• Bomema

Återkommande magsjuka/kräkningar - någon som haft liknande?

Nu har vår 20-månaders gosse magsjuka igen! Tror det är femte gången sedan nyår.

Det vi regaerar på är att det precis varenda gång ser likadant ut. BVC med flera säger att magsjuka hos små barn ofta är intensiv men kortvarig, för vår gosse är det tvärtom. Den håller i sig minst en vecka, som längst närmare två veckor.

Han är ofta rätt pigg, det är bara när det börjat gå över en vecka som han börjar bli slö och hängig. Han har rätt bra matlust också, vi försöker hålla igen på portionerna och vara noga med vad han äter. Ofta får han behålla det han ätit rätt länge, ofta går det mellan 12-36 timmar mellan kräkningarna. Vissa dagar kräks han med lite tätare mellanrum.

Har pratat med sjukvårdsupplysningen och de tyckte att vi skulle ta kontakt med hälsocentralen imorgon måndag för att få honom undersökt, för att se om det ligger något annat bakom hans återkommande kräkningar. Det är ju bra om det kollas upp men nu känner jag mig ledsen och orolig för vad det i så fall skulle kunna vara.

Har någon annan upplevt liknande symptom? Kräkningar som betett sig på detta vis?

Ska tillägga att han inte har diarre i samband med kräkningarna, bara lite lösare bajs än vanligt. Han visar inga tecken på att ha ont. Slemmig i bröstet har han däremot varit sedan i vintras, slem som kommit och gått och som tilltar i samband med magsjuka eller feber/förkylning.

Hoppas någon har något klokt att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 12:15
    Tack för era synpunkter såhär långt. Han är äggallergiker, det är bekräftat sedan ett år tillbaks men vi har rätt bra koll på vad han får i sig. Här i hemmet är det nolltolerans på ägg och produkter som innehåller ägg, vi har inget sånt hemma för enkelhetens skull. Skulle vara att han råkar få i sig något med ägg i på dagis som triggar igång detta, men jag tror inte det heller. Jag litar på att de har koll.

Vi har börjat fundera i banorna av allergi, men själva tänkt att det inte borde vara det eftersom han äter en väldigt likartad kost från dag till dag. Men det kanske kan vara så ändå, att han reagerar på t.ex. mjölk trots att reaktionen endast kommer ibland fastän han får i sig mjölkprodukter dagligen? Det känns onekligen som att magen reagerar på något och hamnar i obalans för många dagar framåt.

Tidigare i vinter/vår uppsökte vi läkare när han kräkts i över en vecka och började bli svag och matt. Enligt den läkaren kan en magsjuka bete sig på detta sätt, inget märkvärdigt med det. Men nu börjar det kännas väldigt märkligt när det dyker upp om och om igen, med samma utdragna beteende varje gång.

Fler som har något att tillägga?
  • Svar på tråden Återkommande magsjuka/kräkningar - någon som haft liknande?
  • moonlight

Det kan inte vara ngn allergi? Jag har en kompis vars barn har äggallergi o han kräks när han äter ägg..dom trodde oxå att det var magsjuka men när det blev igen o igen o igen så började dom en utredning o då kom dom fram till att det var äggallergi.

• yes79

Min första tanke var också någon sorts allergi?

Jag har en bekant vars barn blev mjölkproteinallergiker efter 1 års ålder, det visade sig som ofta återkommande magsjukor!

• Helle333
    Bomema skrev 2011-06-12 10:08:03 följande:

Nu har vår 20-månaders gosse magsjuka igen! Tror det är femte gången sedan nyår.

Det vi regaerar på är att det precis varenda gång ser likadant ut. BVC med flera säger att magsjuka hos små barn ofta är intensiv men kortvarig, för vår gosse är det tvärtom. Den håller i sig minst en vecka, som längst närmare två veckor.

Han är ofta rätt pigg, det är bara när det börjat gå över en vecka som han börjar bli slö och hängig. Han har rätt bra matlust också, vi försöker hålla igen på portionerna och vara noga med vad han äter. Ofta får han behålla det han ätit rätt länge, ofta går det mellan 12-36 timmar mellan kräkningarna. Vissa dagar kräks han med lite tätare mellanrum.

Har pratat med sjukvårdsupplysningen och de tyckte att vi skulle ta kontakt med hälsocentralen imorgon måndag för att få honom undersökt, för att se om det ligger något annat bakom hans återkommande kräkningar. Det är ju bra om det kollas upp men nu känner jag mig ledsen och orolig för vad det i så fall skulle kunna vara.

Har någon annan upplevt liknande symptom? Kräkningar som betett sig på detta vis?

Ska tillägga att han inte har diarre i samband med kräkningarna, bara lite lösare bajs än vanligt. Han visar inga tecken på att ha ont. Slemmig i bröstet har han däremot varit sedan i vintras, slem som kommit och gått och som tilltar i samband med magsjuka eller feber/förkylning.

Hoppas någon har något klokt att säga...

Jag *räcker upp handen*
    Jag hade "magsjuka" i genomsnitt en vecka VARJE månad i TIO ÅR. Oupptäckt mjölkallergi. Jag hade heller inte diarré.
    Tycker det är dags att gå till BVC och sätta sig ner och säga Hej det är något som inte är riktigt som det ska och jag tänker inte gå härifrån förrän vi har gjort upp en ordentlig plan över hur vi ska ta reda på om något/vad som är fel.
Svar på tråden Återkommande magsjuka/kräkningar - någon som haft liknande?