• Lady32

Du som gått ner ca 20 kg (eller mer) - HUR gjorde Du??

Ja, som rubriken lyder, så undrar jag helt enkelt hur ni gjort, ni som gått ner ca 20 kg eller mer?? Ska själv ta tag i min viktminskning nu, men velar fram och tillbaka mellan olika metoder, som alla verkar vettiga på sitt sätt. *Förvirrande* Jag behöver nu få höra några solskenshistorier från er som faktiskt lyckats med denna enorma bedrift, och som nu sitter med facit i hand.. Behöver inspiration och motivation!

Svara gärna på följande frågor:
    1. Hur mycket gick du ner?
    2. Med vilken metod?
    3. Hur länge pågick din "viktminskningsresa", alltså hur lång tid tog det att gå ner kilona från fråga 1..

PS: Jag är dock inte ute efter någon redogörelse för hur fettförbränning eller viktminskning fungerar i teorin, då jag redan besitter denna kunskap i rätt omfattande grad. Mitt problem är inte den teoretiska kunskapen, utan snarare att denna kunskap inte verkar fungera i praktiken...på just MIG. Har dock hjälpt rätt många andra att gå ner i vikt, men som sagt: för mig funkar det inte. Hittills..Får prova vidare, helt enkelt. Det SKA funka, på något sätt..

• Svar på tråden Du som gått ner ca 20 kg (eller mer) - HUR gjorde Du??
  • Veronica 223

Gick upp 32 kg min första graviditet. Massor av motion och mindre mat och absolut inget socker eller fika/bullar/godis/chips. Så enkelt är det!

• Lady32
    Veronica 223 skrev 2011-06-12 00:23:57 följande:
    Gick upp 32 kg min första graviditet. Massor av motion och mindre mat och absolut inget socker eller fika/bullar/godis/chips. Så enkelt är det!
    Okej... Ja, det låter ju vettigt, är inne på samma linje själv. Gick du alltså ner alla 32 kilon? På hur lång tid? Hur ofta tränade du och vad?
  • L E A

Svar: 26,4 kg

2. Med vilken metod?

Svar: Xtravaganza

3. Hur länge pågick din "viktminskningsresa", alltså hur lång tid tog det att gå ner kilona från fråga 1.

Svar: Började 10 januari 2010. Den 1 april 2010 hade jag gått ner 20 kg. Har sen dess fram till nu gått ner yttligare 6,4.
  • Lady32
    L E A skrev 2011-06-12 00:26:05 följande:

Svar: 26,4 kg
    2. Med vilken metod?

Svar: Xtravaganza

3. Hur länge pågick din "viktminskningsresa", alltså hur lång tid tog det att gå ner kilona från fråga 1.

Svar: Började 10 januari 2010. Den 1 april 2010 hade jag gått ner 20 kg. Har sen dess fram till nu gått ner yttligare 6,4.
    Xtravaganza är, om jag inte minns helt fel, en VLCD? Alltså en diet baserad på väldigt lågt kaloriintag (runt ca 800kcal/dygn), där maten består av shaker/soppor/bars? Som Cambridgekuren, Allevo mfl. Ja, jag har provat det med.. (Cambridge) Dock inte alls med samma glimrande resultat som du fick! Stort grattis!

Gick du "ren kur" då, hela tiden?? Från 10 jan till 1 april?? Jisses, vilken självdisciplin du måtte ha, i så fall! Jag fixar inte ren kur i mer än någon vecka tyvärr, jag blir helt deprimerad och förlorar viljan att leva.. Måste hitta något annat sätt, som inkluderar MAT!
  • Veronica 223
    Lady32 skrev 2011-06-12 00:25:43 följande:
    Okej... Ja, det låter ju vettigt, är inne på samma linje själv. Gick du alltså ner alla 32 kilon? På hur lång tid? Hur ofta tränade du och vad?
    Jag gick inte ner alla, men ner till 53 i alla fall, på ca 7 månader. I början gick det fort, men när jag kom ner under 60 gick det lite långsammare. Jag red (har egen häst) 4-6 dagar /veckan, gick långa prommisar med hunden varje dag och joggade ca 3 dagar/vecka. 1 dag/vecka vattenaerobics.
  • L E A
    Lady32 skrev 2011-06-12 00:32:45 följande:
    Xtravaganza är, om jag inte minns helt fel, en VLCD? Alltså en diet baserad på väldigt lågt kaloriintag (runt ca 800kcal/dygn), där maten består av shaker/soppor/bars? Som Cambridgekuren, Allevo mfl. Ja, jag har provat det med.. (Cambridge) Dock inte alls med samma glimrande resultat som du fick! Stort grattis!

Gick du "ren kur" då, hela tiden?? Från 10 jan till 1 april?? Jisses, vilken självdisciplin du måtte ha, i så fall! Jag fixar inte ren kur i mer än någon vecka tyvärr, jag blir helt deprimerad och förlorar viljan att leva.. Måste hitta något annat sätt, som inkluderar MAT!
    Xtravaganza har tre olika program som man kan följa beroande på hur fort man vill se resultat. Jag valde den snabba vägen just som du beskriver med 3 soppor per dag. jag körde i 13v tror jag på bara det och sen trappade jag upp. Nu äter jag enligt 3 rikitga mål om dagen samt 2 mellanmål som ibland består av en shake eller bars.

Jag behövde se snabb förändring för att känna motovation så detta var rätt för mig. Deras mentala träning hjälpte mig massor fast jag i början trode att jag gått med i någon sekt. Idag har jag förändrats mentalt som bara den. Mitt förhållande till mat är helt annorluda och jag försöker göra bra val. Att jag äter 5 gågner per dag är bara det ett stort steg i min förändring. Innan åt jag 2 gånger per dag oftast allt för mycket och utan att tänka på vad jag åt.

Idag kan jag äntligen springa vilket jag inte kunnat göra på 20 år!!! Det är hur stort som helst. Jag har gått ner mer än min son ( 6½ år) väger! Kan inte fatta det själv. Nu har jag storlek 40 iställer för 48/50 eller 52/54 som jag haft innan.

Du kan gå på halvfart eller så kan du gå på deras xtralätta. Då äter du mat kombinerat med shakes eller så äter du mat men enligt deras metod.
  • Lady32
    Veronica 223 skrev 2011-06-12 00:35:26 följande:
    Jag gick inte ner alla, men ner till 53 i alla fall, på ca 7 månader. I början gick det fort, men när jag kom ner under 60 gick det lite långsammare. Jag red (har egen häst) 4-6 dagar /veckan, gick långa prommisar med hunden varje dag och joggade ca 3 dagar/vecka. 1 dag/vecka vattenaerobics.
    Vad vägde du "från början", alltså inklusive de 32 kilona du hade gått upp? Hmm..jag verkar rörig nu tror jag.. Vad jag vill veta är egentligen hur mycket du gick ner, allt som allt, under de där 7 månaderna. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur lång tid jag bör räkna med att det kommer att ta för mig att gå ner ca 20 kg, genom regelbunden träning, minimerat sockerintag osv., dvs. utan någon egentlig "diet". Bara sk. "sunt förnuft". Har aldrig riktigt gett det en ärlig chans tidigare, känner jag nu. Men samtidigt tillhör jag inte dem som orkar hålla på i all oändlighet, utan synbara och mätbara resultat. Det måste hända nåt rätt snabbt trots allt, annars lessnar jag.. Svår kombination det där: att det ska gå snabbt, men samtidigt vara sunt och hållbart.. Svält = snabbt. Dock inte varken sunt eller hållbart..
  • Veronica 223

Jag vägde 48 kg innan jag blev gravid, och 80 kg när jag var höggravid. Så jag gick upp 32 kg,och gick sen ner 27 av de 32, men de 5 extra kilona gjorde inget tyckte jag. 
    Ett lätt sätt är att göra en stor sallad till varje måltid, och lägg på den först på tallriken och låt den fylla halva. Ta sen maten på den andra halvan tallrik. Skalldu träna hårt behöver du kolhydrater, men vill du inte träna kanske GI diet är ngt för dig?

• Lady32

LEA: Åhhh...det låter så frestande att ge det ett nytt försök...dessa pulverdieter.. Speciellt när man läser om andras snabba resultat, så känner man onekligen att "vad är väl ett par månader av mitt liv, om jag sedan nått mitt mål och får vara smal.."?? Men sen kommer verkligheten: varje dag känns ju som en månad, när man inte kan tänka på annat än kladdkakor, stekar och mackor! Eller ens ett knäckebröd..utan pålägg! Bara något att tugga på, vad som helst, i princip. Bark...?? Dessa shaker och soppor...puuuh..jag klarar det inte bara. Och SOM jag stör mig på det! Jag önskar så att jag bara kunde gilla läget och köra en ren kur på några månader.. Som ni andra verkar klara. Men jag fixar det inte.

Tillhör nog dem som måste träna som en galning, äta yttepyttesmå portioner och springa åt andra hållet så fort jag ens ser skymten av socker.. Kul liv... Speciellt nu på sommaren. Men jag kan inte vänta längre, måste komma igång. Går upp hela tiden. Detta är inte hållbart en sommar till. Känner mig som en strandad valross..

Svar på tråden Du som gått ner ca 20 kg (eller mer) - HUR gjorde Du??