• Anonym (skakis)

skakar ofrivilligt i kroppen....rädd!! Är jag sjuk?

Förstår inte vad som händer med mig. Har börjat få jätte mycket skakningar i kroppen. Helt ofrivilliga. I natt vaknade jag och hade nästan ingen kontroll över mina armar och överkropp, skakade jätte mycket och det var grymt obehagligt. Jag märker av det när jag sitter still, rör jag på mig märker jag det oftast inte. Det kommer i skov, satt helt still för en stund sedan och då börjar mina händer skaka, nästan vibrera. Går även upp i nacke och ner i benen när det är som värst. Vet inte hur jag ska förklara känslan men det är som att jag för en stund blir svagare i kroppen och så känns det som små vibrationer som syns utanpå som skakningar. Vad i hela friden är det för något? Började för några månader sedan och går som sagt i skov, men något känner jag varje dag mer eller mindre. Någon som känner igen det?

• Svar på tråden skakar ofrivilligt i kroppen....rädd!! Är jag sjuk?
  • Anonym (skakis)

någon?

• Anonym

jag kan verkligen inte säga att jag "vet" men du bör nog kontakta läkare.

Kan det vara nån typ av stressreaktion?
    Sen vet jag inte hur gammal du är men det finns ju sjukdomar där darrningar av liknande slag ingår

• Anonym (skakis)

jag är 28. Har aldrig upplevt detta tidigare. Har inte ångest, känner mig inte stressad. Är det inte konstigt att jag vaknar av det mitt i natten? helt utan förvarning.

• Anonym

Du har haft så här i flera månader men inte kontaktat läkare??

• finskaflikkan
    Anonym (skakis) skrev 2011-06-12 10:12:47 följande:
    jag är 28. Har aldrig upplevt detta tidigare. Har inte ångest, känner mig inte stressad. Är det inte konstigt att jag vaknar av det mitt i natten? helt utan förvarning.
    men hur ter sig skakningarna? speciella situationer? 

Annars e de bästa att du kontaktar vården och får de svart på vitt 
  • Zoos

Kan vara allt från blodtrycksfall till det centrala nervsystemet. Boka läkartid är det råd jag kan ge...

• Anonym (skakis)

Har högt blodtryck, vet inte om det kan hänga ihop med det? Får blodtryckssänkande medicin och det verkar bra på mig. 

Skakningarna kan komma precis när som helst men det som är typiskt är att det kommer starkast när jag är still, sitter, ligger eller vilar. Känner inte alls av det eller väldigt lite när jag är i rörelse.

Anledningen till att jag inte har kontaktat läkare tidigare är att det inte var så uttalat i början, då hände det ibland och var inte alls lika starkt som nu. Jag vaknade aldrig av det på natten heller.

Jag ska kontakta läkare men jobbar rätt intesivt nu en vecka fram och vill gärna ha lite synpunkter först.  

• finskaflikkan
    Anonym (skakis) skrev 2011-06-12 11:18:26 följande:
    Har högt blodtryck, vet inte om det kan hänga ihop med det? Får blodtryckssänkande medicin och det verkar bra på mig. 

Skakningarna kan komma precis när som helst men det som är typiskt är att det kommer starkast när jag är still, sitter, ligger eller vilar. Känner inte alls av det eller väldigt lite när jag är i rörelse.

Anledningen till att jag inte har kontaktat läkare tidigare är att det inte var så uttalat i början, då hände det ibland och var inte alls lika starkt som nu. Jag vaknade aldrig av det på natten heller.

Jag ska kontakta läkare men jobbar rätt intesivt nu en vecka fram och vill gärna ha lite synpunkter först.  
    Va äter du för blt medicin?
  • Anonym (skakis)

Äter beta blockad pinolol och urindrivande furix. Men har ätit det i 2 år och aldrig känt något sånt här innan.

• finskaflikkan
    Anonym (skakis) skrev 2011-06-12 11:37:12 följande:
    Äter beta blockad pinolol och urindrivande furix. Men har ätit det i 2 år och aldrig känt något sånt här innan.
    Okej tänkte ifall du precis börjat och att de kunde varit nå biverkning.... Obestämd
    Har din sköldkörtel kollats upp? 
  • NornaB

Jag tänkte direkt på sköldkörtlen. Jag skakade hemskt när jag hade problem med den. Nu är den bort opererad och jag äter levaxin.

Rasmus 010318 <3 Isac 040224 <3 Max 060106 <3 Pojke BF 110910
  • Anonym (skakis)

Jo jag äter ju levaxin också. Har låg sköldskörtel funktion. Äter 75 levaxin och har gjort i över ett år nu. Tar prover var 6e vecka och ligger jätte bra. Ska lämna igen nu i mitteln på juni. Är inte skakningar ett resultat av hyper? jag har ju hypo..
    Jag tänker lite på parkinsson, min farfar dog i det, är det ärftligt? Kan det vara något sånt hemskt jag börjat få symtom på? 

• finskaflikkan
    Anonym (skakis) skrev 2011-06-12 12:24:50 följande:
    Jo jag äter ju levaxin också. Har låg sköldskörtel funktion. Äter 75 levaxin och har gjort i över ett år nu. Tar prover var 6e vecka och ligger jätte bra. Ska lämna igen nu i mitteln på juni. Är inte skakningar ett resultat av hyper? jag har ju hypo..
    Jag tänker lite på parkinsson, min farfar dog i det, är det ärftligt? Kan det vara något sånt hemskt jag börjat få symtom på? 
    De bästa är att helt enkelt prata med din läkare nästa gång du ska dit! 
  • Kale

jag får skakningar  i sömnen i hela kroppen och i fötterna när jag sitter jag tror att jag är helt frisk men nåt stämmer inte jag är 65 år

• Rosta

Hej har en dotter som hon skakar hella kroppen men inte hella tiden iblan jg som mamma bli jätte orulig för hennes skull snälla kan ni nog svara på mitt fråga tack

Svar på tråden skakar ofrivilligt i kroppen....rädd!! Är jag sjuk?