• Älvira

Ska kola koka på låg värme lång tid eller koka på hög värme kort tid??

Jag undrar om man ska låt smeten koka på ganska låg värme under en längre tid, eller ska den fortast möjligt upp till ca 120-125 grader??

Har bränt en kastrull nu, snyft...

• Svar på tråden Ska kola koka på låg värme lång tid eller koka på hög värme kort tid??
  • April Mamma

Gick in och sökte på "nätet" men hittar inget bra svar....

Jag kokade knäck nyligen och då kokade jag på svag värme i ca 1 h.(hade hög värme från början sedan sänkte jag ner till 2:an)
    Knäck är ju typ som kola...jag tror att har man för hög värme så blir det bara bränt som sagt Ts

Baka på...

• UlrikaH

jag kör tills termometern visar 120 grader...om det nu tar 10 min, 20 min eller 2 timmar spelar ingen roll. Beror ju på kastrullen och spisen! Huvudssaken är att man når rätt temp.

Lycka till!

• shitvadjaghatar

jag kokar min kola på 2:an i ca 2-2,5 timmar.

Men det är en "sockrig" fudgeliknande variant.
    Men jag skulle tippa på låg värme länge.

• Catha82

låg värme tills den blir rätt temperatur.
    Gör INTE som jag gjorde när jag var 16 och skulle koka kola. Det stog "koka upp under lock tills temperaturen visar 120 grader, ca 15 min" Jag, dum som jag var, satte på locket, drog inte ner från högsta värmen till lägsta,,och gick in i ett annat rum! När jag kom in tio min senare kom det tjock svart rök från grytan och hela grytan var sönderbränd!

• Älvira

Hej tjejer!

Tack för era svar!

Jag håller just nu i skrivande stund på med mitt andra försök till kola..

Än så länge ingen katastrof

Tror jag kör på "långkok", dvs koka på svag värme men under lång tid, det känns mest safe!

Svar på tråden Ska kola koka på låg värme lång tid eller koka på hög värme kort tid??