa pappret men funkar klockrent ändå =D

Även att ta ut pengarna och ha veckopeng om man är säker på att de funkar..
    själv har jag en testperiod nu efter skatten kom o de funkar sådär men de går ganska bra ändå, man får bättre koll iaf på vad man har för peng varje dag/varje vecka =/

Dock kanske lätt för mig som ensam men jag lever på 500kr/v o de har funkat nu första veckan någorlunda, hade några extra hundringar på plus som jag oxå tagit ut men borde haft kvar på kontot som jag oxå har spenderat men så blir de ibland, ajabaja!

Storhandling är ett + oxå. Varje vecka eller var tredje dag om man har tillgång till bil =D
    Även smidigt att åka runt o ta alla butikers extrapriser Ica Maxi, willys, Coop, Citygross, Netto, Lidl..
    Det sparar man på i längden tror jag ;)

• sagogryn

Jag tror det finns några sådana här trådar. Kanske bäst att samla alla tips i en tråd?

• Anette91
    sagogryn skrev 2011-06-12 19:01:50 följande:
    Jag tror det finns några sådana här trådar. Kanske bäst att samla alla tips i en tråd?
    Finns inte många såna trådar längre, dem har försvunnit om jag inte minns fel =/
    Knasigt är det iaf, men finns ingen "stora spartråden" iaf så därför jag tänkte lägga allt i denna men visa sig visst var ointressant =/
  • Jazzness
    Anette91 skrev 2011-06-12 00:31:49 följande:
    Mitt första spartips köp toabal/hushållspappersbal och dela på 2.
    Ica maxi har för 89kr en toabal o de blir 44kr var, 36rullar, räcker länge ;)
    Inte de bästa pappret men funkar klockrent ändå =D
    Bra tips faktiskt! Det ska jag ta med mig. :)

Mitt tips blir att istället för att alltid köpa med sig en platspåse när man handlar så kan man ta med sig en gammal och återanvända. Sen istället för att använda "vanliga" platspåsar som soppåsar så kan man använda avfallspåsar från Willys/eldorado. De är jättebilliga(kommer dock inte ihåg priset exakt, men typ 3 kr för 25 påsar)
  • Anette91
    Jazzness skrev 2011-06-13 09:58:22 följande:
    Bra tips faktiskt! Det ska jag ta med mig. :)

Mitt tips blir att istället för att alltid köpa med sig en platspåse när man handlar så kan man ta med sig en gammal och återanvända. Sen istället för att använda "vanliga" platspåsar som soppåsar så kan man använda avfallspåsar från Willys/eldorado. De är jättebilliga(kommer dock inte ihåg priset exakt, men typ 3 kr för 25 påsar)
    Tack så mycket jag har själv köpt tygpåsar eller så kör jag med stora väskor egentligen ska man använda ryggsäck men de är jag dålig på men har sparat mycket tror jag av att inte köpa platspåsar jämt och har man ytterst lite, kanske lunch ifrån ica så kan de räcka att ta en sån gratis liten genomskinlig fruktpåse typ istället för 2kr för en stor ^^ .. Har du hungriga barn eller är själv hungrig när du handlar så om de finns smakprov gå runt o ta av dem flera ggr kanske dessutom har vissa butiker iaf här har coop o maxi kanske willys oxå att man kan ge en banan till barnen då får dem lite i sig o du slipper köpa en yoggi eller nåt extra som borde skippas ;)

Lycka till med att spara :D
  • Frontline
    Anette91 skrev 2011-06-13 13:29:41 följande:
    Har du hungriga barn eller är själv hungrig när du handlar så om de finns smakprov gå runt o ta av dem flera ggr

Lycka till med att spara :D
    HAHA det är fan i mig höjden av snålhet...
    Springa runt i affären och sno åt sig lite småäta bara för man är hungrig, ja mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anette91
    Frontline skrev 2011-06-13 16:24:15 följande:
    HAHA det är fan i mig höjden av snålhet...
    Springa runt i affären och sno åt sig lite småäta bara för man är hungrig, ja mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur...
    Det är väl inget fel att mätta tomma magar, dem står ju där för att de ska ätas inte att man ska ignorera det, i en stor mataffär finns ibland flera smakprover på samma dag varför inte då gå runt o prova samma sak två tre ggr innan man bestämmer sig t.ex. ? =/

Ett annat spartips är att titta på 1/2 priset hyllorna =D Idag på coop fanns de t.ex falukorv ifrån 16kr, en "hel rundel" skitbilligt när de inte ens är kilopris då ;)
  • Chrome

Har man lån kan det finnas en hel del att spara på att lägga om lånen. Vi ringde SBAB förra veckan för att se om de var villiga att lösa ett par andra lån så att vi får ett lån istället för flera mindre, och det visade sig att vi kunde få ned räntan på sämsta lånet med 3.7 procentenheter! Det innebär i praktiken flera tusen kronor mindre i månaden för oss.

Att byta till ett billigare boende är också ett bra spartips. Det kostar en del att flytta, men vi räknade ut att vi sparat in flytten på tre månader.

Veckohandlar man kan man höra efter om det finns andra i närheten man kan handla åt för en slant.

Se över fasta kostnader som försäkringar, TV, internet, telefon och sånt, där kan finnas både hundralappar och tusenlappar att spara.

Gröna fingrar? Ta sticklingar, driv upp dem en bit och sälj.

• Anette91
    Chrome skrev 2011-06-13 20:27:35 följande:
    Har man lån kan det finnas en hel del att spara på att lägga om lånen. Vi ringde SBAB förra veckan för att se om de var villiga att lösa ett par andra lån så att vi får ett lån istället för flera mindre, och det visade sig att vi kunde få ned räntan på sämsta lånet med 3.7 procentenheter! Det innebär i praktiken flera tusen kronor mindre i månaden för oss.

Att byta till ett billigare boende är också ett bra spartips. Det kostar en del att flytta, men vi räknade ut att vi sparat in flytten på tre månader.

Veckohandlar man kan man höra efter om det finns andra i närheten man kan handla åt för en slant.

Se över fasta kostnader som försäkringar, TV, internet, telefon och sånt, där kan finnas både hundralappar och tusenlappar att spara.

Gröna fingrar? Ta sticklingar, driv upp dem en bit och sälj.
    Tack för dina tips.
    Najs att du fick fixat dina lån, funderar i sommar att ta lån för jag klarar mig inte annars men vet inte =/
    1500kr på 2mån ska jag leva på =/
    Att flytta är min tanke men komplicerat .. dessutom påväg till kronofogden så då kan man kanske ändå inte få nån ny lya så får se hur de funkar med det =/
    Tyvärr har jag väldigt dyra kostnader på internet försäkringar m.m. men kan inte göra så mycket åt det tyvärr =/
    Kan inte ta abonnemang sen tidigare kronofogden som ännu är en prick och därför får jag köra med kontantinternet för 219kr/mån (tidigare 249) så för mig är det positivt att de sänkt priset iaf.
Svar på tråden stora spartråden!