• jennie30

Någon med erfarenhet av öroninflammation hos bebisar?

Har en tjej på 4 månader som de senaste dagarna har sovit väldigt dåligt. Nu har hon börjat ta sig för höger öra också.

Nu undrar jag om det kan vara så att hon har ont i det örat? hur har era bebisar varit när de har haft problem med öronen?

Eller kan det rent utav vara tänder på g?

Usch va svårt det är,kan bara sitta här och gissa men något är det som inte stämmer iaf..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av öroninflammation hos bebisar?
  • Kaisa Kavat

Tryck lite försiktigt på örat (som när man håller sig för örat) o kolla om hon reagerar.....
    /K

• helene306

När vårt första barn fick öroninflammation fattade jag inte att det var just öroninflammation. Han skrek rejält och ännu mer om han låg ner. Han provade en ny fruktpure och jag trodde han fick ont i magen av den. Någon dag senare såg jag gult, nästan guldbrunt var som kom ur hans öra. Då som först förstod jag att det var öroninflammation. Han hade aldrig feber. Jag gick till vc och där konstaterades det att det värkt hål och han fick antibiotika. Då var han 5 och ½ månad. Testa att trycka lätt på den lilla "flärpen" vid örat. Reagerar hon på det är det säkert öroninflammation. Det kan självklart vara andra saker som lite magknip, vill inte vara själv, trötthet osv. Bäst är att gå till vc för att kolla öronen. Bättre en koll för mycket än en för lite.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Zemra

Kan mkt väl vara att hon har ont i örat eller att det trycker. Jag har haft öronbarn och dom har börjat sina öroninfektioner med att dra sig i örat. Ta nässpray i örat, ja de låter väldigt tokigt jag vet men det fungerar väldigt bra, det dämpar på trycket i örat. Det är ganska vanligt att barn oxå får ont i örat vid tänder för att allt i den regionen svullnar upp, Nässpray i örat fungerar även då. Försök höja huvudänden på sängen, toarulle under sängbenen ger en bra vinkel, då sov mina bättre. Hoppas det löser sig för dig och lilltjejen.

• vittra

Men varför åker ni inte in och kollar?!

• vittra

Vad bra
    Våra har också visat just sådana symptom när de haft öroninflammation. Och ena hade inte feber.

• kokos

De symtom jag märkt först är skrik/gråt vid liggläge, rött öra och sedan kom febern (hög runt 40 grader).

Mina brukar inte ta sig för örat vad olika det kan vara!

• jennie30

Tack alla ni som har tagit er tid att svara!

Vi har nu varit hos läkaren men öronen såg bra ut så nu kan vi utesluta det iaf.

Kanske är hon inne i en ny utvecklingsfas eller tänder som spökar..jaja,får hoppas att sömnproblemen ger med sig snart. Huvudsaken är ju att bebis inte är sjukGlad

• kokos
    jennie30 skrev 2011-06-12 13:51:46 följande:

Vi har nu varit hos läkaren men öronen såg bra ut så nu kan vi utesluta det iaf.

Kanske är hon inne i en ny utvecklingsfas eller tänder som spökar..jaja,får hoppas att sömnproblemen ger med sig snart. Huvudsaken är ju att bebis inte är sjukGlad
    Tänderna kna göra ont i öronen också har jag fått lära mig. Kankse därför hon tar sig för örat? Hoppas det går över snart iallfall
  • helene306
    jennie30 skrev 2011-06-12 13:51:46 följande:

Tänder kan störa väldigt länge innan de kommer upp. Vår dotter fick sina första tänder när hon var 8 månader och någon månad senare kom 4 i överkäken. Hon var svullen läääääääänge innan något ploppade fram. Gnäll och gnäll, kinkigt och pippligt har det varit i omgångar. Det kan dra åt örat och värka när tänder är på G. Det kände jag själv när en visdomstand var på väg upp.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Någon med erfarenhet av öroninflammation hos bebisar?